Arkil hylder hverdagens helte på "Uniform på jobbet"-dagen

En dag dedikeret til at anerkende de medarbejdere, der bidrager til samfundets sikkerhed uden for deres daglige arbejdsopgaver.

Uniform på jobbet foregik i år hos Arkils asfalt fabrik i Skrydstrup.
Uniform på jobbet foregik i år hos Arkils asfalt fabrik i Skrydstrup. Arkil

Hos Arkil er der flere medarbejdere, som i deres fritid lever et dobbeltliv. Når de kommer hjem fra arbejdet og smider sikkerhedsskoene, trækker de i en anden uniform. De er frivillige reservister i Forsvaret og Beredskabet, og de bruger en stor del af deres fritid på at hjælpe, hvor de kan.

For andet år i træk sætter Arkil fokus på de medarbejdere, der ikke kun bidrager til virksomheden i deres daglige arbejde, men også spiller en vigtig rolle i samfundets sikkerhed gennem deres frivillige arbejde som reservister.

Initiativet, "Uniform på jobbet"-dagen, giver medarbejderne mulighed for at vise denne side af deres liv frem for kollegerne. Formålet er at skabe fokus og forståelse for det ekstra engagement, mange lægger i beredskabet som frivillige.

En dag i uniform
En af dem, der denne dag har taget uniformen med på arbejde, er Allan Bay, afdelingschef hos Arkil BSM. Normalt er han i civil, når han har sin dagligdag på kontoret ved Arkils asfaltværk i Skrydstrup, men i dag er han iført sin marineblå uniform.

Allan er løjtnant i Marinehjemmeværnet, og for ham er "Uniform på jobbet"-dagen noget ganske særligt.

"Det er en dag, hvor jeg kan vise en anden side af mig selv," siger Allan med et smil.

"Mange ved måske ikke, at jeg også er løjtnant i Marinehjemmeværnet, og det fører ofte til nogle spændende samtaler. Jeg er glad for at kunne bidrage både til Arkil og til Danmarks sikkerhed,” siger han.

For Allan er arbejdet i Marinehjemmeværnet mere end blot en frivillig indsats – det er en mulighed for at gøre en forskel, når der er brug for det.

"Vi sikrer Danmarks kyster, hjælper i krisesituationer og står klar, når der er brug for os. Det giver mening, og det er noget, jeg også kan tage med ind i mit arbejde hos Arkil," fortæller han og tilføjer, at hans erfaringer som løjtnant har styrket hans lederevner og evnen til at bevare roen i pressede situationer.

Anerkendelse fra Forsvaret
Med til at markere dagen hos Arkil var oberst Lars Nygaard, chef for Slesvigske Fodregiment.

"Virksomheder som Arkil viser, hvordan man kan kombinere erhvervsliv og samfundsansvar. På denne måde går Arkil ud over det at drive virksomhed, og det fortjener stor anerkendelse," siger oberst Nygaard.

Ansvar
For administrerende direktør Michael Hansen er "Uniform på jobbet"-dagen en vigtig del af Arkils identitet som en ansvarlig virksomhed. Han ser det som en naturlig forlængelse af virksomhedens værdier at bakke op om medarbejdere, der engagerer sig frivilligt.

"Vores medarbejdere gør en enorm indsats – ikke kun i deres daglige job, men også i deres fritid, hvor de hjælper som frivillige. Vi har et ansvar – både som virksomhed og som borgere – for at bidrage til fællesskabet. Og det er netop det, vi markerer i dag," fortæller Michael Hansen.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Se en af vores medarbejdere Allan Bay, der fortæller om, hvorfor han er frivillig i Marinehjemmeværnet.

Uniform på jobbet foregik i år hos Arkils asfalt fabrik i Skrydstrup.
Arkil
Oberst Lars Nygaard, chef for Slesvigske Fodregiment, deltog også i markeringen af dagen og roste Arkil for at støtte op om frivilligt arbejde.
Arkil
(Fra venstre mod højre) Jesper Meyer, Deltids brandmand og holdleder hos Falck i Kolding, IT-chef, Allan Bay, Løjtnant i Marinehjemmeværnet, Afdelingschef BSM, Oberst Lars Nygaard, Chef for Slesvigske Fodregiment, Ambassadør Kaptajn-R Søren Lillelund-Holst.
Arkil
Obers Nygaard og Arkil direktør Michael Hansen taler om samarbejdet mellem det private erhvervsliv og forsvaret.