1715 gratis cykler ruller til Landsstævnet til sommer

Til DGI Landsstævne får deltagere, frivillige og borgere en ekstraordinær mulighed for helt gratis at hoppe på en cykel for at komme rundt i området. Efter Landsstævnet har foreninger og organisationer over hele landet mulighed for at overtage cyklerne.

Ikke færre end 1715 cykler kommer til at præge bybilledet og sikre en både aktiv, sjov og bæredygtig transportform under DGI Landsstævne fra den 3. til 6. juli 2025 i Vejle.

Cyklerne, som er indkøbt med støtte fra Nordea-fonden, blev præsenteret på et pressemøde den 23. september. Her gjorde Charlotte Bach Thomassen, og Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, samtidig status på forberedelserne af Danmarks største idrætsfestival.

Charlotte Bach Thomassen peger på, at danskerne cykler mindre i hverdagen end tidligere. Målet med de gratis cykler er derfor at motivere flere til at cykle mere, både under Landsstævnet og bagefter. Samtidig bidrager cyklerne til et mere grønt Landsstævne.

”Landsstævnet har fokus på at være et bæredygtigt event, der gør stort og positivt indtryk på deltagerne. Her spiller cyklerne rigtig godt ind. Det er et bevidst valg at sætte cykler på gaden til Landsstævnet og hermed give hverdagscyklisme opmærksomhed både som et klimavenligt transportmiddel og som en aktivitet i sund livsstil," siger Charlotte Bach Thomassen.

Gratis cykler til foreninger

Allerede nu kan foreninger og organisationer over hele landet søge om at overtage cyklerne efter Landsstævnet og bruge dem til bevægelse på nye måder. Det kan være i form af cykelhold eller lånecykler til medlemmer.

Borgmester Jens Ejner Christensen glæder sig over, at cyklerne kan bidrage til glæde og bevægelse for så mange som muligt.

”Vejle er en by og kommune, hvor vi sætter cykling højt, så derfor giver det i den grad mening, at vi får de mange cykler hertil. Og jeg håber naturligvis, at cyklerne vil bidrage til grøn, nem og sund transport for mange, når Landsstævnet er slut,” siger han.

DGI har indkøbt cyklerne med 4,99 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden, som i forvejen er hovedbidragsyder til Landsstævnet. Fondens kommunikationschef Tine Wickers er ikke i tvivl om, hvorfor man har valgt at støtte den ambitiøse cykelindsats:

”Landsstævnecyklen gør det nemmere for deltagerne at bevæge sig rundt på to hjul mellem de mange aktiviteter i Vejle. Desuden får cyklerne et vigtigt efterliv i foreningerne, hvor de bidrager til flere aktiviteter og fællesskaber.”

Under Landsstævnet stilles cyklerne til rådighed via cykelgarderober tre-fem forskellige steder i Vejle. Distributørvirksomheden Bring er samarbejdspartner i forhold til cyklerne og medarbejdere fra Bring deltager som frivillige under Landsstævnet og hjælper sammen med andre frivillige med aflevering og modtagelse af cyklerne. Desuden hjælper Bring med fragt af cykler efter Landsstævnet, når de skal videre til organisationer og foreninger.

Tilmeldingen til DGI Landsstævne åbner 1. oktober, og 311 hold har allerede tilkendegivet, at de deltager i landets største idrætsfestival. Landsstævnet byder på over 30 idrætter og 400 aktiviteter, som strækker sig fra det store spektakulære åbningsshow til halvmarathon, beachvolley på over 30 baner til workshops i yoga, kajak, surfski og meget andet.

Fakta om cykler på Landsstævne 2025

• DGI har indkøbt 1715 cykler, som deltagere til Landsstævnet i 2025 kan benytte gratis.
  • Cykelhjelme og cykellygter følger med hver cykel.
  • Cyklerne er fra Oy Huntteri AB i Finland, produceret i Serbien og transporteret til Danmark med lastbil. Producenten er garant for, at cyklerne er lavet på en anstændig europæisk fabrik med gode arbejdsstandarder og miljøledelse.
  • www.L2025/cykler kan foreninger eller organisationer i hele landet søge om at modtage cyklerne efter Landsstævnet.
  • Få overblikket over Landsstævne 2025 på www.l2025.dk.

Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI, telefon 3028 3295
Tine Wickers, kommunikationschef i Nordea-fonden, telefon 2840 8480
Marlene Grøftehauge, kommunikationskonsulent i DGI, telefon 2199 5069

DGIs formand Charlotte Bach Thomassen og Vejles borgmester Jens Ejner Christensen ruller stor cykelindsats ud til Landsstævnet i Vejle.
Foto: DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6700 foreninger har over 1,8 mio. medlemmer.