Nationalmuseet eksperimenterer med leg

Nyt forskningsprogram undersøger og afprøver legende tilgange i Nationalmuseets udstillinger og aktiviteter. Programmet er støttet af LEGO Fonden og vil resultere i en masse eksperimenter for både børn og voksne, som giver viden om legens muligheder i en museumskontekst.

Leg og legende tilgange har i mange år været centrale greb i museers udstillinger og aktiviteter, både på Nationalmuseet og andre museer i ind- og udland. Men der findes ikke særlig meget forskningsbaseret viden om leg og museer.

- Legen er svær at definere. Den er meget flygtig og situeret og så er den primært undersøgt i forhold til børn, i hvert fald når vi ser på museer. I vores arbejde vil vi både forske i hvordan vi udvikler legende oplevelser og hvordan publikum oplever det legende – og ikke kun med fokus på børn, men også det unge og voksne publikum, siger seniorforsker ved Nationalmuseets Nanna Holdgaard.

Programmet strækker sig over tre et halvt år og har fået titlen ”Moving Museums Through Play” – netop fordi legens potentiale til at skabe en anderledes museumsoplevelse er i fokus.

- Leg har gennem hele menneskets historie været en urkraft. Det er legen, der har bragt os fremad gennem nysgerrighed og udforskning. Men hvis legen skal fungere, kræver det en stor grad af frihed og åbenhed til at eksperimentere. I den proces kan man selvfølgelig begå fejl – eller rettere, man skal sgu begå nogle fejl, siger direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev.

- Det at lege, eksperimentere og fejle hænger ganske enkelt sammen. Vi skal som branche turde prøve noget nyt. Vi skal udvikle overraskende oplevelser til vores publikum og skabe nye forbindelser til vores historie og verden. Her ser jeg legen som afgørende, siger Rane Willerslev.

Målet med ”Moving Museums Through Play” er på den måde at eksperimentere med at gøre museumsoplevelserne på Nationalmuseet mere legende end i dag og stå tilbage med resultater og viden, der kan deles med hele branchen. Og dén ambition støtter LEGO Fonden op om.

- I LEGO Fonden ved vi, at leg er en fantastisk måde at lære på, blandt andet fordi vi i legen ofte eksperimenterer og lærer af vores fejl og succeser. Læring sker i skolen, men i høj grad også udenfor skolen i kultur- og fritidslivet, og vi er nysgerrige på at se, hvordan legende tilgange på museer kommer til at gøre en forskel for børns læring, dannelse og trivsel, siger Søren Holm, Teamleder for Design i LEGO Fonden.

Programmet består af tre dele, der vil resultere i:

1. Forskning i tilgange og metoder
  2. Legende museumsoplevelser for børn, unge og voksne
  3. Kompetenceudvikling på tværs af Nationalmuseet

Designskolen Kolding indgår som partner i programmet, og arbejdet vil være forankret hos flere af Nationalmuseets besøgssteder i hele landet, herunder f.eks. Nationalmuseet i København, museets skibe i Holbæk, Kronborg Slot, Trelleborg og Kongernes Jelling.

Nationalmuseet hovedindgang fra Ny Vestergade
Joakim Züger, Nationalmuseet