Ekstremt vådt vejr: Hver fjerde boligejer glemmer denne detalje

Det er vigtigt at tjekke og rense boligens tagrender regelmæssigt. Særligt når vejret byder på kraftig storm og skybrud, lyder rådet fra en ekspert. Men det er langt fra alle boligejere, der husker det, viser en ny undersøgelse.

Voldsomt stormvejr, skybrud og rekordstore mængder nedbør har i de seneste par år øget kravene til de danske boligejere, der vil undgå fugt- og vandskader i deres hjem, når regnen falder. En vigtig, men ofte overset opgave for landets boligejere i den forbindelse er at tømme og rense husets tagrender, så regnvandet kan blive ført væk fra boligen og ikke forårsage alvorlige skader.

Men en ny undersøgelse lavet af YouGov for Gjensidige og NRGi viser, at hver fjerde boligejer enten ikke har renset tagrenderne eller kun gør det hvert andet år eller sjældnere. Og det kan skabe problemer, advarer ekspert.

”Det er afgørende, at man som boligejer husker at få renset sine tagrender regelmæssigt for at sikre, at regnvandet ledes væk fra huset, så man undgår skader på facaden eller fugt i ydervægge, sokkel og kælder. Med det voldsomme vejr, vi har oplevet de seneste år, er vedligeholdelsen af tagrenderne blevet endnu vigtigere for at forebygge dyre reparationer og ubehagelige overraskelser, ” siger Bo Halm Andersen, byggesagkyndig og energikonsulent hos NRGi.

Tallene fra undersøgelsen viser også, at hver tredje boligejer renser husets tagrender én gang om året. Men ifølge Bo Halm Andersen bør man give dem et tjek flere gange om året. Han anbefaler også, at man giver husets nedløbsrør og sandfangsbrønd et eftersyn fra tid til anden.

”Det er vigtigt at sikre, at tagrenderne er fri for blade og skidt, men også at tjekke både nedløbsrørene og nedløbsbrønden. Og hvis du har en sandfangsbrønd, er det vigtigt, at den ikke er tilstoppet. Ekstremt vejr kan nemt forværre små problemer, så det er en god idé at være på forkant med tingene, inden de eventuelt udvikler sig,” forklarer Bo Halm Andersen.

Også hos Forsikringsselskabet Gjensidige opfordrer man danske boligejere til at tage ekstra hånd om tagrenderne.

”Klimaforandringerne har ført til flere ekstreme vejrforhold, og derfor er det vigtigere end nogensinde at tage hånd om de små, men afgørende opgaver, der beskytter boligen. Små forebyggende tiltag kan gøre en stor forskel, når de næste store regnskyl rammer,” siger Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige.

Undersøgelsen er foretaget blandt 492 repræsentativt udvalgte husejere over 18 år af YouGov for Gjensidige og NRGi i maj 2024.

Hvor ofte renser du boligens tagrender?

Flere gange om året (f.eks. forår og efterår)

Én gang årligt

Hvert andet år eller sjældnere

Jeg har endnu ikke renset boligens tagrender

Det er ikke relevant for min bolig

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.