Andel investerer 5 millioner kr. i fremtidens grønne kompetencer

Energi- og fibernetkoncernen Andel støtter et treårigt projekt, der skal skærpe interessen for de naturvidenskabelige emner i Folkeskolens 8. klassetrin i Region Sjælland. Fra 2025 vil flere skoleelever kunne eksperimentere og udforske matematik, fysik og teknologi i nye rammer

På STEM-fagenes dag 6. september havde BonBonLand og Sommerland Sjælland besøg af flere end 2000 engagerede skoleelever. De eksperimenterede, arbejdede med og udforskede naturvidenskabelige emner i helt andre rammer end de velkendte fra folkeskolen. Og det kommer de også til de næste to år, idet Andel er trådt ind et partnerskab med Zealand Business College, HTX-uddannelser, Region Sjælland og sjællandske kommuner.

Andel tilfører partnerskabet 5 millioner kr, og det betyder, at børn i Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommune vil kunne få tilbud om aktiviteter, der minder om dem skoleeleverne i dag har glæde af i BonBonLand og Sommerland Sjælland.

Løfter i fællesskab for grønnere fremtid
”Tempoet må for alt i verden ikke gå ud af den grønne omstilling, men det er der risiko for, hvis vi ikke lykkes med at uddanne flere inden for de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Derfor er det også en mærkesag for Andel at skabe interesse for energi, klima og de naturvidenskabelige fag helt generelt”, siger Rikke Harbo Trikker, Andels kommunikationsdirektør.

Hun peger på, at Andel ud over den nye investering, også uddeler et legat til unge, som er i gang med bestemte tekniske erhvervsuddannelser på udvalgte erhvervsskoler i Region Sjælland. Som udeboende kan man således få 2.030 kr. om måneden i op til 12 måneder. Andel har også lanceret den nye skoletjeneste ”Energimissionen”. Her kommer 5. og 6. klasser på besøg hos Andel i Svinninge og lærer om sammenhængen mellem energiformer, klima og den grønne omstilling.

Om værdien af STEM-fagenes dag siger Michael Kaas-Andersen, adm. direktør ZBC:

”Med oplevelser af STEM-fag får folkeskoleelever netop en mere håndgribelig forståelse for, hvordan naturfag konstant påvirker hverdagen. Fx kan tyngdekraft under en tur i Bonbonlands Svend Svingarm forklares via naturvidenskabelige formler. Og når den samtidig kan mærkes, så giver det en anden forståelse”.

Kæmpe behov for arbejdskraft – i klimaets navn
Behovet for at stimulere unges interesse i tekniske og naturvidenskabelige fag hænger især sammen med manglen på de kompetencer, der skal drive den grønne omstilling. Der skal blandt andet mange flere elektrikere, industriteknikere og VVS’ere til at opsætte solceller, vindmøller, ladestandere til elbiler og varmepumper. Denne mangel er dokumenteret i adskillige rapporter og undersøgelser. Brancheorganisationen Green Power Denmark vurderer, at der i perioden 2023-2030 er brug for i gennemsnit 45.000 ekstra ansatte om året til at realisere den grønne omstilling.

Om dette siger Michael Kaas-Andersen:

”Derfor er det afgørende, at vi i partnerkredsen holder fokus på, at vi i Danmark mangler faglært arbejdskraft og medarbejdere med tekniske, naturfaglige og digitale kompetencer. Det sat sammen med, at vi i partnerkredsen går sammen om at bidrage til oplevelser, der kan gøre det abstrakte i STEM-fagene mere håndgribelige for elever i 8. klasse – det er værdifuldt”.

Hos Andel mærker man helt konkret behovet for nye kolleger inden for de tekniske fag, siger Rikke Trikker:

”Vi ansætter løbende nye kolleger med kompetencer til at udbygge ladeinfrastruktur til elbiler, gøre elnettet på Sjælland klar til et meget større elforbrug og udbygge produktionen af vedvarende energi. Og vi får brug for mange flere i de kommende år”.

Støtte til regional udvikling
Bevillingen på 5 millioner kr. kommer fra den pulje, som Andel har afsat til kollektive samfundsbidrag, der skal skabe værdi for andelshaverne ved at fremme den grønne omstilling, regional vækst og beskæftigelse samt viden om fremtidens energisystem. Samtidig skal projekter, der opnår støtte, have nærhed til Andels grundlæggende DNA som andelsselskab med fokus på fællesskab og energi.

Yderligere oplysninger:

Pressechef Morten Kidal
mkl@andel.dk

Direktør Michael Kaas-Andersen
ZBC
2844 2001

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel fastholder historisk høje investeringer og strammer bæltet30.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I kampen for en grønnere fremtid vil energi- og fibernetkoncernen Andel investere historisk høje over 5 mia. kr. i 2024. Med investeringer på 2,3 mia. kr. i årets første halvår er koncernen godt på vej mod at indfri målet. Eksterne faktorer som varierende energipriser, materialepriser og renteniveauet påvirker sammen med tab på gamle gaskapacitetskontrakter koncernens halvårsregnskab. Det skaber behov for at reducere omkostningerne og øge indtjeningen.