FreeTable

Ny dansk bordbookingplatform giver danskerne appetit på at spise ude

Del

I dag lanceres FreeTable: en ny dansk bordreservationsplatform, der skal gøre det nemmere for madelskere at finde ledige restaurantborde
– uanset tidspunkt, prisklasse eller køkken

Foto: Unplash
Foto: Unplash

Den globale restaurationsbranche er værdiansat til intet mindre end 20.000 milliarder kroner, og frem mod 2032 forventes beløbet at fordobles [1]. Med andre ord rummer erhvervet et stort økonomisk potentiale, og med hænderne på kogepladen har grundlæggerne af Freetable, Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje, nu et ønske om at gøre det nemmere for madelskere at finde ledige restaurantborde - og samtidig hjælpe restaurationer med at øge deres belægning. I første omgang går FreeTable live i København, men vil allerede omkring årsskiftet åbne i Aarhus, Odense og Aalborg. I 2025 udrulles platformen i øvrige europæiske lande, men ifølge Bjarke Just Nielsen stopper ambitionerne ikke dér: 

Vi tør allerede godt sige nu, at vi vil vinde hele den globale restaurationsbranche. Vi måler os med Momondo, AirBnB og Spotify, når det kommer til vores visioner for FreeTable.”

Vil bide skeer med udbringningsgiganterne
Med lanceringen er FreeTable nu den eneste bordreservationsplatform på markedet, og spørger man grundlæggerne, udkommer platformen på et tidspunkt, hvor der er allermest brug for det. Missionen er at understøtte restaurationsøkosystemet, og skabe gunstigere forhold i en branche, der er under økonomisk pres fra udbringnings- og takeawayindustrien. I 2023 steg danskernes takeawayforbrug med 84 procent sammenlignet med 2016 [2].

Men Bjarke og Nicklas køber ikke ind på narrativet om, at Danmark er blevet en takeawaynation. I stedet mener de, at en del af forklaringen skal findes i, at restaurationsbranchen har hvilet for meget på laurbærrene og været for langsom til at innovere den digitale kunderejse – og det har givet udbringningsgiganterne for meget plads til at boltre sig. 

”Vi kommer selv fra restaurationsbranchen, og vi elsker den. Men vi har også været vidner til, hvordan sektoren har sovet i timen på digitaliseringsområdet. Branchen har ikke været leveringsdygtig i en tidssvarende kundeoplevelse - i modsætning til udbringningsplatforme, som i dén grad har leveret et attraktiv, digitaliseret produkt til forbrugerne. Og det har kostet restaurationer dyrt ift. tab af omsætning, færre spisende gæster og i sidste ende flere lukninger. Hvis kurven skal knækkes, er konkurrenceparametret først og fremmest at gøre det lige så enkelt, hurtigt og overskueligt at spise ude, som det er at bestille mad til døren - og det leverer FreeTable,” siger Nicklas Selmer Rathje. 

Dansk madscene gemmer på spiseperler
Den nye danske bordbookningsplatform, FreeTable, tilbyder et samlet, kurateret overblik over ledige restaurantborde – i første omgang på tværs af København. De to stiftere har bevidst valgt at kuratere platformens restaurantanvisninger. Ifølge Nicklas og Bjarke er restaurationsscenen ofte drevet af hype omkring de mest populære og velkendte restauranter. Derfor er FreeTable er også skabt for at inspirere danskerne til at genopdage og finde små, lokale, alternative spiseperler – spiseperler, som de ellers aldrig var stødt på. 

”God mad handler om spiseoplevelser, som man deler i fællesskab. Det handler også om stemning, belysning, dufte, lyde og nærvær, som forædler sig til en komplet sanseoplevelse, og dét kan man kun få ved at spise ude. Derfor appellerer vi til, at danskerne begiver sig ud i flere spiseoplevelser, ikke kun på tinderdates eller i weekenden, men også på en regnkold mandag i november. For måske er det lige netop på dé tidspunkter, hvor alt er gråt-i-gråt, at vi har allermest brug for et smagsvenligt oplevelsesboost” siger Bjarke Just Nielsen. 

FreeTable er nu live på www.freetable.com og dækker i første omgang Københavnsområdet. Inden årets udgang åbner platformen i Aarhus, Aalbog og Odense. I 2025 følger en række europæiske storbyer trop.

[1] https://www.fortunebusinessinsights.com/food-service-market-106277

[2] https://www.dr.dk/nyheder/indland/danskerne-spiser-mere-takeaway-nu-advarer-minister-mod-vi-bliver-en-takeaway-nation

Nøgleord

Kontakter

DK mediekontakt:
Emilie Hinz, på vegne af FreeTable
emilie.hinz@grey.com
26 16 37 27

Billeder

Download
Download
Download
Stifterne bag FreeTable, Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje
Stifterne bag FreeTable, Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje
Download

Om FreeTable

FreeTable er en danskstiftet bordbookingplatform, som forbinder spiselystne danskere med ledige restaurantborde - med ganske få klik. Med FreeTable kan du på tværs af restauranter, lige nu er 640 københavnske restauranter akkrediteret platformen, finde ledige borde på lige det tidspunkt, der passer dig. Du kan desuden søge efter køkkentype og prisklasse, så du nemt kan finde præcis dén spiseoplevelse, der passer til både dine smagsløg og din pengepung.

Stifterne bag FreeTable

Bjarke Just Nielsen (35) er uddannet fra Copenhagen Business School (CBS) med en kandidatgrad i Supply Chain Management og Serviceøkonomi. Han bor til daglig på Frederiksberg sammen med sin kæreste og deres to små børn. Hans karriere startede hos Novo Nordisk og Ørsted, men han fik hurtigt smag for livet som entreprenør. Siden da har han kastet sig ud i flere iværksætterprojekter, hvorfor han kan skrive både stifter, medejer og direktør på sit CV.  I dag er han eneejer af 12 restauranter i København, herunder Norrlyst, Theo og Gabrielle, som alle kan findes i Michelin Guiden. Derudover ejer han store kultursteder som Væksthuset i Operaparken, Tårnet på Christiansborg, Kjærbøllings Hus i Zoologiske Have og Gemini i Planetarium. Sidst, men ikke mindst, er Bjarke Just Nielsen indehaver af en række it-virksomheder, herunder Eater – og nu også FreeTable.  

Nicklas Selmer Rathje (38) er uddannet fra Copenhagen Business School (CBS) med en HD i International Business. Han bor til daglig i Gentofte samme med sin kæreste og deres to små børn. Gennem sin tidlige karriere har han opbygget en bred portefølje af kompetencer inden for både Sales Management, Business Development og Marketing. I 2020 takkede han ja til stillingen som Administrerende Direktør i Bornholms Mosteri – og har igennem en lang årrække været investor og rådgiver for en stribe af øvrige fødevarevirksomheder i Danmark. Senere har Nicklas Selmer Rathje siddet i stillingen som Chief Commercial Officer i virksomheden Tipster, men har nu valgt at kaste sin kærlighed og alle sine kræfter efter FreeTable, som er det seneste skud på stammen. 

Følg pressemeddelelser fra FreeTable

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra FreeTable

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye