Mere end 110.000 børn og voksne vil bage for BørneTelefonen
Rekordmange børn og voksne deltager i år i Børns Vilkårs populære indsamlingsbegivenhed Bag for BørneTelefonen.

Der bliver travlt i køkkenerne i den kommende måned på skoler, daginstitutioner, arbejdspladser og ude i de private hjem.
Mere end 110.000 børn og voksne deltager nemlig i år i Børns Vilkårs tilbagevendende begivenhed ’Bag for BørneTelefonen’. I alt har 3300 skoler, institutioner, virksomheder og familier tilmeldt sig. Det er det største deltagerantal nogensinde.
Bag for BørneTelefonen afholdes i oktober og går ud på, at børn og voksne gennem hele måneden bager kager og brød, som de sælger til familie, kolleger og venner. Pengene fra salget går til BørneTelefonen, så børn, der for eksempel er udsat for vold, overgreb og omsorgssvigt, kan få hjælp dag og nat – året rundt.
”Jeg er glad og stolt over, at så mange børn og voksne har lyst til at stå sammen om at gøre en forskel for andre børn. Det betyder blandt andet, at vi kan uddanne flere frivillige rådgivere til at bemande BørneTelefonen og på den måde være der for endnu flere børn og unge, der har det svært,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Sidste år indbragte salget fra bagværket 2,8 millioner kroner.
I Charlottenlund Fritidscenter ser både børn og pædagoger frem til at bage:
”Vi har været med i mange år og plejer at gøre det til en særlig dag, hvor vi bager sammen og hygger med forældrene. Vores børn er mellem 9 og 12 år, så de kender BørneTelefonen og er stolte over at kunne være med til at hjælpe andre børn,” siger afdelingsleder Sussie Hansen.
Virksomheder støtter op
Bag for BørneTelefonen har igen i år stor opbakning fra virksomheder, der er med til at gøre det sjovt og nemt for de mange deltagere at samle ind til BørneTelefonen.
Dr. Oetker har sponsoreret en del af indholdet i de bagepyntepakker, som deltagerne får udleveret. UPS sponsorerer leveringen af pakkerne, og Brugsen sponsorerer rabatvouchere til deltagernes bageindkøb.
Derudover har Børns Vilkår endnu en gang et samarbejde med forlaget Gyldendal, som stiller platformen madkundskab.gyldendal.dk til rådighed. Det gør det muligt for alle landets skoleelever at bage for BørneTelefonen, når de har madkundskab.
Christel og Jonas er årets bageambassadører
Med på holdet i år er også den talentfulde konditor, Jonas Dahl Grue, der er udlært fra La Glace, og den professionelle kagebager og eventyrer, Christel Pixi.
Jonas Dahl Grue har tidligere deltaget i realityprogrammet ’Bachelorette’ på TV 2, og Christel Pixi er blandt andet kendt fra Go’morgen Danmark og Vild med dans.
Begge har sagt ja til at være årets bageambassadører for Bag for BørneTelefonen og vil i de kommende uger trække i forklædet og bage sammen med de mange deltagere.
Kontakt os
Vi kan være behjælpelige med kontaktoplysninger til deltagere, der er tilmeldt Bag for BørneTelefonen, i hele landet.
Fakta om BørneTelefonen
- Det er både gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111. Børnene bestemmer helt selv, hvad de har lyst til at tale om. De frivillige rådgivere på BørneTelefonen lytter og giver gode råd.
- På BørneTelefonen, som er åben døgnet rundt, året rundt, kan børnene også få rådgivning på sms, chat eller igennem Brevkassen og ’Børn hjælper børn’.
- I 2023 havde BørneTelefonen 63.000 samtaler, hvilket er det højeste antal nogensinde.

Kontakter
Pressetelefon
Tlf:20204459bornsvilkar.dkGitte Meyer MadsenPresserådgiverMeyer Medier
Tlf:+4529421514gmm@meyermedier.dkFølg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Landsdækkende kampagne til unge i nattelivet ruller ud igen15.10.2025 06:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Om natten, når de fleste sover, kontakter unge Børns Vilkårs anonyme rådgivningslinje HØRT. De tunge temaer som konflikter i relationer, selvmordstanker og vold fylder langt mere end om dagen. For andet år i træk er HØRT derfor til stede i nattelivet på garderobemærker, så flere unge opdager, at der døgnet rundt er en lyttende voksen at række ud til.
Ny undersøgelse: Reklamer på sociale medier presser børn til at bruge penge for at passe ind6.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Reklamer fylder næsten halvdelen af de opslag, børn møder, når de debuterer på sociale medier, og trends skifter med lynets hast. Det puster til en forbrugskultur, der efterlader nogle børn uden for fællesskabet. Hvert fjerde barn har således følt sig presset til at købe noget bestemt for at blive accepteret. Sådan lyder nogle af konklusionerne i en rapport, Børns Vilkår offentliggør i dag.
Over 120.000 børn og voksne bager for BørneTelefonen1.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Børns Vilkårs populære indsamlingsbegivenhed Bag for BørneTelefonen skydes i gang 1. oktober og møder igen i år kæmpe opbakning fra skoler, dagtilbud, virksomheder, foreninger og familier over hele landet.
Stor interesse i Aalborg for at blive frivillig rådgiver på BørneTelefonen og HØRT25.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 70 frivillige bosat i Nordjylland har på kort tid meldt sig som rådgivere på BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT. De mange frivillige får base på Børns Vilkårs nye kontor, der officielt åbner i dag, torsdag d. 25. september, midt i Aalborg.
Børns Vilkår bakker op om fotoudstilling i Aalborg: Om man er 21 eller 70 år, kan vold fra barndommen stadig gøre ondt20.9.2025 07:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er skadeligt, når børn og unge er udsat for vold i hjemmet, og konsekvenserne kan præge dem langt ind i voksenlivet. Det illustrerer Børns Vilkår gennem 22 portrætfortællinger skabt af dokumentarfotograferne Andreas Haubjerg og Louise Herrche Serup i en fotoudstilling ved C.W. Obels Plads i Aalborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum