Ung klejnsmed vinder hædersmedalje til VM

21-årig klejnsmedelærling har netop vundet hædersmedaljen, Medallion for Excellence, ved World Skills. Han er en af de faglærte, som kan inspirere andre unge til at gå samme vej. Der bliver hårdt brug for dem, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

21-årige Jakob Nielsen er netop blevet tildelt hædersmedalje til VM for sine evner som klejnsmed.

21-årige Jakob Nielsen har netop fået blåstemplet sine faglige evner som klejnsmed på den helt store sene ved VM i Skills i Frankrig.

Her til aften har den unge klejnsmedelærling fra Sydjylland modtaget hædersmedaljen, Medallion for Excellence, hvilket naturligvis er overvældende.

- Det er en kæmpe ære at modtage Medallion for Excellence. Det viser, at alt det hårde arbejde og dedikation har båret frugt, selvom jeg ikke står på podiet. Jeg er utrolig stolt og taknemmelig for støtten fra min træner og virksomhed, siger Jakob Nielsen.

Hædersmedaljen går til deltagere, der scorer over 700 ud af 800 mulige point i konkurrencen - selvom det ikke bliver til en podieplads.

Fra Vojens til Lyon

VM i Skills har været i gang i Lyon siden den 10. september og slutter i dag med medaljeoverrækkelsen. Gennem flere dage har unge fra hele verden dystet mod hinanden i en lang række faglige discipliner.

Jakob Nielsen er til daglig i lære som klejnsmed hos Damgaard Metal i Vojens. Tidligere i år vandt han DM i Skills, men i modsætning til den danske udgave har han udelukkende konkurreret i forskellige svejsediscipliner, da der ikke er en decideret klejnsmedekonkurrence til VM i Skills. Det har krævet ekstra træning op til konkurrencen.

- Jeg træner intensivt det meste af tiden efter arbejde. Men meget af det, jeg laver på min arbejdsplads, er også relevant træning. Jeg har fuld opbakning og interesse fra mesters side. De er med mig hele vejen, siger Jakob Nielsen.

Lysende ledestjerne

I TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, er Jakob Nielsen et lysende eksempel på den stjernehimmel af talent, som forhåbentlig kan inspirere andre unge til at gå samme vej.

- Vi ved, at der vil være en stigende mangel på faglærte i de tekniske fag i løbet af de kommende år. Når vi samtidig ønsker at holde gang i den grønne omstilling og sikre et velfungerende erhvervsliv fremover, så er en af løsningerne at inspirere flere til at vælge en karriere som faglært. Så udover at være en virkelig flot kraftpræstation på det personlige plan for Jakob, så kan det forhåbentlig også inspirere andre unge, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Yderligere information, kontakt:

Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 51 30 95 37 / msb@tekniq.dk

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.