Sindberg Kommunikation ApS

Birgitte Hjort Sørensen og Anders W. Berthelsen modtager Lauritzen-prisen 2024

Del

Danmarks ældste og største skuespilpris, Lauritzen-prisen, er netop blevet uddelt på Folketeatret i København. Lauritzen-prisen gik i år til Birgitte Hjort Sørensen og Anders W. Berthelsen. Udover de to Lauritzen-priser uddelte Lauritzen Fonden også Børne- og Ungeprisen til scenekunstkompagniet MYKA, Backstage-prisen til filmfotograf Rasmus Videbæk, samt fire ’Believe in You’-priser til de allerede offentliggjorte prismodtagere.

Officielle pressefotos af prismodtagerne og stemningsbilleder fra prisuddelingen kan downloades fra kl. 22.00 via dette link: https://www.dropbox.com/scl/fo/wzqzizo3bsthif4sv4s99/AHWVqAGiFVqplxCanAsfbE0?rlkey=denhabcek616cdl3zeg8ck4nh&st=sc8wi65d&dl=0

Danmarks største og dygtigste aktører inden for film, TV og scenekunst blev i dag hyldet af Lauritzen Fonden ved Lauritzen-prisen 2024. Prisuddelingen fandt sted på Folketeatret, hvor værterne Kathrine Abrahamsen og Pelle Emil Hebsgaard styrede publikum gennem aftenen, der rummede musikalske og stærke optrædener fra Benjamin Hav og Marcus.wav samt et indslag fra organisationen GAME, som har modtaget støtte fra Lauritzen Fonden. 

Ved prisuddelingen blev der uddelt i alt otte priser til en samlet værdi af 850.000 kr. Udover hæderen og 250.000 kr. modtog de to Lauritzen-prismodtagere Birgitte Hjort Sørensen og Anders W. Berthelsen også 50.000 kroner hver til støtte til en selvvalgt social mærkesag. Birgitte Hjort Sørensen valgte at give sin støtte til Red Barnet, mens Anders W. Berthelsens valg faldt på organisationen Askovhus, som tilbyder hjælp til mennesker med spiseforstyrrelser samt deres pårørende.  

Birgitte Hjort Sørensen blev hyldet på Folketeatrets scene som modtager af Lauritzen-prisen 2024. På vegne af priskomitéen kunne teaterdirektør Jakob Engmann fortælle følgende om valget af Birgitte Hjort Sørensen: ”Det kræver mod og ambition at opsøge en international karriere – og få succes med den. Og det kræver lige så meget mod og ambition at vende hjem til Danmark og finde sig selv – og få succes med det. Det har Birgitte Hjort også udrettet. Vi er lykkelige for at have dig her på de danske scener, lærreder og skærme. Birgitte Hjort er vellidt og velforberedt, højt respekteret og altid respektfuld.” 

Den anden modtager af Lauritzen-prisen 2024, Anders W. Berthelsen, blev ligeledes fejret af den fyldte sal. Medlem af priskomitéen og executive producer Piv Bernth begrundede priskomitéens valg med disse ord: ”Anders W. gør folkeligheden nuanceret og skriver sig ind i en række af de helt store, de helt særlige og de helt uforglemmelige danske skuespillere. Både på scenen, på lærredet og på skærmen. Anders er folkeeje – og helt sin egen.” 

Sanseligt danseteater for børn og deres voksne 
Lauritzen Fondens Børne- og Ungepris, der gives til en enkeltperson eller en organisation, der har børne- og unge målgruppen i fokus og har taget hånd om et relevant emne i øjenhøjde med sit publikum, gik i år til scenekunstkompagniet MYKA, som har koreograf My Grönholdt som sit centrale midtpunkt. Med prisen følger 100.000 kr., og i motivationen fra priskomitéen lød det: ”Med My Grönholdts blik for både det konkrete og det magiske skaber MYKA forestillinger af høj, høj kunstnerisk kvalitet for babyer, børn og deres forældre. Og dét er vigtigt: For MYKAS teateroplevelser taler til det ordløse samvær mellem barn og voksen. Deri ligger magien.” 

Kollektivist med fokus på detaljen 
Lauritzen Fondens Backstage-pris på 50.000 kr. gik i år til filmfotograf Rasmus Videbæk. Prisen gives til en person inden for enten film, tv eller teater, som har bidraget ekstraordinært flot gennem en hel karriere eller på en enkelt produktion, og som qua sit arbejde får skuespillerne til at fremstå endnu bedre i deres præstationer. Om valget af Rasmus Videbæk lød det fra priskomitéen: ”Med tålmodighed, professionalisme og ro og et kunstnerisk skarpt blik får Rasmus Videbæk hele sit hold til at forstå ideen. Han omsætter instruktørens visioner og manuskriptforfatterens sætninger. Han bygger bro mellem idé og handling. Rasmus gør det emotionelle konkret i billeder, når han medskaber filmens visuelle univers.”
 
Danmarks største talenter inden for teater, film og TV 
Lauritzen Fonden uddelte også fire Believe in You-priser på hver 50.000 kr. Prisen uddeles for at anerkende og støtte de spirende, unge talenter inden for dansk TV, film og scenekunst og prismodtagerne var i år Sara Fanta Traore, Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Youssef Wayne Hvidtfeldt og Nina Rask.   

Læs alle motiveringstaler i deres fulde længde i slutningen af pressemeddelelsen. 

Støtte til sociale projekter for børn og unge 
Udover at støtte kulturen og skuespilkunsten arbejder Lauritzen Fonden også for at understøtte børn og unges trivsel. Dette gøres gennem samarbejde, partnerskaber og støtte til sociale og almennyttige indsatser og projekter, der kan gøre en forskel i børn og unges liv og øge den sociale mobilitet. 

I år blev der til prisuddelingen sat fokus på følgende tre indsatser: 

Levende Legekultur er en indsats, der i samarbejde med landets kommuner, skal styrke legekulturen i hele Danmark. Indsatsen understøtter og faciliterer aktiv leg i lokalområder med udgangspunkt i daginstitutioner, grundskolen og boligområder med henblik på at skabe bedre og blivende rammer for legekultur. 

GAME er en non-profit organisation, som arbejder med unge-ledet gadeidræt og streetkultur. Organisationen uddanner unge til at drive træninger i streetbasket, gadefodbold og street dance i boligområder over hele Danmark, og i gadeidrætshuse i København, Esbjerg, Viborg og Aalborg. 

Læseforeningen er en social, frivillig forening, der arbejder i krydsfeltet mellem litteratur, mental sundhedsfremme og socialt udviklingsarbejde. Foreningen arbejder for at bringe litteraturen ud, hvor den gør gavn, og skaber litterære åndehuller for mennesker i alle livssituationer og på tværs af sociale lag.  

Motiveringstaler 

Tale til Birgitte Hjort Sørensen, modtager af Lauritzen-prisen 2024 

Dolly Partons klassiker Nine to five er en storhyldest til alverdens hårdtarbejdende kvinder.  

I England drikker de pints. 

Og nu skal det handle om Birgitte Hjort Sørensen.  

Dolly Parton synger om at vågne om morgenen og drikke sig et stort glas ambition: Pour myself a cup of ambition. Og i England kan man gå en på en pub og bestille sig et glas af øllen Courage. Altså kurage, mod.    

Vi ved jo ikke, hvad Birgitte Hjort Sørensen drikker om morgenen. Men noget tyder på, at det er spækket med både ambitioner og mod. 

Og vi ville gerne have en tår.  

For hvem der bare kunne være Birgitte Hjort Sørensen. 

Hvem der bare kunne træffe ekstremt ambitiøse og modige beslutninger – og have direkte indflydelse på retningen i dansk kulturliv.  

Birgitte Hjort Sørensen er en praktisk kunstner. Hun går til arbejdet med ordene – og med pauserne mellem ordene – på sin helt egen måde. Målrettet, effektivt og grundigt knokler hun metodisk med materialet – så længe materialet kræver det. Og så lige lidt længere.  

For eksempel helt til Cambridge Theater med hendes Roxie Hart. Hvis der skulle sidde en enkelt i salen, der ikke ved, hvad dét drejer sig om, så spillede Birgitte Hjort Sørensen mordersken Roxie Hart i Det Ny Teaters opsætning af Chicago og blev efterfølgende kontaktet af producenten for Chicago-opsætningen i London, der spurgte om hun ville flyve til den engelske hovedstad og tage sin Roxie Hart med sig.  

Det var i øvrigt en torsdag eftermiddag – Birgitte Hjort Sørensen var i gang med at støvsuge – og hun sagde ja.  I 2016 var Birgitte Hjort Sørensen den første dansker – nogensinde – der fik en hovedrolle i et broadwaystykke, da hun spillede med i Farlige Forbindelser som den religiøse Madame de Tourvel.  

Hun har været på alverdens tv-skærme som høvding i Game of Thrones – ok, der blev hun så dræbt. Men hvem der bare var blevet dræbt i Game of Thrones, var blevet instrueret af Martin Scorsese – eller bare oplevede en flig af alle de ting, Birgitte Hjort Sørensen allerede har udrettet som kunstner herhjemme og i udlandet. 

Birgitte Hjort Sørensen har haft en gennemgribende international karriere – og det har lært hende meget – også at turde sige nej tak. 

For det kræver mod og ambition at opsøge en international karriere – og få succes med den. Og det kræver lige så meget mod og ambition at vende hjem til Danmark og finde sig selv – og få succes med det. Det har Birgitte Hjort også udrettet. Vi er lykkelige for at have dig her på de danske scener, lærreder og skærme.  

Ved siden af det hele passer Birgitte Hjort Sørensen på os alle sammen i bestyrelsen for Skuespillerforbundet. Og så er der også lige blevet tid til en uddannelse i Personligt Lederskab.  

Birgitte Hjort er vellidt og velforberedt, højt respekteret og altid respektfuld – og så er hun lidt en enspænder: Hun holder på sine hemmeligheder.  

Også den om, hvad hun drikker om morgenen. Stort tillykke med Lauritzen-prisen 2024! 

Tale til Anders W. Berthelsen, modtager af Lauritzen-prisen 2024 

Alle kender Anders W. 

Alle kender den vidunderligt søde og kærlige mand. Den dygtige skuespiller, der generøst lader rollerne overtage hele hylsteret.  

Anders er et skybrud af tryghed, velvilje og hjælpsomhed. Men så spiller han lige pludselig Hedwig, så David Bowie-kløen breder sig i hele teaterrummet og trygheden vakler. 

Og vi kommer i tanke om at den godmodige mand, vi alle kender, ramte os lige i synet med langt fedtet hår og en kokainbombe i baghovedet, da han som Janus i Portland vrængede sig ind i vores bevidsthed.  

Det følgende er en ufiltreret note fra mødet i priskomiteen: 

“Når Anders spiller skurk, er han fandme nasty. Han er en mean motherfucker! For fanden han kan være en led satan.” 

Så, altså: Kald ham lige godmodig én gang til! 

Men der er noget særligt ved de lede sataner, Anders (også) spiller. Han forsvarer dem med hele sit apparat. De fleste kan være onde uden nuancer – det kræver helt særlige evner at forsvare skurkene. De evner ligger øverst i Anders W’s værktøjskasse.  

Det skal jo ikke kun handle om ondskab. Anders kan det hele – han kan spille far, mor og barn. Han kan instruere film, han kan skrive. Han kan spille både politi og røvere – offer og voldsmand.  

Badegæst og gadebæst.  

Han kan spille Preben Kaas, så det sitrer og Flemming Bamse Jørgensen så alle både gynger. Biografier i biografen – det kan han også.    

Anders W. gør folkeligheden nuanceret og skriver sig ind i en række af de helt store, de helt særlige og de helt uforglemmelige danske skuespillere. Både på scenen, på lærredet og på skærmen. Anders er folkeeje – og helt sin egen.  

Det er umuligt at komme hele vejen rundt om Anders W. Men vi kan nævne Mifunes sidste sang, TAXA, Krøniken, Forbrydelsen, Italiensk for begyndere på lærredet og skærmen, og vi kan nævne en sælgers død, koks i kulissen og en genskabelse af doktor Frankenstein på scenen. Listen er nærmest uendelig.   

Selvom alle ved, hvem Anders er, er det de færreste, der kender ham. Og snart overrasker han os nok igen. 

Tak for det hele Anders – vi glæder os meget til resten. Stort tillykke med Lauritzen-prisen 2024! 

Tale til Sara Fanta Traore, modtager af Lauritzen Fondens ’Believe in You’-pris 2024 

Sara Fanta Traore er fra Amager. Hun er også fra Allerød, Aalborg og har været alle vegne, siden hun blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole 2019.  

Sara blev hurtigt en del af ensemblet på Mungo Park-teatret i Allerød i 2019 – håndplukket af den nytiltrådte direktør Anna Malzer med hendes uforlignelige blik for fremtidens skuespil og skuespillere.  

Og det er Sara Fanta Traore (også). Altså fremtidens stemme. Med alsidighed, humor og dybt engagement i rollerne er Sara en repræsentant for alt det, vi kommer til at opleve. Alt det, vi glæder os til. Alt det, vi ikke kender til endnu.   

Sideløbende med ensemble-livet i Allerød, har Sara medvirket i serier som Min kamp, Limboland og Sex. Og med filmen Viften fik hun et imponerende gennembrud i en af karrierens foreløbigt største roller. Tidligere i år har vi oplevet hende i Tjener for to herrer på Det Kongelige Teater, hvor hun i bedste komedieestil skiftede ubesværet mellem brysk mand og forsigtig kvinde. Det er måske en kliché, men det kræver meget af en skuespiller at få det til at se ubesværet ud. Særligt på en teaterscene, hvor man ikke kan tage den om.  

Sara Fanta Traore er fra Amager, Allerød og alle vegne. Vi tror på, at hun bliver ved med at være lige her på scener, skærme og filmlærreder i meget lang tid.  

Vi tror på fremtiden i dansk teater og film. Og vi tror på dig, Sara. Tillykke med Lauritzen Fondens ’Believe in You’-pris 2024! 

Tale til Flora Ofelia Hofmann Lindahl, modtager af Lauritzen Fondens Believe-in-You-pris 2024 

Flora Ofelia Hofmann Lindahl er et lysende talent, en etableret stjerne og en fremragende skuespiller.  

Flora er den 14-årige Lise, der bliver voksen på en enkelt nat i Tea Lindeburgs film Du som er i himlen. Hun er Cille, der får drømmen om et krydstogt gjort til et brutalt mareridt i Michael Noers Birthday Girl. Hun er Holly i hovedrollen i dramasuccesen Ulven kommer. 

Hun ER når hun spiller.   

Og Flora Ofelia Hofmann Lindahl er på alle måder en ener. Et talent så lysende klart, at hun bliver et naturligt midtpunkt i de fortællinger, hun er den del af.  

Flora er – allerede – indehaver af to af film og TV branchens fornemmeste priser – en Robert for årets kvindelige hovedrolle i en tv-serie og prisen for Bedste Hovedrolle ved filmfestivalen San Sebastian. Og stadig så ung, at du formodentlig ikke ejer en kaminhylde at stille dem på! – Gør du? 

Det er på visse måder skørt at give Flora Ofelia en Believe-in-you-pris. Fordi hun allerede er så stærkt etableret som skuespiller, så SELVFØLGELIG tror vi på det. Alligevel giver det mening – for vi tror på, at med Floras arbejdsomhed og Floras måde at forsvare sine roller på, så er det kun begyndelsen. Begyndelsen har bare været ret eksplosiv.   

Flora er nået ufatteligt langt på ufatteligt kort tid. Båret oppe af arbejdsomhed, dygtighed og talent.  

Og selvfølgelig ER Flora ikke – hun spiller. Hun spiller helt vidunderligt godt. Og det håber vi, at du bliver ved med i al mulig fremtid. Tillykke med Lauritzen Fondens Believe-in-you-pris 2024! 

Tale til Youssef Wayne Hvidtfeldt, modtager af Lauritzen Fondens Believe-in-You-pris 2024 

Youssef Wayne Hvidtfeldt er i kontrol.  

Han kan spille introvert – uden at det nogensinde bliver introvert 

Og det kræver meget af en skuespiller at ramme den balance. For hvordan puster man liv i en kompleks karakter, der tænker mere end den taler, uden af publikum mister interessen? Youssef Wayne Hvidtfeldt ved hvordan man gør.  

Han er ekspressivt gådefuld – og forunderligt folkekær efter gennembruddet i Huset, hvor han ramte os dybt i sindet da han tonede frem på skærmen, blev præsenteret som Samir og lakonisk meddelte at, at hans navn er Sammi.    

Youssef Wayne Hvidtfeldt er fra Blågårdgade på Nørrebro. Men det er ikke den forenklede version af kvarteret, som nogle tror, de kender fra sensations-medierne, han er rundet af. Youssef tager det glade, farverige, milde og vibrerende københavnerkvarter med sig ind i sine roller og giver dem nuancer og farver.      

Nu glæder vi os til at se alle de karakterer Youssef Wayne Hvidtfeldt kommer til at fortolke i fremtiden. Vi er klar til dem alle. Og vi tror på, at han kan spille dem alle. Han kan spille alt fra far til fire til brutal gangster med fedora-hat. Og hvis der er NOGET, der kræver en dygtig skuespiller – så er det at kunne bære en fedora-hat.     

Youssef Wayne Hvidtfeldt er gådefuld, dragende og nærværende i sine roller. 

Stort og velfortjent tillykke med Lauritzen Fondens Believe-in-you-pris 2024! 

Tale til Nina Rask, modtager af Lauritzen Fondens Believe-in-You-pris 2024 

Nina Rask er i balance.  

Og giver balance i sit spil og i vores branche.  

Nina har et eminent og kærligt blik for sin samtids typer, og for deres særpræg og særheder.  De portrætteres kærligt og forsvares modigt. Og så er Nina ikke bange for at HÆLDE dem ned af brættet. Nina tør udstille alle – ikke mindst sig selv. Balancen er intakt.  

Nina flyder frit i kønsdebatten, i kunsten, i komikken og i et kulturliv, der trænger til at få genoprettet balancen. Det er modigt og – lader det til – HELT naturligt for Nina.   

I Orkestret skabte Nina for eksempel balance i en rolle, der på en og samme tid var dødirriterende, og havde fuldstændig ret i sine synspunkter. Det kræver balance.  

Ninas CV er allerede langt. Vi kan nævne teaterforestillingerne: Grubleren og SEX – begge på Aveny-T og UNGDOM på REPUBLIQUE filmen Nattevagten og Tv-serierne: Carmen Curlers, TOO SUNE, SEX og dokumentarfilmen VENUS, lets talk about sex. 

Nina er en atypisk skuespiller. Uddannet fra DRs talenthold og med selvsikker debut på Det Kongelige Teater med Nina er sjov. Siden ansat som huskunstner på Aveny-T med blikket rettet mod knuste hjerter.  

Som barn ville hun være enten postbud eller pølsedame – og selvom vi ville elske at slå en sludder af ved Ninas foderbræt, er vi glad for at du lod andre om at gå til pølsefest. Du er i sandhed et multimenneske.    

Nina er en af den slags kunstnere, der dukker op ud af det blå – og af alle de andre farver – og ændrer reglerne.  

Nina, det er dig, der har den nu. 

Tillykke med Lauritzen Fondens Believe-in-you-pris 2024! 

Tale til MYKA, modtager af Lauritzen Fondens Børne- og Ungepris 2024 

MYKA er magisk.  

Scenekunstkompagniet MYKA skaber sanseligt danseteater for børn og deres voksne. Koreograf My Grönholdt er det centrale midtpunkt.  

My Grönholdt og MYKA giver os nye versioner af det, vi skal sanse. Det vi skal opleve. Og det, vi skal udvikle i dansk børneteater – nu og i fremtiden.  

Med My Grönholdts blik for både det konkrete og det magiske, skaber MYKA forestillinger af høj høj kunstnerisk kvalitet for babyer, børn og deres forældre. Og dét er vigtigt: For MYKAS teateroplevelser taler til det ordløse samvær mellem barn og voksen. Deri ligger magien.   

Det kræver en magisk tankegang at kunne se, at børn ned til seks måneder selvfølgelig skal lære at gå til rave i techno-forestillingen Unz baby Unz. At opleve verden ikke bare gennem øjnene og ørene, men med hele kroppen. Det kræver en My Grönholdt at sende babyer og deres voksne på floor. Sammen.  

Hvor er det godt, at dansk teater har en My Grönholdt, der forstår at INGEN SKAL VOKSE OP UDEN TECHNO. Og hvor er det godt, at dansk scenekunst bliver ved med at præsentere børn for kunst, der tør udfordre rammerne for hvor inspirationen kommer fra. Om det er techno, klassisk klaverkoncert eller mode – og meget gerne præsenteret udenfor det klassiske teaterrum. 

My Grönholdt, du har taget børn med til fest, med ned under havets overflade, med ud i natten og med på helt utrolige eventyr. Du styrer dit teater – ikke med hård, men med blød hånd. Du har fokus på et arbejdsliv i balance, hvor der – lige som i kunsten – skal være plads til sanselighed og nærhed. 

Og til hverdagsmagi.  

Du er magisk.  

Tillykke med Lauritzen Fondens Børne- og Ungepris 2024. 

Tale til Rasmus Videbæk, modtager af Lauritzen Fondens Backstage-pris 2024 

En filmfotograf skal kunne danse. 

Danse med skuespilleren på den anden side af objektivet, danse med instruktøren på den anden side af nervesammenbruddet. Være nærværende overfor begge partnere.  

Den dans kan Rasmus Videbæk. Og han kan samtidig være arbejdsleder for det store tekniske hold, der er omkring kameraet og i lysafdelingen. Det er en balance, Rasmus mestrer. 

Med tålmodighed, professionalisme og ro og et kunstnerisk skarpt blik får han hele sit hold til at forstå ideen. Han omsætter instruktørens visioner og manuskriptforfatterens sætninger. Han bygger bro mellem idé og handling. Rasmus gør det emotionelle konkret i billeder, når han medskaber filmens visuelle univers. 

Når verden – kunsten – filtreres gennem Rasmus’ optik og æstetiske sans vokser værket, og to plus to bliver fem. 

Naturen, som Rasmus elsker at tilbringe tid i, bliver dyb og sanselig, når han portrætterer den. Han viser os, hvad det er, han elsker, så det er umuligt ikke at elske med. Det samme gælder den menneskeskabte verden, der i Rasmus billeder bliver foldet ud, så vi ser nye detaljer i det velkendte.    

Rasmus Videbæk er blandt de bedste og mest efterspurgte filmfotografer i Danmark og i udlandet. Han har været en uundværlig medskaber af en filmrække, så lang, at hans relativt unge alder forekommer uvirkelig.   

Vi kan og bør nævne den norske film Ud og sjæle heste, Bastarden, og den amerikanske The Dark Tower. Og vi kan og bør nævne TV-serien The Crown og spillefilmen Margrethe den første. Blandt meget, meget andet. 

Vi bør også nævne, at Rasmus Videbæk er et menneske, som skuespillere tør læne sig ind i og har stor tillid til. De tør blotte sig, når det er Rasmus, der står bag kameraet – med knusende ro, overblik og humanisme. Han er kollektivist med fokus på detaljen og på alle detaljer i en produktion.  

Når Rasmus viser os verden, får vi alle lyst til at passe bedre på den. Og når Rasmus viser os mennesker, liv og relationer, får vi lyst til at passe bedre på hinanden. Og på os selv.   

Rasmus Videbæk kan ændre verden og verdener. 

Og derfor vil alle danse med Rasmus. Det ved vi, men vi håber, at du, Rasmus, fortsat føler, at du kunstnerisk kan udvikle dig her i Danmark og udvikle vores filmskat i samarbejde med de instruktører du arbejder sammen med, der som vi, sætter så stor pris på dit talent. 

Tillykke med Lauritzen Fondens Backstage-pris 2024 og tak for billederne! 

Kontakter

Om Lauritzen-prisen

Lauritzen-prisen er en pris, der går på tværs af scenekunsten, film og TV. Den tildeles hvert år en mandlig og en kvindelig skuespiller, der har markeret sig med unikke skuespillerpræstationer på en dansk scene, på TV eller i film. Prisen har markeret sig som én af de absolut største skuespilpriser i Danmark og de to modtagere tildeles hver 250.000 skattefri kroner.  

Prismodtagerne udvælges af en priskomité, og priserne kan derfor ikke søges. 

Henkel-prisen blev oprindeligt indstiftet i 1965, men er siden 1993 kaldt Lauritzen-prisen og blevet markeret ved et årligt prisarrangement, som de seneste år er foregået på Folketeatret i København. Ved den seneste prisuddeling i 2023 gik Lauritzen-prisen til Johanne Louise Schmidt og Lars Brygmann. Andre tidligere modtagere af Henkel-prisen og Lauritzen-prisen tæller blandt andre prominente navne som Mads Mikkelsen, Thure Lindhardt, Søren Malling, Sidse Babett Knudsen, Ole Thestrup, Ulf Pilgaard, Nikolaj Lie Kaas, Danica Curcic, Jesper Langberg, Paprika Steen, Nicolas Bro, Trine Dyrholm, Søren Sætter-Lassen, Sofie Gråbøl, Malene Schwartz, Lisbeth Dahl, Lene Maria Christensen, Susse Wold, Ulla Henningsen, Kirsten Lehfeldt, Bodil Udsen, Ghita Nørby og ikke mindst Bodil Kjer, som var den allerførste modtager af Henkel-prisen i 1965.  

Lauritzen-prisen er skænket af Lauritzen Fonden – en erhvervsdrivende fond, der ud over at være moderselskab til J. Lauritzen A/S og DFDS A/S hvert år uddeler omkring 40 millioner kr. rettet mod sociale, kulturelle, uddannelsesmæssige og maritime indsatser. Fonden har rødder i det maritime, men det sociale og humanitære ansvar har altid været i fokus ved siden af forretningen. I dag arbejder Fonden for at flere børn og unge bliver en del af positive fællesskaber og finder deres vej ind i uddannelse og job. 

Priskomitéen 

  • Jens Ditlev Lauritzen, formand for priskomitéen 

  • Piv Bernth, CEO, executive producer, Apple Tree Productions 

  • May el-Toukhy, instruktør 

  • Jakob Engmann, teaterdirektør, BaggårdTeatret i Svendborg 

  • Morten Kirkskov, skuespilchef, Det Kongelige Teater 

  • Marianne Moritzen, forhenværende afdelingschef fiktion, Det Danske Filminstitut 

  • Kim Skotte, filmanmelder, Politiken 

  • Trine Wisbech, dramaturg, manuskriptkonsulent og konceptudvikler 

Følg pressemeddelelser fra Sindberg Kommunikation ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sindberg Kommunikation ApS

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye