MAN eTruck setter standarden for elektriske lastebiler

MAN eTGX har tatt førsteplassen i verdens første sammenligningstest av tunge elektriske langtransportlastebiler, arrangert av det tyske fagbladet ‘Trucker’.

Etter flere dager med omfattende testkjøringer tildelte et internasjonalt ekspertpanel fra flere europeiske land MAN eTGX toppscoren på 568 poeng, og beskrev lastebilen som en "god totalpakke".

MAN eTGX imponerte med sin lave egenvekt, harmoniske drivverk og brukervennlige betjening, som utmerket den over konkurrentene.

Et gjennombrudd for MAN og eMobilitet

Friedrich Baumann, styremedlem i MAN Truck & Bus SE, uttrykte stor tilfredshet med resultatet: “Denne testen bekrefter nok en gang at MAN har utviklet et fremragende produkt med den batterielektriske versjonen av MAN TGX”.

Han understreket også MAN eTGX og MAN eTGS sin modulære batterikonfigurasjon, som lar kundene velge mellom tre til seks batteripakker.

Dette gir kundene muligheten til å skreddersy lastebilens rekkevidde, nyttelast og ladetid for ulike transportbehov – fra byleveranser til langtransport.

Fleksibilitet og tilpasningsmuligheter

MAN tilbyr en utvidet portefølje av elektriske lastebiler med over en million mulige konfigurasjoner.

Dette gir kundene stor fleksibilitet, med mulighet til å tilpasse akselavstander, førerhusversjoner, motorstørrelser og andre funksjoner for å møte spesifikke bransjekrav.

I testen ble en ultra-semitrailertrekkvogn med en lav semitrailerhøyde på 950 mm brukt, som muliggjør transport av tilhengere med en innvendig høyde på 3 meter.

Den testede MAN eTGX var utstyrt med seks nikkel-mangan-kobolt batteripakker med   534 kWh bruttokapasitet og 480 kWh utnyttbar elektrisk energi, 330 kW elektrisk motor som sammen med en firetrinns automatisert girkasse gir 3185 Nm dreiemoment til bakakselen.

Fokus på kundetilfredshet og infrastruktur

MAN tilbyr også omfattende rådgivningstjenester gjennom sitt 360-graders eMobility-program. Dette inkluderer ikke bare veiledning om valg av det mest egnede kjøretøyet, men også rådgivning basert på kundens spesifikke driftsforhold. Råd om kostnadsoptimalisering, ruteanalyse og ladeinfrastruktur inngår også i tilbudet, noe som gjør at MAN støtter kundene før de kjøper en ny eTruck.

Fagbladet ‘Trucker’ påpekte at den største utfordringen for elektriske lastebiler er mangel på ladeinfrastruktur, og kritiserte politiske beslutningstakere for å ikke ha utviklet et landsdekkende ladenettverk.

Etter flere dager med omfattende testkjøringer tildelte et internasjonalt ekspertpanel fra flere europeiske land MAN eTGX toppscoren på 568 poeng.