30.000 mennesker råber op om psykiatrien i ny bog

'Opråb. Skrevet af befolkningen, samlet af Psykiatrifonden. Med forord af forfatteren Anna Juul'. En ny bog giver ordet til 30.000 mennesker, der har valgt at råbe op om psykiatrien. Tirsdag får Folketingets medlemmer bogen i hånden.

Forside af bogen 'Opråb'
'Opråb. Skrevet af befolkningen. Samlet af Psykiatrifonden.' udkommer tirsdag den 1. oktober. Psykiatrifonden

På side 151 står en enkelt linje: “Vi kan ikke finde min søn”. På side 81: “Vi har kæmpet i 7 år. Vi har kæmpet i 8 år. Vi har kæmpet i 9 år”. Og på side 25: Jeg er dybt afhængig af en stærk psykiatri der kan gribe mig i de perioder hvor jeg har brug for hjælp”.

Psykiatrifonden har samlet de mange meget forskellige tekster, skrevet af mennesker, der på mange forskellige måder har psykisk sygdom og psykiatrien tæt på i deres eget liv.  Skarpe, uafviselige og rammende tekster, direkte fra mennesker, der lever midt i det hele, som får én samlet stemme:

Opråb. Skrevet af befolkningen, samlet af Psykiatrifonden

Det hele begyndte med de 55.000 mennesker, der skrev under på Psykiatrifondens underskriftindsamling “Råb op” i perioden fra september 2023 til januar 2024. Underskriftsindsamlingen havde ikke defineret et budskab, som modtageren skrev under på, men gav i stedet underskriveren pennen i hånden og spurgte: ”Hvad vil du gerne råbe op om?” 55.000 danskere skrev under, og 30.000 af dem valgte at skrive en personlig kommentar eller historie.

Usynlig? Se ordentligt efter
Den prisvindende forfatter og medlem af Psykiatrifondens bestyrelse Anna Juul, som selv lever med psykisk sygdom, har skrevet forordet. Her skriver hun blandt andet:

“Man taler tit om psykisk sygdom som usynlig. Det er jeg uenig i. Man kan godt se på folk, at de er i smerte, hvis man gør sig den ulejlighed at se ordentligt efter.”

Hendes forord indleder bogen, der er på 158 sider og udkommer digitalt. Psykiatrifonden har desuden fået trykt et antal eksemplarer, som bliver delt ud til Folketingets medlemmer ved Folketingets åbning tirsdag den 1. oktober, og som også er sendt til en række regionsråds- og kommunalpolitikere landet over.

Bag hvert tal står et menneske
Marianne Skjold håber, at politikerne tager bogens budskaber med sig i de kommende politiske forhandlinger om fremtidens sundhedsvæsen og psykiatri.

"Udover at bogen forhåbentlig kan gøre det meget klart, nærværende og lettere at forstå, hvad psykisk sygdom kan gøre ved et liv, ved en familie, så vil vi også råbe politikerne op. Om kort tid skal vi se en sundhedsreform rulle ud over sundhedsvæsenet og ikke mindst en ny tiårsplan for psykiatrien. Med bogen her vil vi gøre det meget tydeligt for dem, der skal forhandle planer og økonomi, at bag hvert eneste tal i statistikkerne står et menneske, en familie, som risikerer at få ødelagt deres liv, hvis vi ikke skaber en psykiatri, der har den størrelse, kapacitet og høje kvalitet, som der er så hårdt brug for. Nu", siger Marianne Skjold.

Affekt, afmagt - og håb
“Selvom de enkelte historier er fragmenterede, så løfter de én samlet stemme, der råber op om alvorlige og personlige perspektiver på psykiatrien i dag”, siger Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

“De levede liv og erfaringer med psykisk sygdom aftvinger dyb respekt og forhåbentlig forståelse, ikke mindst for den affekt og den afmagt, mange af teksterne er skrevet i. Nogle med vrede og harme. Mange med smerte og frustration. Andre med håb", siger Marianne Skjold.

Nogle af teksterne i bogen retter en kritik mod børne- og ungdomspsykiatrien eller socialpsykiatrien. Mod kommunerne, regionerne. Mod skolelærere, socialrådgivere, politikere. Mod det store og svært definerbare ‘system’.

'Vi' er forfatteren
Menneskerne bag teksterne skriver fra en position som forældre, andre som patienter, venner, kolleger eller bedsteforældre. Nogle er efterladte. Som der står på bagsiden af "Opråb”: “Denne bogs forfatter er ikke et 'jeg'. Det er et 'vi'. 82 procent af os vil på et tidspunkt få en psykisk sygdom. Derfor handler bogen om os alle. Og det er os alle, der har skrevet den.”

Side 151 i bogen 'Opråb'
Side 81 i bogen 'Opråb'.
Side 25 i bogen 'Opråb'.

Psykiatrifonden: Ukonkret reform rejser mange spørgsmål om psykiatri18.9.2024 14:08:05 CEST | Pressemeddelelse

Der var længere mellem klapsalverne, og flere spørgsmålstegn svævede i luften hos Psykiatrifonden, efter at regeringen i dag fremlagde sit udspil til en reform af sundhedsvæsenet. ”Vi ønsker os en fuld integration af somatik og psykiatri, vi er glade for de udvidede patientrettigheder og for, at det udvidede behandlingsansvar nu også skal omfatte psykiatriske patienter. Vi har fået flere spørgsmål end svar i dag, men det peger i den rigtige retning”, konkluderer Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Psykiatrifonden på Ungdommens Folkemøde: Chatrådgivning, humørtavle og åbenhed3.9.2024 13:38:42 CEST | Pressemeddelelse

Find Psykiatrifonden i ’Trivselsteltet’ på Ungdommens Folkemøde den 4. og 5. september i Valbyparken. På humørtavlen i teltet kan de unge sætte klistermærker op, som viser, hvordan humøret har det: ”Glad”, ”Zen”, ”Okay”, ”Sensitiv”, ”Angst” eller ”Trist”. I teltet kan du også møde Psykiatrifondens chatrådgivere. Det hele handler om, at det er ok at vise, hvordan du har det, og at du aldrig er alene med en følelse.