Pensionist vinder 18 millioner i Lotto: ”Jeg cykler stadig ned og fornyer kuponerne mandag formiddag”

En ældre mand fra Sønderjylland indrømmer selv, at han har vundet flere penge i Lotto, end han kan bruge. Men han cykler stadig troligt ned og fornyer sine kuponer hver eneste uge. ”Det handler også om hyggen,” siger han.

Takket være Danske Spil og Lotto fik en pensionist for nyligt fuld valuta for cykelturen ned til kiosken.

Hver eneste mandag cykler en ældre, sønderjysk herre ned til den samme købmand for at forny sine Lotto og Vikinglotto kuponer med de samme ord:

"Giv dem gerne et tjek… dem her er der held ved.”

Han gør det ikke for pengenes skyld, for dem har han nok af, særligt efter at han for nyligt vandt hele 18.000.000 kroner.

Opdagede selv gevinsten

Normalt lader han købmanden om at tjekke kuponerne, men det var ham selv, der opdagede den store gevinst. Han havde hørt nyheden om, at der var vundet en stor gevinst hos ’hans’ købmand, og så fandt han kuponer og blyant frem for lige at tjekke, om der skulle være gevinst.

”Vi var ude i sommerhuset, min kone var ved at lave aftensmad, vi skulle have boller i karry, og vi havde jo købt øl på vejen – de var på tilbud - og så skulle jeg kontrollere mine kuponer. Og på sjette række på den ene kupon passede alle tallene,” fortæller manden.

Ikke hemmeligt

I første omgang besluttede han ikke at sige noget om gevinsten til nogen. Ikke fordi det skulle være en hemmelighed, men:

”Om mandagen havde vi et barnebarn til studenterfest, og om onsdagen også, og hvis vi fortalte, at vi havde vundet 18 millioner kroner, så ville det tage glansen fra de unge studenter, så vi lukkede den til om torsdagen, hvor vi inviterede vores børn hjem til os til champagne og kransekage og smørrebrød, hvor jeg fortalte dem, at jeg havde vundet 18 millioner,” fortæller han med et grin.

Men børnene havde bestemt også noget at fejre. For manden og hans kone synes ikke som sådan, at de mangler noget, så i stedet er mange af pengene nu gået videre til børn og børnebørn. Nogen vil købe et sommerhus, nogen vil afbetale gæld.

”Det er sådan en glæde, at vi kan hjælpe dem på den måde. Det har vi det godt med,” siger manden.

Hygge og sundhed

Som sagt fortsætter manden med at spille både Lotto og Vikinglotto, selv om han ikke har brug for at vinde mere.

”Det handler også om hyggen. Hver mandag morgen får vi først morgenmad, og så tager jeg min cykel op til købmanden for at få kuponerne tjekket og fornyet. Jeg har en nabo, som også har fået at vide, at jeg har vundet. Og han kigger ud ad vinduet og siger. ’Min ene nabo tager bilen op for at hente rundstykker, og den anden tager også bilen. Men millionæren… han kører på cykel!” fortæller den cyklende millionær med et grin.

For udover hyggen, så gælder det også om at holde sig sund.

”Mit liv har ikke ændret sig. Det er det samme - nej, det passer ikke helt: Jeg har tabt mig lidt. Vi syntes, at vi var blevet lidt runde i kanterne, så vi har skåret lidt ned på morgenmaden. Det har noget med helbredet at gøre: Nu har vi så mange penge, så vi skulle jo gerne leve mange år endnu,” siger han.

Om Lotto

Lotto tallene trækkes hver lørdag aften, og det er de blevet uden afbrydelse siden 7. oktober 1989. Førstepræmiepuljen er altid på mindst 8.000.000 kroner. Den højeste Lotto gevinst nogensinde blev vundet i 2008, hvor en heldig spiller fra København vandt 38.564,007 kroner.