Billige ungdomsbilletter og gratis kørsel med lokalruter skal få flere til at rejse med bus

Unge i alderen 16-26 år kan fra 1. oktober købe et billigt pendlerkort HerningUNG og spare penge på rejser med bybusser og regionalbusser inden for kommunen. Samtidig bliver det muligt for alle borgere at køre gratis med lokalruterne 140, 150, 160, 168 og 169. Tiltaget er et pilotforsøg, der løber frem til 31. marts 2025. Det skal få flere borgere til at rejse med bus som et grønnere alternativ til bilen.

Unge kan rejse billigere med bus med en HerningUNG billet

Unge skal i højere grad bruge bussen, når de skal omkring i Herning Kommune. Det er baggrunden for et pilotforsøg, som Herning Kommune har sat i søen fra 1. oktober 2024. Her bliver det muligt at købe et særligt pendlerkort – HerningUNG - til unge i alderen 16-26 år for kun 210 kr. om måneden. Med HerningUNG er der fri rejse med Midttrafiks busser inden for Herning Kommune. Det gælder både de gule bybusser og de blå regionalbusser.

Anderledes er det med lokalruterne 140, 150, 160, 168 og 169, hvor alle borgere kan køre gratis i perioden 1. oktober 2024 – 31. marts 2025 som en del af samme pilotforsøg.

Billige ungdomsbilletter og gratis kørsel med lokalruter er resultatet af Herning Kommunes klimaplan. Et af indsatsområderne i klimaplanen er netop at fremme borgernes grønne transportvaner ved at gøre den kollektive trafik mere attraktiv og synlig for borgerne.

John Thomsen, udvalgsformand for Formand for Miljø-, Infrastruktur- og Natur-udvalget glæder sig over tiltaget. Han fortæller:

”Vi vil gerne motivere flere til at bruge de kollektive trafiktilbud, vi allerede har i kommunen, og vi er rigtig glade for, at det er lykkes at samarbejde med Regionen, hvor de også laver analysearbejdet. I byrådet arbejder vi med ”det gode ungdomsliv”, og her synes vi, at muligheden for billige kollektive trafiktilbud er en vigtig del”

Herning Kommune har indgået en aftale med Region Midtjylland om, at det særlige pendlerkort HerningUNG også kan bruges i de blå regionalbusser. Midttrafiks bestyrelse har efterfølgende godkendt pilotforsøget på bestyrelsesmødet den 13. september 2024.

Midttrafiks direktør Lars Berg ser frem til at få afprøvet, om billige ungdomsbilletter og gratis kørsel med lokalruter kan få flere til at vælge den kollektive trafik.

”Midttrafik bakker selvfølgelig op om Herning Kommunes indsats for at få flere kunder til at rejse med bus. Vi er især spændte på, hvordan de unge modtager det billige pendlerkort. Mange ungdomsuddannelser kæmper med trængsel fra biler og overfyldte parkeringspladser. Dertil kommer klimaproblematikken. Det vil derfor være en win-win på flere områder, hvis vi kan få flere unge til at rejse med bus, fremfor med bil".

Faktaboks

Billig ungdomsbillet:
HerningUNG er en billig billet til alle mellem 16-26 år i Herning Kommune. Billetten kan bruges i alle Midttrafiks busser inden for Herning Kommune. Rejser man uden for kommunen, skal der købes billet til den del af turen, der er uden for kommunen.

HerningUNG kan kun købes i RejseBillet i en begrænset periode fra 1. oktober 2024 til og med 31. marts 2025.

Gratis kørsel med lokalruter:
Alle borgere kan køre gratis med ruterne 140, 150, 160, 168 og 169 i Herning Kommune.

Rute 140, 150 og 160 er blå busser, og rute 168 og 169 er gule busser.

Gælder fra 1. oktober 2024 til og med 31. marts 2025.

Læs mere på midttrafik.dk/herning

Midttrafik kårer de bedste busselskaber27.6.2024 11:57:24 CEST | Pressemeddelelse

Midttrafiks busselskaber har igen dystet om titlen som Bedste Busselskab for henholdsvis små og store ruter i trafikselskabets område. Mens De Gule Busser vinder konkurrencen om de små ruter sikkert, er stillingen uafgjort mellem De Grønne Busser og Umove for de store ruter. Midttrafik har derfor for første gang måtte kåre to vindere af konkurrencen om de store ruter. Bedste Busselskab bliver kåret på baggrund af kundernes vurdering af syv parametre.