Ny undersøgelse: Flere unge fortsætter i idrætsforeningerne

De unge fylder væsentligt mere i foreningerne end for 10 år siden. Det skyldes blandt andet en målrettet indsats på de sociale miljøer. Men der er stadigvæk mere at hente ved blandt andet at involvere de unge mere i udviklingen af foreningen, vurderer DIF.

De gode sociale fællesskaber er afgørende for de unges lyst til at fortsætte i idrætsforeningerne.

Mens næsten alle mindre børn er medlem af en idrætsforening, så har der historisk været et større frafald op gennem ungdomsårene. Den kurve ser dog ud til at vende. I perioden 2014-22 har 49 procent af idrætsforeningerne under DIF (Danmarks Idrætsforbund) og DGI fremgang blandt unge medlemmer fra 13-18 år, viser en ny analyse fra Idrættens Analyseinstitut. Det afspejler sig også i medlemstallene, hvor der er en fremgang på 18.838 flere medlemmer i målgruppen fra 2018-23.

”Vi oplever generelt, at både idrætter og foreninger har arbejdet på at gøre tilbuddene mere attraktive for unge, så det bedre kan passes ind med skoleliv, det sociale liv med venner og alle de andre tilbud i ungdomslivet. Derfor er vi glade for at blive bekræftet i, at det virker. Og at vi samtidig kan se, at der er en direkte sammenhæng mellem foreningernes initiativ og deres fremgang blandt de unge,” siger Karin Ingemann, der er udviklingschef i DIF.

De unge vil gerne inddrages
Trods den fine fremgang peger undersøgelsen også på, at de unge gerne vil inddrages og have mere indflydelse i foreningerne. Netop det punkt er et fokusområde i ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’-satsningen med støtte fra A.P. Møller Fonden

Her er der nedsat et ungepanel og afholdt workshops i hele landet, hvor flere end 100 unge har givet deres bud på, hvordan fremtidens forening skal se ud:

”Vi ser i undersøgelsen en klar sammenhæng mellem hvor gode foreninger er til at involvere de unge, og hvor mange unge der er i foreningen. Derfor er det vigtigt, at det ikke bare bliver ved lovord og spørgeskemaer, men at man rent faktisk inviterer de unge med til bordet både i tilrettelæggelse af træning og det sociale. Det vil på sigt også give flere frivillige hænder i foreningerne,” siger Karin Ingemann.

Det siger undersøgelsen:

• Mere end 10.000 foreninger (opdelt på afdelinger efter aktivitet) indgår i en screening, der ser på foreningernes medlemstal blandt børn (0-12 år) og unge (13-18 år). Godt hver tredje forening (36 pct.)  har flere unge end børnemedlemmer, og det er en stigning fra 30 pct. i 2014.
  • 49 procent af de screenede foreninger har oplevet fremgang i ungemedlemmer i perioden.
  • Til sammenligning har 36 procent oplevet tilbagegang, mens der er nogenlunde status quo for de sidste 15 procent.

Fakta om Fremtidens Idræt for Børn og Unge:

• A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget 85 mio. kr. til projektet ’Fremtidens idræt for børn og unge’, der er udviklet af og drives af Danmarks Idrætsforbund.
  • ‘Fremtidens idræt for børn og unge’ er et ambitiøst og omfattende projekt, som løber over de næste fem år.
  • Danmarks Idrætsforbund er paraplyorganisation for 62 danske specialforbund.
  • Under Danmarks Idrætsforbund er der i runde tal 6.000 børne- og ungdomsforeninger og 800.000 medlemmer under 18 år.
  • Projektindsatserne er mange under følgende overskrifter: øge kapaciteten, trænerløfte og trivsel, involvering og rekruttering samt synlighed og videndeling.
  • Se mere om programmet: www.dif.dk/bornogunge

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.