Elektrificeringen tager fart i fjernvarmen

Ny opgørelse over elektrificering i fjernvarmen viser, at varmepumper og elkedler fylder markant mere end for blot få siden. Det vækker glæde i forsyningsselskabernes brancheforening, der samtidig understreger nødvendigheden af, at selskaberne fastholder fokus på forsyningssikkerhed.

Der er kommet tempo på ekektrificeringen af fjernvarmen

I Gram har fjernvarmeselskabet investeret i en 1 MW varmepumpe, som supplement til eksisterende varmepumper og elkedel på 10 MW. I Haderslev har selskabet investeret i en 15 MW elkedel, en 10,6 MW varmepumpe og en akkumuleringstank på i alt 5.000 m3, der kan huse varme svarende til 4.000 boligers daglige forbrug.

De er blot to blandt mange eksempler over hele landet, hvor fjernvarmeselskaber investerer i elbaserede løsninger.

Ny opgørelse fra Dansk Fjernvarme, på baggrund af tal fra Energistyrelsen  viser, at der er sket en tre-dobling i antallet af MW elkedler og varmepumper i fjernvarme de seneste fem år. I alt har de danske fjernvarmeselskaber investeret i 2.218 MW i el-baseret varmeproduktion, svarende til 190.000 husstandes årlige forbrug.

- Over hele landet bliver der investeret i elbaserede løsninger hos de danske fjernvarmeselskaber. Og det giver rigtig god mening, da vi kan forbruge strømmen, når den er billig, og der er meget vind- eller solproduktion. Og den varme der produceres, lagres så i tanke eller i de kilometer-lange fjernvarmerør, der ligger gemt under jorden, og på den måde udjævnes udsvingene ved VE produktion til gavn for både elsystemet og fjernvarmekunderne, siger chefkonsulent Michael Schrøder fra Dansk Fjernvarme.

Dansk Fjernvarmes opgørelse viser, at der alene i 2023 blev installeret 615 MW elbaserede løsninger såsom store varmepumper og elkedler. Dermed er 2023 det år, hvor der er opført flest MW el-løsninger efterfulgt af 2020, hvilket er det år, hvor energispareordningen, der gav tilskud til store eldrevne varmepumper, udløb.

Forsyningssikkerhed er afgørende
For landets cirka 350 fjernvarmeselskaber er der en opgave, der står over alt andet, nemlig forsyningssikkerhed. Derfor giver det ifølge selskabernes brancheforening god mening, at selskaberne investerer i flere grønne løsninger, der kan supplere hinanden. Dermed kan de altid sikre forsyningen for deres forbrugere, uanset hvordan energimarkedet udvikler sig.

- Vi så under energikrisen, hvordan de selskaber, der enten var helt afhængig af gas eller helt afhængig af el, måtte sætte deres priser markant i vejret, ligesom det var tilfældet for de mange boligejere, der blandt andet har en lille varmepumpe. Derfor er det vigtigt, at de enkelte fjernvarmeselskaber har flere energikilder, siger Michael Schrøder, der fortsætter:

- Ved at investere så massivt i elbaserede løsninger reducerer selskaberne primært forbruget af både naturgas og biomasse, og det er i sig selv positivt. Men de har samtidig en opgave i at sikre, at de ikke går fra afhængighed af  én energikilde, til en anden. Derfor bør selskaberne sikre at de også fremadrettet har energikilder, der kan supplere hinanden.

Der skal også være grøn strøm
Hos Dansk Fjernvarme hæfter man sig dog først og fremmest ved, at elektrificeringen af fjernvarmen nu er ved at tage fart.

- Vi kommer fra et sted, hvor selskaberne alene havde mulighed for at skifte de mest sorte fossile energikilder ud med naturgas eller bæredygtig biomasse. I dag står vi et andet sted, og derfor er det rigtig glædeligt, at der er investeret i elbaserede løsninger, som der er. Nu skal vi samtidig sikre os, at der også bliver produceret nok grøn strøm til at dække fjernvarmen og samfundets stigende behov, siger Michael Schrøder.

Fakta:

• Der er historisk i alt opført 1.719 MW elkedler samt 499 MW varmepumper
  • I alt er der elektrificeret med 2.218 MW elbaseret varmeproduktion i fjernvarmen
  • Siden 2019 er den samlede kapacitet af el-løsninger tæt ved tredoblet
  • Alene i 2023 er der opført 615 MW el-løsninger
  • Samlet set udgør el-baseret varmeproduktion cirka 11 procent af den samlede fjernvarmeproduktion

Chefkonsulent Michael Schrøder, tlf. +45 3090 2766 el. mss@danskfjernvarme.dk
Pressechef Rune Birk Nielsen, tlf. +45 2490 4197 el. rbn@danskfjernvarme.dk

Der er kommet tempo på ekektrificeringen af fjernvarmen
Michael Schrøder chefkonsulent i Dansk Fjernvarme
Jesper Voldgaard

Om Dansk Fjernvarme

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for cirka 350 forsyningsselskaber, der leverer 99,99 procent af fjernvarmen i Danmark og forsyner omkring 70 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Dansk Fjernvarmes medlemmer er desuden affaldsenergianlæg og kraftvarmeværker, der står for den samlede danske termiske elproduktion.