Psykolog bliver ny forperson for Læger uden Grænser

I weekenden valgte Læger uden Grænser ny bestyrelse. Denne gang med udskiftning på formandsposten, som de seneste otte år har været besat af læge Heidi Christensen.

Læger uden Grænsers nye forperson, Gitte Rønde, er psykolog

Læger uden Grænser i Danmark har fået ny kvinde i spidsen for bestyrelsen. I weekenden blev Gitte Rønde, som er psykolog og tidligere udsendt til Tigray i Etiopien, valgt til ny forperson på Læger uden Grænsers generalforsamling.

Tre kandidater stillede op til posten, som efter afstemning gik til Gitte Rønde.

“Jeg er utrolig glad og stolt over at blive valgt. Jeg har selv tidligere været udsendt og ved, hvor stor en forskel vores arbejde gør for nogle af de mest udsatte og marginaliserede mennesker i verden,” siger den nyvalgte forperson og fortsætter:

“Vi oplever flere steder i verden, hvordan vores hospitaler og personale bliver direkte angrebet og vores livreddende arbejde forhindret. I Gaza har vi eksempelvis mistet seks kolleger siden oktober sidste år, og det er umuligt for os at give vores patienter den behandling, de har behov for, fordi vi ikke får den nødvendige medicin ind i landet. Vi er vidne til en humanitær katastrofe med ødelæggende konsekvenser. Tilsvarende ser vi lige nu en horribel katastrofe i Sudan, hvor krigen har sendt millioner på flugt. Så der er mere brug for Læger uden Grænser end nogensinde,” siger hun.

Forgænger sad otte år på posten

Med valget af den nye forperson blev der dermed også sagt farvel til den afgående, lægen Heidi Christensen, som har haft hvervet i otte år og siddet i bestyrelsen i ti år.

“I Læger uden Grænser prøver vi konstant at gøre det bedre og bedre og hjælpe, hvor der er størst brug for det – og jeg kan ikke finde noget, der giver mere mening end at arbejde for Læger uden Grænser. Jeg er dybt taknemmelig for at have været med i de seneste år og glad for alt, hvad vi har skabt sammen. Jeg efterlader en organisation i bevægelse og på vej videre, og det har været en stor fornøjelse at kæmpe sammen med alle fra bestyrelsen, de frivillige og ansatte for de sager, som har været vigtige for os – og ikke mindst for patienter verden over,” siger Heidi Christensen.

Ud over posten som forperson blev der også valgt to nye medlemmer og to suppleanter.

De faste bestyrelsesposter gik til Stine Bloch Jensen og Sissil Egge, mens suppleanter blev Anne Louise De Barros Garioud og Morten Steensen.

Forpersonen

Gitte Rønde

• 38 år
  • Uddannet klinisk psykolog med mange års erfaring inden for traumeområdet og humanitært udviklingsarbejde.
  • Arbejder hos DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur som psykolog og rådgiver inden for mental sundhed og psykosocial støtte i deres internationale programmer.
  • Tidligere udsendt med Læger uden Grænser som psykolog til en flygtningelejr i Etiopien på grænsen til Eritrea i 2017.

Bestyrelsens sammensætning

Forperson: Gitte Rønde

Medlemmer: Kasper Wolthers, Søren Uhre, Stine Bloch Jensen og Sissil Egge

Selvsupplerende medlem: Bente Hyldahl Fogh

Suppleanter: Marte Egeland, Anne Louise De Barros Garioud og Morten Steensen

Kasserer: Jørgen Andersen

Læger uden Grænser er verdens største medicinske, humanitære nødhjælpsorganisation. Ca. 65.000 medarbejdere redder hvert år millioner af liv verden over. Vi hjælper ofre for krige, konflikter og katastrofer, men kæmper også for adgang til livsvigtig medicin og behandling.