Årets Originale Idé: Hvordan blev ulven til menneskets bedste ven?

Der findes hundredvis af forskellige hunderacer, og de stammer alle sammen fra ulven. Men hvornår blev ulven tæmmet og blev til hunden, som vi kender den i dag? Og af hvem? Det forsker vinderen af Årets Originale Idé, Christy Anna Hipsley fra Københavns Universitet, i.

Bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond Søren Serritzlew, H.M. Dronningen, Christy Anna Hipsley og formand for rådet DFF | Natur og Univers, Søren Bak.

Danmarks Frie Forskningsfond uddelte torsdag d. 26. september prisen Årets Originale Idé i forbindelse med fondens årlige forskningskonference. Prismodtageren Christy Anna Hipsley forsker i domesticeringen af hunden, og håber at kunne finde de endegyldige svar på hundens historie.

Christy Anna Hipsley er ansat ved Biologisk Institut ved Københavns Universitet, og undersøger dette i sit forskningsprojekt DOG-ROOTS: An integrative framework for deconstructing the origin of domestic dogs.

I jagten på at finde svar, vil Christy Anna Hipsley bl.a. lave røntgen-CT-scanninger på hundekranier, som gør det muligt at måle små detaljer og udviklinger i knogler. Hundekranierne har hun lånt fra allerede eksisterende udstillinger fra bl.a. museer.

Næste skridt er at kortlægge DNA-fossiler fra de gamle knogler og sammenligne dem med DNA fra nulevende hunde. Det skal give en forståelse af overgangen fra ulv til hund. Endelig vil Christy Anna Hipsley bruge kulstofdatering for at etablere en mere specifik tidslinje for hundens udvikling, som på nuværende tidspunkt skydes til at være sket på et tidspunkt mellem 40.000 og 15.000 år siden.

Ved hjælp af disse værktøjer vil Christy Anna Hipsley være i stand til at komme tættere på nogle svar, som kan gøre os klogere på hundens oprindelse og dens udvikling gennem tiden fra farligt rovdyr til nuttet legekammerat.

Hæder til den originale idé

Christy Anna Hipsleys idé er så original i sin tilgang og metoder, at hun vandt prisen for Årets Originale Idé 2023.

Hædersprisen uddeles af Danmarks Frie Forskningsfond til en forsker, der i det forgangne år har præsenteret en forskningsidé, der udviser en særlig grad af originalitet - eksempelvis i emnevalg, tilgang og metode. På dette års konference blev prisen overrakt af H.M. Dronningen, som siden maj 2024 har været protektor for fonden.

»Christy Anna Hipsley er vinder af Årets Originale Idé-prisen, fordi hun tager fat i et emne, som har været debatteret gennem mange år, og som også har en bred almen interesse. Samtidig arbejder hun multidisciplinært og kombinerer allerede kendte metoder med de nyeste teknikker for at kunne rekonstruere hundens udviklingshistorie,« udtaler bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond, Søren Serritzlew.

Selv siger Christy Anna Hipsley: »For mig er det et tegn på, at vi stadig kan nærme os de mest basale menneskelige spørgsmål på nye og spændende måder. Teknologier som CT-scanning åbner nye veje til at studere gamle og dyrebare eksemplarer, hvilket er fantastisk, da museer er fulde af dem. Denne pris viser, at det aldrig er for sent at genbesøge gamle hypoteser og se dem fra et nyt perspektiv.«

Om prismodtageren

• Christy Anna Hipsley er oprindeligt fra Baltimore, USA, men hendes forskerkarriere har taget hende til både Sverige, Tyskland, Australien og nu til Danmark.
  • På nuværende tidspunkt arbejder hun på Københavns Universitet, hvor hun forsker i hundens historie.
  • Hun bor på Frederiksberg med sin kæreste og deres gadekryds, som kommer fra et internat i Berlin.

Om prisen

Formålet med prisen er at hædre original tænkning, hvilket er vigtigt for at fremme dansk forskning. Prisen gives til en forsker, som i 2023 har fået midler af Danmarks Frie Forskningsfond til en idé, som er original i f.eks. valg af emne, tilgang, metode etc.

Det er i år femte gang, at fonden uddeler prisen, som består af et kunstværk og blomster.

Prisvinder Christy Anna Hipsley

Om Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) finansierer forskning af højeste internationale kvalitet og styrker den nybrudskabende forskning i Danmark. Fonden investerer i risikovillig forskning, der er baseret på forskernes idéer inden for og på tværs af videnskabelige områder. Fonden uddeler også hvert år tematiske midler til politiske og strategiske satsninger.