Nyt album med "Holmboes nye ambassadører"

Nightingale String Quartet fortsætter deres roste udgivelsesserie på Vagn Holmboes strygekvartetter. På seriens Vol. 3 møder vi den betydningsfulde danske komponist på toppen af hans kreativitet.

Nightingale String Quartet © Nikolaj Lund

Vagn Holmboe (1909-96) skrev strygekvartetter over et spænd på imponerende 70 år og står som en af det 20. århundredes største komponister af strygekvartetter. Fredag den 27. september udkommer tredje del af den internationalt roste serie med Nightingale String Quartet, som er blevet kaldt for "Holmboes nye ambassadører". På det nye album møder vi Holmboe på toppen af hans kreativitet.

Musikalske forvandlinger

Albummet åbner med Strygekvartet nr. 4 (1953-54), hvor Holmboe endegyldigt har fundet sine ben i den såkaldte metamorfoseteknik. Han er her på toppen at sine kreative kapacitet, med en kvartet der overgår sine forgængere i fylde og sikkerhed.

Metamorfosen består i at udvikle musikken af en kim af få toner eller intervaller, der danner udgangspunkt for en videre forgrening. Den organiske metamorfose er forbundet med Holmboes buddhistisk inspirerede livssyn: Holmboe holdt det privat, men var stærkt optaget af tilværelsens åndelige dimensioner og buddhistisk filosofi, som fik ham til at se alle livets manifestationer som en del af en kosmisk helhed.

Også i den femte strygekvartet fra 1955, oplever vi Holmboes metamorfoseteknik. Den musikalske forvandlingsproces går straks i gang i den smukke, nærmest svævende musik. Metamorfosen forløber som en kontinuerlig udvikling værket igennem og alle udviklingens stadier er tydelige.

Inspiration fra folkemusik og store forbilleder

En anden væsentlig indflydelse er den fra folkemusikken. I slutningen af Strygekvartet nr. 4 høres en forløsning som bringer fornemmelser af forår, lys og fuglesang samt om folkedans. Folkemusik var for Holmboe livet igennem synonym med ægte musik. Han var især inspireret af den østeuropæiske og arabiske, og rejste bl.a. rundt i Rumænien for at indsamle folkemelodier.

Albummet sidste værk er Strygekvartet nr. 16 fra 1981, som er den sidste af hans enkeltstående, fuldendte kvartetter. I de fleste af sine tidlige kvartetter har Holmboe struktureret det musikalske materiale med inspiration fra Béla Bartók, som han havde beundret fra han var ung. Med årene kom han også til at sætte Haydns musik meget højt og den 16. strygekvartet er da også lagt an med wienerklassikerne som forbillede i fire satser med hver deres karakter. Førstesatsen er udgivet som single og kan høres her.

Om Dacapo Records