Yderligere vækstpotentiale: TUI-forretningsenhed bliver til en globalt kurateret markedsplads for fritidsrejser

TUI vil fremskynde transformationen af Markets + Airline-forretningen

Cezarewhite.com
  • Næste skridt i den globale vækstagenda: TUI vil fremskynde transformationen af Markets + Airline-forretningen

• Transformationen er i tråd med TUI Groups overordnede strategi: At vokse til en skalerbar og global turistvirksomhed ved at udløse betydelig værdi gennem udrulning af globale teknologiske og kundecentrerede platforme

• Implementering af en ny driftsmodel inden for Markets + Airline, som tilpasses til de strategiske prioriteter

• Touroperatørens forretningsmodel omdannes til en markedsplads for fritidsrejser – hvor TUIs egne unikke produkter kombineres med et stærkt fokus på pakkerejser

• Øget kommercielt ansvar inden for flyforretningen

• Udvidelsen af forretningen vil fokusere på nye markeder, kundesegmenter og produktkategorier

• Den integrerede forretningsmodel med Holiday Experiences og Markets + Airline vil fremover frigøre betydelige værdier

• David Schelp, CEO for Markets + Airline, og hans nye ledelsesteam vil drive forretningens transformation

TUI har oplevet betydelig vækst i både Markets + Airline og i Hotels & Resorts, Cruises og Experiences-forretningerne de seneste to år. Koncernen har ikke blot investeret i differentierede hotel- og krydstogtsprodukter, men også i IT-platforme, særligt inden for indkøb, salg, produktion og prissætning. Dette har skabt et solidt fundament for fremtidig vækst. For at understøtte vækstmulighederne på disse platforme udvikler organisationen sig nu videre til at blive en global kurateret markedsplads for fritidsrejser.

Fremover vil turistkoncernen udvide det succesfulde TUI-produktudvalg og tilbyde flere tredjepartsprodukter. Kerneforretningen med klassiske pakkerejser vil blive suppleret med dynamiske pakker og enkeltstående rejsekomponenter. Samtidig vil virksomheden øge de personlige tilbud, udvide mersalg og opretholde det høje serviceniveau, som TUI-kunderne har kendt og værdsat i mange år. De succesfulde detail- og onlinekanaler vil stå centralt i koncernens vækstambitioner.

For at realisere sit fulde potentiale tilpasser Markets + Airline nu organisationens struktur og processer til sine strategiske prioriteter. Derfor introduceres en ny opsætning med tre hovedfokusområder, der skaber stærke synergier: For det første vil en ny driftsmodel for touroperatøren skabe en fuldt integreret funktionel markedsplads for fritidsrejser, som muliggør hurtig global skalerbarhed og øger effektiviteten og rentabiliteten. For det andet oprettes en separat enhed for ekspansionsforretninger, der skal fokusere på nye produktkategorier og markeder. For det tredje styrker TUI sin kommercielle funktion i flyselskabet.

Sebastian Ebel, CEO for TUI Group, udtaler:

“Vi har rapporteret tocifret vækst for ottende kvartal i træk i vores underliggende EBIT i august. Dette viser styrken af vores forretningsstrategi. Vi vil fremskynde vores vækstplaner og tager derfor nu det næste skridt i vores transformation. Markets + Airline spiller en central rolle i dette: Ud over at være en succesfuld pakkerejseoperatør med et stærkt brand, vil vi tilbyde en voksende portefølje af produkter, tjenester og destinationer. Målet er at sælge flere produkter til flere kunder globalt, året rundt. Transformationen af Markets + Airline vil hjælpe os med at udvide TUI's globale rækkevidde.”

Ny organisationsmodel og ledelsesteam for Markets + Airline

Transformationen til en markedsplads for fritidsrejser betyder, at de vigtigste funktioner – kommerciel og marketing – bliver organiseret og integreret på tværs af regionerne. Den kommercielle funktion vil omfatte alle produkt- og indkøbsaktiviteter samt optimering af handelsværktøjer. Denne funktion vil blive ledet af Stefan Baumert, TUIs nye Chief Commercial Officer, der har haft en lang og succesfuld karriere i virksomheden. Marketing vil også blive organiseret på et centralt niveau, og lederen af denne funktion vil blive udnævnt snart. På den nye markedsplads for fritidsrejser vil regionerne sikre fokus på lokale kundebehov og være ansvarlige for kapacitetsstyring, salg samt distribution og lokal markedsføring. Hver region vil have en udpeget administrerende direktør. Arjan Kers vil stå i spidsen for BeNe-regionen (Belgien og Nederlandene), Benjamin Jacobi vil lede GAS-regionen (Tyskland, Østrig, Schweiz), og Jessica Enbacka vil have ansvar for Norden. Neil Swanson vil tage over for Andrew Flintham som leder af forretningen i Storbritannien og Irland, da Flintham forlader organisationen efter en lang karriere i koncernen. Regionerne vil have deres egne resultatopgørelser og rapportere direkte til David Schelp, CEO for Markets + Airline.

Ekspansionsforretninger for hurtig vækst

Da TUI ønsker at vokse uden for sin nuværende portefølje, oprettes en enhed for "Ekspansionsforretninger". Mircea Tudose vil være ansvarlig som Managing Director for ekspansionsforretningerne og vil rapportere direkte til David Schelp. Enheden vil fungere som en inkubator og prioritere udrulning af nye produktplatforme, tiltrække nye kundesegmenter og indtræde på nye markeder.

Styrkelse af TUIs flyselskab gennem en udvidet kommerciel opsætning

Flybranchen udvikler sig fortsat, med øget kapacitet, fokus på omkostningseffektivitet og et skift mod fritidsmarkeder. For at sikre fortsat vækst vil TUI Airline, som fortsat ledes af Marco Ciomperlik, udvide sin kommercielle struktur. Fokus vil være på at udnytte kommercielle muligheder, samtidig med at driften justeres til regionernes behov og skaber værdi for TUI Group.

Alle ændringer træder i kraft den 1. oktober 2024.

David Schelp, CEO for Markets + Airline, siger:

"Da markedsmiljøet og kundernes behov ændrer sig, vil vi fremskynde vores transformation for at sikre, at vi når vores ambitiøse vækstmål. Den nye organisation vil skabe klare ansvarsområder, øge vores skalerbarhed og agilitet samt maksimere vores muligheder på det globale turismemarked. Kunderne vil få mere fleksibilitet ved booking og et endnu bredere udvalg af produkter. Den integrerede forretningsmodel med Holiday Experiences – som inkluderer Hotels & Resorts, Cruises og aktiviteter – og Markets + Airline vil frigøre betydelig værdi for vores aktionærer. Sammen med mit nye ledelsesteam ser jeg frem til at drive transformationen og med succes implementere den nye opsætning."

TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret i Tyskland. I regnskabsåret 2023 havde TUI-koncernen +60.000 ansatte, +20 millioner kunder og en omsætning på +20 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller +400 TUI-ejede hoteller, 17 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. I Danmark sender TUI op imod 200.000 danskere på ferie om året. TUI's primære produkt er pakkerejser til udlandet med enten charterfly eller rutefly, men produktporteføljen tæller også skiferie, kør-selv-ferie og udflugter. TUI er i Danmark medlem af industriorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID) og Rejsegarantifonden. TUI har sit danske kontor i København.