SYNERGI: Dan Jørgensen er et godt valg til en vigtig post

Von der Leyens valg af Dan Jørgensen som kommissær for energi og boliger er en gevinst for både EU's borgere, den grønne omstilling og det vigtige arbejde med at gøre os uafhængige af den russiske energi, mener SYNERGI-direktør Katrine Bjerre.

EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, præsenterede i dag sit nye hold af EU-kommissærer. Her blev det endelig afsløret, at den tidligere klima-, energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen, med Europa-Parlamentets godkendelse fremover skal være energi- og boligkommissær. Det er positivt, for der er behov for en ambitiøs politiker på posten, mener Katrine Bjerre, der er direktør i den grønne interesseorganisation SYNERGI.

”Energi er et utroligt vigtigt område. For den grønne omstilling, for vores konkurrenceevne og for Europas borgere. Vi skal have omstillet vores energiforbrug fra sort til grøn, vi skal have effektiviseret industriens energiforbrug, så vi igen kan vinde konkurrencekraft over for USA og Kina, og så skal vi have udfaset den russiske gas, så vi ikke længere skal finansiere Putins krig i Ukraine, og ikke mindst renoveret vores boliger til glæde for europæernes sundhed og pengepung. Derfor er jeg glad for, at valget er faldet på Dan Jørgensen, som jeg kender som en dygtig, lyttende og vidende energi- og klimapolitiker,” fortæller Katrine Bjerre.

At EU skal nedbringe sit energiforbrug, er ikke blot vigtigt for den grønne omstilling. Det har også stor betydning for, om vi i fremtiden vil være afhængige af energi fra lande, vi ikke ønsker at støtte – fx Rusland.

I dag importerer EU størstedelen af vores energi. En betydelig del af vores energiimport kommer fortsat fra Rusland. På trods af sanktioner og fortsat støtte til Ukraine har EU siden Ruslands invasion købt fossile brændsler af Rusland for mere end 202 mia. EUR. Derfor er det helt afgørende, at Dan Jørgensen på sin nye post fokuserer på, hvordan EU kan gøre sig fri af russisk gas, mener Katrine Bjerre.

”EU skal gøre sig fri af russisk gas. Så længe vi importerer Putins gas, støtter vi hans krigsmaskine. Derfor skal vi sætte alle sejl ind for at få et mere energieffektivt EU, der er uafhængigt af russisk gas,” slår hun fast.

Energi og boliger går hånd i hånd

I SYNERGI er der glæde ved, at Dan Jørgensen nu bliver EU's første kommissær for boliger. For energi- og boligpolitik går hånd i hånd på en lang række områder, fortæller Katrine Bjerre.

”Energi- og boligpolitik hænger i høj grad sammen. Det er blandt andet ved at udskifte gasfyrene i de private boliger, at vi kan gøre os fri af Putins gas. Derudover har EU vedtaget et nyt bygningsdirektiv, der blandt andet handler om at energieffektivisere boliger, og med en ambitiøs implementering af bygningsdirektivet, kan EU gøre sig helt fri af importen af den russiske gas. Derfor er det afgørende med en ambitiøs kommissær, der kan sikre, at direktivets implementering bliver en succes,” mener Katrine Bjerre.

Bygningsdirektivet slår fast, at medlemsstaterne skal reducere energiforbruget i boliger med 22 pct. i 2035. Derudover skal gasfyr i boliger udfases inden 2040.

Om Synergi

Organisationer: Regeringens skrivebordsøvelser er ikke et grønt foregangsland værdigt11.6.2024 11:14:51 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har netop offentliggjort sin plan for, hvordan Danmark lever op til sine grønne EU-forpligtelser om at mindske energispildet. Stik imod hensigten med de grønne krav vil regeringen ikke levere nye initiativer for at opfylde kravene i det nye energieffektivitetsdirektiv, men i stedet benytte sig af en kreativ skrivebordsfinte. Det er ikke foreneligt med ambitionerne i Klimaloven, mener en række organisationer.

Danfoss og SYNERGI inviterer til valgdebat: Hvordan løfter danske parlamentarikere grøn omstilling i et sort parlament?23.5.2024 10:38:55 CEST | Presseinvitation

EU er langt fra at nå sit klimamål i 2030, og de eksisterende virkemidler er slet ikke nok, hvis vi skal nå i mål. Samtidig er opbakningen til den grønne omstilling i mange EU-medlemslande – modsat i Danmark – på tilbagetog. Så hvordan bidrager Danmarks kommende EU-parlamentarikere til, at vi når målet, og hvordan holder de klimafanen højt i et sortere parlament? Det er omdrejningspunktet for en valgdebat på Hotel Alsik den 28. maj, som arrangeres af Danfoss og SYNERGI.

13 organisationer og fagforeninger i opråb: Giv os grønne og sunde velfærdsbygninger11.4.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

En bred koalition af organisationer og fagforeninger savner et større politisk fokus på gamle og utidssvarende skoler, plejehjem og andre offentlige velfærdsbygninger. Renoveringsefterslæbet koster både på klimakontoen, energiregningen og danskernes sundhed. Det er ikke godt nok, mener koalitionen, der derfor lancerer syv forslag til, hvordan bygningerne kan blive grønnere, sundere og billigere i drift. Et grønt anlægsloft er et af initiativerne.