Designskolen Kolding

Designskolen Kolding transformeret til fremtidens designere

Designskolen Kolding, der vil være et af Europas førende designuniversiteter, genåbner d. 20. september i nye rammer. Det markerer en milepæl for Designskolen, som kan bryste sig af at være førende på designforskning, at have 40% ekstern finansiering og rekordlav ledighed hos dimittender.

Designskolen Kolding vil være Danmarks og et af Europas førende designuniversiteter. Foto: Palle Skov

Når de studerende igen indtager Designskolen Kolding, vil de blive mødt af en bygning, der har deres trivsel og læring i fokus.

Designskolen Koldings rektor Lene Tanggaard, der er professor i psykologi og én af landets førende eksperter i kreativitet, fortæller om projektet:

Efter renoveringen skal de studerende være i centrum i et fællesskab, der emmer af designfaglighed og højt til loftet. Vores hus og omgivelser skal give rammerne for den mest kreative udfoldelse for de designere, der skal forme vores fremtid.”

At de studerende skal have de bedste vilkår for at skabe og studere, ligger naturligt i forlængelse af, at Designskolen Kolding vil være Danmarks og et af Europas førende designuniversiteter, som engagerer sig i sin omverden.

Meget tyder på at både danske og internationale virksomheder har lagt mærke til de nye strømninger hos Designskolen Kolding. Den høje eksterne finansiering og det store fokus på designforskning forplanter sig gennem hele institutionen.

Nanna Ulrich Gudum, forperson for bestyrelsen på Designskolen Kolding og designchef ved LEGO Group, er glad for, at Designskolen Kolding bliver ved med at udvikle sig med blik for fremtidens og virksomhedernes behov:

”Det sikrer, at vi i fremtiden også har dygtige dimittender, der kan komme direkte ud og skabe værdi i virksomhederne og løse de store udfordringer, vi som planet står overfor. Vi oplever allerede nu, at virksomheder og omverdenen vil samarbejde med designerne. Det skruer vi op for nu.”

En af de ting, der adskiller Designskolen Kolding, er den klare ’hands-on’ tilgang til undervisning og forskning. En tilgang, der også går igen i samarbejdet med virksomheder og organisationer, som bl.a. LEGO og Kolding Kommune, og det kræver særlige fysiske rum for samskabelse.

Netop derfor er der i designskolens renovering prioriteret værksteder og laboratorier, der ligger synligt for omverdenen. Designskolen ønsker ikke at gemme fremtidens designere væk, men at være et talentværksted og forskningscentrum.

”Al forskning peger på, at kreativiteten stortrives i en dynamisk vekselvirkning mellem omverdenens forstyrrelser og muligheden for at kunne fordybe sig og arbejde tæt, hands-on med sine projekter. Det skal skolens nye forbedrede værksteder give de studerende mulighed for,” fortæller rektor Lene Tanggaard.

Designskolen Kolding holder officiel åbning af den nyrenoverede bygning den 20. september for studerende, ansatte og særligt indbudte gæster.

Der afholdes åbent hus for offentligheden fredag den 11. oktober 2024.

Fakta:

• Designskolen Kolding vil være Danmarks og et af Europas førende designuniversiteter
  • Designskolen Kolding har tre Labs, som er førende på designforskningen inden for bæredygtighed og design, leg og design og social design.
    • Bæredygtighed og Design udfører designforskning og udviklingsarbejde i samarbejde med virksomheder og offentlige institutioner, som styrker designbidraget i den grønne omstilling.
    • Leg og Design sætter mennesket i centrum for laboratoriets arbejde gennem   legen og det, leg gør for mennesker.
    • Social Design udvikler og forsker i design for at skabe social og kulturel forandring.

• 40 procent af Designskolen Koldings finansiering er ekstern.
  • Dimittend-ledigheden er faldet markant i de sidste år (2021: 30,8 % // 2022: 22,2 % // 2023: 14,4 %).
  • Designskolen Kolding har en lang tradition for ekstern samarbejder med Kolding Kommune, LEGO, Kvadrat, Georg Jensen Damask, Grundfos, Le Klint, Fredericia Furniture, Sygehus Lillebælt m.fl. Alle studerende samarbejder med en ekstern virksomhed eller organisation som led i deres afgangsprojekt fra skolen.
  • Den A.P. Møllerske Støttefond har bidraget til transformationen med 24 mio. kr., Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden med 15 mio. kr.  og Augustinus Fonden med 11 mio. kr. Designskolen Koldings egenfinansiering er på 17,8 mio. kr.
  • Arkitekt og totalrådgiver: Cubo Arkitekter.
    Ingeniør: Spangenberg & Madsen, ABC Rådgivende Ingeniører og VM Acoustics
    Bygherrerådgiver: Tegnestuen Mejeriet.
    Hovedentreprenør: Hansson & Knudsen

Rådgivningen blev vundet i konkurrence med forudgående prækvalifikation.

Det er muligt at aftale interview med rektor Lene Tanggaard eller forperson for bestyrelsen, Nanna Gudum.

Billeder

Foto: Katrine Worsøe