Santander

Over halvdelen af de danske bilejere er afhængige af deres bil

Del

Hele 52 procent af de danske bilejere er afhængige af deres bil, viser en ny undersøgelse. Kun to procent siger, at de ikke er det.

Over halvdelen af ​​de adspurgte bilejere i Danmark er i høj grad eller meget stærkt afhængige af deres bil, viser en undersøgelse blandt bilejere i Norden foretaget af YouGov på vegne af Santander. Kvinder er noget mere afhængige af bilen end mænd, og aldersgruppen 50-59 år er mest afhængig af bilen. De, der er mest afhængige af bilen, bor i region Sjælland, og de, der er mindst afhængige af bilen, bor i hovedstadsområdet.

33 procent siger, at det at kunne komme til og fra arbejde er det vigtigste ved at have en bil.

- Det vigtigste for bilejere i Danmark er at kunne bruge bilen til at komme til og fra arbejde. Den næst vigtigste årsag til at have en bil er friheden til at rejse og komme rundt. Og det tredje vigtigste, er at kunne bruge bilen til aktiviteter og besøge familie og venner, viser undersøgelsen. Det fortæller os, at bilen ikke bare er en nødvendighed, den betyder frihed og er en facilitator for at leve det liv, man ønsker, siger kommerciel direktør i Santander, Bo Jakobsen.

I Danmark er sikkerhed og pris de absolut vigtigste parametre, når man skal vurdere en ny bil, efterfulgt af størrelse, miljøvenlighed, design og mærke.

Mobilen trumfer bilen

I undersøgelsen bliver respondenterne spurgt, hvor vigtig bilen er i forhold til andre dagligdags "fornødenheder" såsom vaskemaskine, tv, internet, kaffemaskine og mobiltelefon. I alt siger 43 procent, at bilen og mobiltelefonen er lige vigtige, 39 procent siger, at mobiltelefonen er vigtigere end bilen, mens 13 procent angiver, at bilen er vigtigere end mobiltelefonen.

- At langt de fleste af os i dagens samfund er helt afhængige af mobiltelefoner er ingen stor overraskelse. At mere end halvdelen af ​​de danske bilejere siger, at bilen er lige så vigtig, eller vigtigere, end mobiltelefonen, fortæller os, at bilen har en helt afgørende position i det danske samfund, siger Jakobsen.

Samtidig mener 12 procent, at opvaskemaskinen er vigtigere, og kun otte procent mener, at kaffemaskinen er vigtigere end bilen.

Om undersøgelsen

Den nordiske undersøgelse blev gennemført af YouGov på vegne af Santander Nordics i juli 2024 blandt 4.000 bilejere i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Bo Jakobsen, kommerciel direktør i Santander
Bo Jakobsen, kommerciel direktør i Santander
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Santander

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Santander

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye