Mådeholdets raffinerede mester

Der var altid noget underspillet over den danske komponist Tage Nielsen, hvis musik er befriende præcis og gennemtænkt, altid klar i tanke og udtryk. Den 4. oktober udkommer et nyt digitalt album med klaver- og kammerværker af den særdeles anerkendte og afholdte figur i dansk musik.

"Mådehold" var det prædikat, den danske komponist Tage Nielsen gav sig selv og dansk musikliv i 1962. Den underspillede og særdeles afholdte komponist skrev rigtig lytteværdig musik, som stadig bliver spillet ganske meget rundt om i verden.

Den 4. oktober udkommer et digitalt album som præsenterer klaver- og kammermusik fra alle fem årtier af Tage Nielsens karriere. Meget forskelligartet musik, der nysgerrigt bryder med tidens strømninger, men forbliver kondenseret, præcis og klar i tanke og udtryk.

Intellektuelt glimt i øjet

Tage Nielsen blev født i 1929 og døde i 2003, og i alle de aktive år som komponist, omkring 50, var han både som person og komponist uendelig anerkendt og afholdt af sine kolleger, hvad enten de var komponister eller udøvende musikere.

Der var altid noget underspillet over Tage Nielsen, både hans person og hans musik. Der er idé bag musikken, som er befriende præcis og gennemtænkt, og der virker ikke til at være overflødige øjeblikke. Formerne er korte og klare med kun et enkelt omfattende værk iblandt, den virkelig succesfulde opera Laughter in the Dark.

På det nye album har pianist Erik Kaltoft samt musikere fra Århus Symfoniorkester indspillet udvalgte klaver- og kammerværker af Nielsen, alt sammen musik der både er fængende og interessant, med et intellektuelt glimt i øjet.

Medrivende musik i små formater

Tage Nielsen var selv habil ved et flygel og på det nye album kan man høre flere af hans klaverværker. Musikken spænder fra Klaversonate, op. 3 fra komponistens pure ungdom som klinger lidt af Bartók eller Herman D. Koppel, og de To nocturner fra 1960-61, hvor man mærker stormen fra den europæiske modernisme. Klaverværket Tre karakterstykker og en epilog fra 1972-74 åbner en lille sart klangverden og viser smukt, hvordan Tage Nielsen formåede at fastholde en musikalsk tanke og skabe medrivende musik.

Horntrioen Trio Semplice fra 1997 giver et kig tilbage mod den wienerklassiske musik med tre instrumenter i indbyrdes balance. Stemningen er afklaret og rolig, med diskret søgende musik, hvor horn, violin og klaver udfolder hver deres rolle. Tre Shakespeare-fragmenter for sopran, obo, cello og klaver varer knap 10 minutter i alt, men formår alligevel at opbygge en voldsom dramatisk spænding i lydbilledet. Tage Nielsen kunne virkelig meget med få midler!