Vejdirektoratet

Nedsat hastighed og øget fartkontrol på Hillerødmotorvejens forlængelse

Del

Vejdirektoratet har udarbejdet en række konkrete tiltag, der har til hensigt at forbedre både trafikafvikling og sikkerheden på Hillerødmotorvejens forlængelse, indtil strækningen fra næste år bliver lavet til motorvej.

Eksisterende strækning af Hillerødmotorvejens forlængelse med 2+1 vej. Foto: Vejdirektoratet
Eksisterende strækning af Hillerødmotorvejens forlængelse med 2+1 vej. Foto: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet igangsætter nu en række tiltag på Hillerødmotorvejens forlængelse. Formålet er at opnå både en mere hensigtsmæssig trafikafvikling og bedre trafiksikkerhed på strækningen, indtil arbejdet med at omgøre den til to-sporet motorvej går i gang næste år.

Indsatsen omfatter blandt andet en reduktion af hastighedsbegrænsningen og en styrket informationsindsats.

Vejdirektoratet har været i dialog med Nordsjællands Politi, som har tilkendegivet, at politiet kan iværksætte øget fartkontrol i forbindelse med den styrkede informationsindsats. Politiet har samtidig oplyst, at såvel Hillerødmotorvejen som Hillerødmotorvejens forlængelse allerede i dag er blandt de strækninger i politikredsen, der har det højeste kontroltryk med mobile ATK-vogne.

Indsatsen består af følgende elementer:

  • Hastighedsbegrænsningen på strækningen bliver reduceret fra 90 til 80 km/t.
  • Vejdirektoratet opsætter ekstra oplysningstavler for at øge synligheden af kontrollen.


Transportminister Thomas Danielsen håber, at tiltagene vil skabe øget tryghed hos de trafikanter, som bruger strækningen til dagligt.

"Udvidelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse begynder næste år, og det er positivt, at Vejdirektoratet og Nordsjællands Politi nu laver en ekstra indsats på strækningen for at reducere ulykkesrisikoen indtil da," siger transportminister Thomas Danielsen.

Vejdirektoratets analyser viser, at der ikke sker væsentligt flere uheld på Hillerødmotorvejens forlængelse end på andre sammenlignelige 2+1-veje, når man holder det op imod den samlede trafikmængde. Dog kan det konstateres, at der er betydelig mere trafik på strækningen i forhold til øvrige 2+1-strækninger.

Den høje trafikintensitet betyder, at trafikken på Hillerødmotorvejens forlængelse i dag overstiger strækningens kapacitetsgrænse.

”Udfordringen med Hillerødmotorvejens forlængelse er, at der er mere trafik, end strækningen er dimensioneret til. En nedskiltning af hastighedsgrænsen fra 90 til 80 km/t suppleret med politiets fartkontrol forventer vi reducerer de kørte hastigheder og skaber en mere glidende trafik. Samlet set giver det en mere hensigtsmæssig trafikafvikling og bedre trafiksikkerhed på strækningen frem til, at strækningen skal udbygges til motorvej fra næste år,” siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Hillerødmotorvejens forlængelse bliver udbygget til motorvej fra sommer 2025 til 2027.

Læs mere om udvidelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Opsætning af støjskærm langs Holbækmotorvejen i Hvidovre Kommune går i gang12.9.2024 14:54:45 CEST | Nyhed

Mandag den 16. september går arbejdet i gang med etablering af en cirka 900 meter lang støjskærm langs Holbækmotorvejen i Hvidovre, nærmere bestemt mellem Brøndbyvestervej og Avedøre Havnevej på sydsiden af motorvejen. I første omgang omlægges trafikken til smallere kørespor. Arbejdet kommer til at berøre trafikanterne, som benytter Holbækmotorvejen i østgående retning ind mod København.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye