Ny ekspertgruppe skal styrke Danmarks rolle i global sundhed

En række førende eksperter skal komme med deres anbefalinger til, hvordan Danmark kan blive en stærkere spiller på den globale sundhedsscene.

Danmark bør være helt i front, når det gælder indsatsen for at styrke den globale sundhed. Sådan lyder ambitionen fra den nyetablerede Alliance for Global Sundhed.

For at indfri den ambition har alliancen samlet en gruppe danske og internationale eksperter, der i løbet af efteråret skal udarbejde en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan styrke sin position på området.

Klimaforandringerne, væbnede konflikter, økonomisk og politisk ustabilitet og de lange spor fra covid-19-pandemien lægger allerede i dag et voldsomt pres på sundhedssystemer i hele verden, særligt i det globale syd. Samtidig er der et betydeligt finansieringsgab til globale sundhedsindsatser.

Det er i dette krydsfelt, at Danmark har mulighed for at spille en fremtrædende rolle i at fremme den globale sundhed. Indsatsen tager afsæt i det arbejde Danmark i årtier har udført inden for særligt seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, universel sundhedsdækning og vacciner.

Nye løsninger til en ny tid

Ved at samle ekspertise fra flere forskellige sektorer og inddrage nyeste forskning og evidens, vil ekspertgruppen identificere muligheder og områder, hvor Danmark kan gøre en betydelig forskel på den globale scene og positionere sig som en førende nation, der kan lede vejen mod et stærkere globalt sundhedsengagement.

Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund og del af Alliancen for Global Sundhed, udtaler:

”Verden udvikler sig med hastige skridt, og vi har konstant behov for mere viden og evidens om global sundhed. Det gælder uanset, om det drejer sig om seksuel og reproduktiv sundhed, lige adgang til sundhedsydelser eller forebyggelse og behandling. Jeg ser meget frem til at følge ekspertgruppens arbejde, der skal skabe et solidt fundament for at sikre, at danske indsatser for den globale sundhed skaber størst mulig forandring for de mennesker, der har behov for det.”

Lars Christian Østergreen, direktør i AIDS-Fondet og del af Alliancen for Global Sundhed, er enig:

”Vi nedsætter en ekspertgruppe for at bidrage til en grundig, evidensbaseret og nytænkende dialog. Vi er mange, der arbejder med global sundhed, der deler ønsket om, at Danmark igen kan blive en førende nation på området, både ift. eksisterende epidemier som HIV og tuberkulose, men også ift. de mange andre globale sundhedsudfordringer, vi står overfor. Behovet for et tydeligere fokus på global sundhed er større end nogensinde.”

Ekspertgruppen består af ni førende eksperter med ekspertise indenfor både global sundhed, udviklingsbistand og finansiering:

• Angela Chang, lektor, SDU & medlem af Lancet’s nye kommission for sundhedsinvesteringer (Commission on Investing in Health)
  • Anna Frellsen, CEO, Maternity Foundation
  • Birgitte Qvist-Sørensen, professionelt bestyrelsesarbejde, tidl. generalsekretær, Folkekirkens Nødhjælp
  • Haifaa Awad, læge og forperson, Mellemfolkeligt Samvirke
  • Justice Nonvignon, teknisk direktør, Management Sciences for Health & Professor, University of Ghana
  • Steven L. B. Jensen, Seniorforsker, Institut for Menneskerettigheder
  • Tobias Alfvén, Professor, Karolinska Institutet
  • Ulla Elisabeth Müller, Direktør, FN’s Befolkningsfonds nordiske repræsentationskontor (UNFPA)
  • Vibeke Brix Christensen, medicinsk humanitær rådgiver, Læger Uden Grænser

Gruppen vil præsentere deres endelige rapport med anbefalinger den 5. december 2024 i Den Sorte Diamant, København.

Spørgsmål kan rettes til Mette Lybye, sekretariatsleder for Alliancen for Global Sundhed. Tlf: +45 23 93 53 11 / Email: mette@globalsundhed.org

Om Alliancen for Global Sundhed:

Alliancen for Global Sundhed er en politisk uafhængig alliance af aktører, der samler civilsamfund, den private sektor, fonde og forskningsinstitutioner, som ønsker, at Danmark igen bliver et foregangsland indenfor global sundhed.

Der er brug for en stærk stemme i kampen for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, universel sundhedsdækning, vacciner, den globale indsats imod store epidemier som tuberkulose, HIV og malaria og andre af vor tids helt store udfordringer.

Læs mere på www.globalsundhed.org

Om Sex & Samfund

Tuborgfondet støtter Sex & Samfunds nye indsats: Flere unge for samtykke1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med støtte fra Tuborgfondet vil frivillige i Sex & Samfund de næste 2½ år engagere unge fra hele landet til dialog om, hvordan vi får skabt en ny samtykkekultur. Det skal ske gennem oplysende events, kampagner og samtaleaktiviteter. Projektet har særligt fokus på, at alle unge - på tværs af køn, geografi og holdninger - føler sig inkluderet og inviteret ind i samtalen om samtykke.

Sex & Samfunds kampagne Uge Sex sætter skærmkroppen på skoleskemaet5.2.2024 05:15:00 CET | Pressemeddelelse

Danske unge bruger næsten fire timer dagligt på sociale medier, hvor de eksponeres for kropsidealer, som er svære at leve op til. Så svære, at de ville ønske, at deres egen krop så anderledes ud. Omkring hver anden får lyst til at tabe sig. En ud af tre får lyst til at lave om på deres krop med kosmetiske indgreb. På skærmen er der ikke plads til usikkerhed og det skaber en afgrund mellem det, de unge ser i spejlet og det de ser på skærmen. Derfor sætter Sex & Samfunds kampagne Uge Sex i år fokus på skærmkroppen.