Team Danmark

Pilotprojekt skal sikre atletiktalenter høj kvalitet i træningen

Fire stærke partnere – Team Danmark, Dansk Atletik, Aalborg Atletik & Motion og Elitesport Aalborg – står bag nyt pilotprojekt i atletiksporten. Fokus vil være at videreudvikle et velfungerende børne- og ungemiljø med transition til det strukturerede talentudviklingsarbejde i Nordjylland og Aalborg.

Team Danmark investerer i ny talentsatsning i atletik sammen med tre stærke partnere. Foto: Yellows for Team Danmark

Dygtige trænere er afgørende for udviklingen af nye talenter. Nu investerer Team Danmark, Dansk Atletik, Aalborg Atletik & Motion samt Elitesport Aalborg i en ny træneransættelse, der skal give unge talenter i Aalborg og Nordjylland nye muligheder med ansættelse af en talentudvikler på fuld tid.

Valget er faldet 43-årige Nicholas Krobath Olesen, der har atletikbaggrund og erfaringer fra at arbejde i en lang række forskellige talentudviklingsmiljøer i Nordjylland.

Ansættelsen er et pilotprojekt, som med inspiration fra et lignende og meget succesrigt projekt i Holstebro Kommune med fokus på roning.

Udtalelse fra David Møller, formand, Aalborg Atletik & Motion:

For Aalborg Atletik & Motion er udviklingen af det hele menneske med udgangspunkt i Team Danmarks Talenthus model et stort fokus. Her er udvikling af færdigheder, glæde ved bevægelse og kvalificerede trænere nøglepunkter for at lykkes.

Med ansættelsen af Nicholas får Aalborg Atletik & Motion et slagkraftigt team i skikkelse af Julian Schegel og Nicholas Krobath Olesen. Det giver nu et professionelt touch fra det yngste til de ældste.

Udover den interne styrkelse er det også en stor glæde, at vi sammen med Team Danmark, Dansk Atletik forbund og Elitesport Aalborg kan sætte en atletikskolemodel i søen. Et initiativ der forhåbentligt kan bidrage med både bevægelsesglæde, fordi atletikken har en disciplin, der kommer alle fysiske fremtoninger, men også forhåbentligt kan bidrage med en øget bevidsthed om, hvad atletik er.

Endelig har det været en stor glæde, at forbundet og Aalborg Atletik & Motion også er enige om, at noget af tiden skal bruges på at skabe gode relationer til de nære klubber i regionen i håbet om, at vi sammen kan finde en model til at få løftet atletikken alle regionens atletikklubber.

Udtalelse fra Gregers Lehrmann Bruun, sportsmanager, Team Danmark.

Dygtige trænere er helt afgørende for talenternes muligheder for at udvikle sig bedst muligt. I Team Danmark har vi et meget stort fokus på at løfte trænerfaget med flere ansættelser, og vi har set, at en lignende model i Holstebro har haft en meget positiv effekt.

Team Danmarks støtte til projektet har til formål at hjælpe med at skabe en attraktiv og udviklende fuldtidstræneransættelse, som kan understøtte udviklingen og styrke træningskvaliteten i Aalborg Atletik og Motions børne- og ungdomsmiljø. Herunder selvfølgelig også, at der på sigt udvikles talenter til højeste internationale niveau. Samtidig håber vi, at pilotprojektet kan inspirere til, at der igangsættes tilsvarende projekter i andre klubber, sportsgrene og kommuner.

Udtalelse fra Mikkel Larsen, Elitechef i Dansk Atletik

Potentialet for udviklingen af atletikken i Aalborg og Nordjylland er enormt. Med afsæt i de velfungerende rammer i Aalborg Atletik, er vores håb, at vi med dette projekt kan vise en ny vej, som både atletikken og andre idrætter kan lære af.

Det er fantastisk at både Aalborg Kommune og Team Danmark også kan se perspektiverne i projektet, og med det stærke partnerskab er fundamentet skabt for en forhåbentlig stor succes. Projektet ligger i direkte forlængelse af Dansk Atletiks indsats for at øge kvaliteten i atletiktræningen rundt i landet samt at sikre gode og attraktive udviklingsmuligheder for trænere.

Udtalelse fra Evald Lange Rise, Formand for Elitesport Aalborg

Vi er rigtig glade for, at vi i et nyskabende pilotprojekt sammen med Team Danmark, Dansk Atletik Forbund og daglig forankring i Aalborg Atletik & Motion med tilknytningen af Nicholas Krobath Olesen for alvor kan gå i gang med arbejdet. Vi har rigtig gode erfaringer med at arbejde med skolemodeller, og ser frem til at udvikle en Atletikskolemodel til inspiration for elever i folkeskolen, hvor ligeledes faciliteterne på Atletikstadion i Skovdalen og Atletikhallen i Gigantium bringes i spil i samarbejde med folkeskolerne i Aalborg Kommune og Elitesport Aalborg.

Fakta: Om stillingen

I stillingen som talentvikler i Aalborg Atletik & Motion skal Nicholas Krobath Olesen skabe et nordjysk talentudviklingsmiljø med link til de etablerede uddannelses- og træningsmuligheder qua Team Danmarks samarbejde med Aalborg som Elitekommune. Samtidig skal han i samarbejde med Elitesport Aalborg etablere en Atletikskolemodel for elever på partnerskabsskoler i Aalborg Kommune.

Kontaktpersoner:

Team Danmark

Sportsmanager – Gregers Lehrmann Bruun

Mail: glbr@teamdanmark.dk

Dansk Atletik Forbund

Sportschef – Mikkel Larsen

Mail: ml@dansk-atletik.dk

Aalborg Atletik & Motion

Formand – David Møller

Mail: formand@aalborgatletik.dk

Elitesport Aalborg

Formand – Evald Lange Rise

Mail: er-byraad@aalborg.dk

Om Team Danmark

TEAM DANMARK ARBEJDER FOR AT GIVE DANSKE ATLETER BEDST MULIGE RAMMER OG VILKÅR FOR, AT DE KAN UDLEVE DERES POTENTIALE OG PRÆSTERE PÅ HØJESTE INTERNATIONALE NIVEAU.

VI OPTIMERER HELE VEJEN RUNDT OM ATLETEN - BÅDE PÅ OG UDEN FOR BANEN.

Følg pressemeddelelser fra Team Danmark

Flere pressemeddelelser fra Team Danmark

Overvældende interesse for konference om spiseforstyrrelser i elitesport11.3.2024 09:59:52 CET | Pressemeddelelse

Spiseforstyrrelser i dansk idræt har gennem de seneste år været et vigtigt fokusområde for Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund (DIF). Nu er de to organisationer gået sammen med behandlingsstedet Askovhus om en konference, der skal give viden og redskaber til talent- og elitetrænere, så de er i stand til at forebygge spiseforstyrrelser hos atleterne. Konferencen afholdes den 12. marts.