TV-vært står bag ny “huskekage”: En sød påmindelse med et alvorligt budskab

Morten Kirckhoff vil have danskerne til at huske verdens glemte kriser. Derfor lancerer TV-værten i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp en såkaldt ”huskekage”, der bliver solgt i hele landet.

"Kagen skal være en sweet reminder til alle kage-elskende danskere om, at vi ikke må glemme de alvorlige humanitære kriser i verden lige nu," siger TV-vært Morten Kirckhoff. Benita Marcussen

”En ”huskekage” er et gammelt dansk ord for en lussing. Og kagen skal være en sweet reminder til alle kage-elskende danskere om, at vi ikke må glemme de alvorlige humanitære kriser i verden lige nu,” siger tv-vært Morten Kirckhoff, der gennem syv sæsoner af DR-programmet ‘Nul stjerner’ har rejst verden rundt og smagt på al slags mad.

”Huskekagen” er en del af en kampagne fra Folkekirkens Nødhjælp, der skal sætte fokus på glemte kriser. Det tæller nogle af verdens værste humanitære katastrofer, som meget sjældent får opmærksomhed fra medier og politikere – sammenlignet med de mere nære og nye kriser i Ukraine og Gaza. Folkekirkens Nødhjælp er til stede i flere af landene som blandt andet tæller Syrien, DR Congo og Sudan, hvor millioner af mennesker er drevet på flugt fra voldelige konflikter og lever på randen af hungersnød.

Husk - og støt

”Det er jo dybest set en fuldstændig umulig kommunikationsopgave at forsøge at få folk til at huske noget, som alle har glemt – og som mange måske ikke har lyst til at huske. Hvis jeg skal være helt ærlig, kan jeg ikke altid rumme at tænke på verdens krige og konflikter. Men derfor er det godt blive mindet om, at vi faktisk kan gøre en forskel,” siger tv-værten.

“At støtte Folkekirkens Nødhjælp giver mig en følelse af mening,” siger Morten Kirckhoff.

Mangeårigt samarbejde

Når “huskekagerne” de næste seks uger bliver langet over disken i bagerier i hele landet, skyldes det et mangeårigt samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group, der ejer Bilka og føtex.

”Vi er stolte af, at vores medarbejdere i hele landet får mulighed for at styrke den kollektive hukommelse blandt danskerne,” siger direktør for kommunikation, bæredygtighed og public affairs i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.

"Vi har gennem mange år haft et tæt samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, og derfor er vi glade for, at vi ved at sælge “huskekager” kan sætte fokus på og sikre midler til nogle af verdens mest oversete humanitære katastrofer,” siger han.

“Huskekagen” kan købes i alle landets Bilka- og føtex-bagerier fra den 17. september og frem til den 30. oktober. På emballagen til kagerne får kunderne mulighed for - via en QR-kode – at læse mere om verdens glemte kriser og støtte det humanitære arbejde. Ved kasserne i samtlige butikker vil det også være muligt at købe donationskort, hvor pengene går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i blandt andet DR Congo, Syrien og Sudan.

"Huskekagen" bliver solgt føtex og Bilkas bagerier i hele landet fra den 17. september til den 30. oktober.
Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Jonas Nøddekær og TV-vært Morten Kirckhoff er på en fælles mission: De vil have danskerne til at huske, at de det giver mening at støtte nogle af verdens værste humanitære kriser lige nu.
Benita Marcussen

Om Folkekirkens Nødhjælp

Store ødelæggelser på Folkekirkens Nødhjælps kontor i Kyiv efter missilangreb2.9.2024 11:26:52 CEST | Pressemeddelelse

Mandag morgen affyrede Rusland ballistiske og krydsermissiler mod Kyiv. Angrebet blev opfanget af byens luftforsvarssystem, men fragmenter af de eksploderede missiler er faldet ned over Kyiv. Folkekirkens Nødhjælps hovedkontor, som organisationen deler med Kirkens Nødhjelp fra Norge, er en af de bygninger, der er blevet ramt. Der er ikke nogen tilskadekommende, men bygningen er stærkt beskadiget. Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Jonas Nøddekær, siger: “Folkekirkens Nødhjælps kontor i Kyiv er blevet ramt i nat, og der er store ødelæggelser på bygningen. Men der er heldigvis kun tale om materielle skader, og alle vores medarbejdere er i god behold og ved godt mod. Vi er i tæt dialog med dem.” ”En ødelagt bygning i Kyiv forhindrer os ikke i at fortsætte vores nødhjælps- og genopbygningsarbejde." Folkekirkens Nødhjælp og Kirkens Nødhjelp har fælles kontor og nødhjælps aktiviteter i Ukraine. Folkekirkens Nødhjælp arbejder med genopbygning, herunder minerydning, i det østlige Ukraine