Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning
Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, HOFOR, står bag arbejdet der førte til godkendelse af en ny betonblanding, hvor affaldsproduktet stålovnsslagge erstatter en del af cementen. Det vil sænke CO2-belastningen på produkter og konstruktioner af beton, hvis producenter griber den nye formel, og forsyningsselskabet glæder sig til, at den nye betonblanding bliver udbredt.

Det er egentlig meget simpelt. Når beton skal hærde og få den optimale styrke og holdbarhed, skal der tilsættes et bindemiddel. I mange år har vi i Danmark brugt portlandcement, men nu har HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab fået testet og godkendt en blanding, hvor man kan bruge slagge sammen med cement. Slagge kommer fra stålproduktion, og er altså et produkt, som ellers ville være affald. Slaggebeton har et lavere CO2-aftryk, og er derfor et attraktivt produkt for forsyningsselskabet. Tilsætning af slagge har også positive effekter på kvaliteten af betonen, og kan være med til at sikre en lang levetid af konstruktionerne.
”Vi leder hele tiden efter metoder til at nedbringe den CO2-udledning, som vores anlægsprojekter bidrager med. Vi har indført krav om en række el-drevne maskiner på byggepladser i vores udbud, og nu er vi lykkedes med at få testet og godkendt slaggebeton. Det nye produkt kan bruges til rør, sekantpæle og mange andre betonkonstruktioner. Og HOFOR bruger store mængder beton hvert år, så det vil gøre en stor forskel”, siger Morten E. Jensen, projektchef i HOFOR.
Klar til at købe slaggebeton
Slaggebeton har længe været brugt i udlandet, men er først blevet godkendt til byggeri i Danmark efter HOFORs ansøgning. Det har krævet en række laboratorieforsøg for at fastlægge om styrke og holdbarhed lever op til kravene.
”Det har været en spændende og nødvendig proces at teste slaggebeton. Det nytter ikke, at produktet er mere bæredygtigt at producere, hvis det så ikke kan holde lige så mange år, som det vi normalt bruger. Men slaggebeton har indtil videre bestået på alle tests, og der er tilsvarende rigtig gode erfaringer fra udlandet. Nu er vi helt klar til at aftage produkter i den nye blanding”, understreger Morten E. Jensen.
Slaggebeton er lige nu godkendt til brug i visse eksponeringsklasser, og forsyningsselskabet håber at få udvidet godkendelsen, når de sidste test er færdige og dokumenteret.
Skybrudstunneler i den nye beton
HOFOR har planer om flere skybrudstunneler under København – de næste er Valby Skybrudstunnel og Svanemøllen Skybrudstunnel. Tunnelerne er nødvendige for at få mere regnvand væk fra byen, når der er kraftig regn og skybrud. Det er tunneler med en diameter helt op til 4,9 m og det kræver meget beton.
”Når vi skal bruge så meget beton, kan det virkelig gøre en forskel, hvis vi kan bruge slaggebeton. Med denne nye opskrift kan vi spare 50-70 pct. af den CO2-udledning, vi ville have med den traditionelle blanding”, fortæller Morten E. Jensen.
HOFOR har planer om flere skybrudstunneler. Valby Skybrudstunnel skal bruge op mod 20.000 m3 beton og Svanemøllen Skybrudstunnel hele 100.000 m3. Og så er der en række mindre projekter, der også har behov for betonkonstruktioner.
Kontakter
Christina OtzenPressechef
Tlf:27952147chot@hofor.dkBilleder
Om HOFOR
HOFOR A/S er Danmarks største lokale forsyner, der sørger for vand, varme, bygas, fjernkøling og afledning af spildevand for flere end 1 million mennesker i hovedstadsområdet. Vi opfører vindmøller og solcelleparker, der leverer energi til et grønnere Danmark. Sammen med vores otte ejerkommuner skaber vi bæredygtige byer med fokus på skybrudsprojekter, energioptimering og udvikling af fremtidens forsyningsløsninger. Vi tager ansvar og arbejder tæt sammen med vores kunder, universiteter, erhvervsliv og myndigheder. Vi har over 150 års erfaring, 1.600 ansatte og en årlig omsætning på over 7 milliarder kroner.
Følg pressemeddelelser fra HOFOR A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HOFOR A/S
Danmarks største skybrudstunnel tættere på første spadestik10.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et kæmpe skridt i kampen mod fremtidens vildere vejr og oversvømmelser i hovedstadsområdet er nu inden for rækkevidde. Svanemøllen Skybrudstunnel, der er 10 kilometer lang og skal løbe under jorden i Gladsaxe, Gentofte og København, står overfor den sidste offentlige høring, hvor det er muligt at deltage i møder og høre mere om projektet.
Danmarks største skybrudstunnel tættere på første spadestik10.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et kæmpe skridt i kampen mod fremtidens vildere vejr og oversvømmelser i hovedstadsområdet er nu inden for rækkevidde. Svanemøllen Skybrudstunnel, der er 10 kilometer lang og skal løbe under jorden i Gladsaxe, Gentofte og København, står overfor den sidste offentlige høring, hvor det er muligt at deltage i møder og høre mere om projektet.
Danmarks største skybrudstunnel tættere på første spadestik10.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et kæmpe skridt i kampen mod fremtidens vildere vejr og oversvømmelser i hovedstadsområdet er nu inden for rækkevidde. Svanemøllen Skybrudstunnel, der er 10 kilometer lang og skal løbe under jorden i Gladsaxe, Gentofte og København, står overfor den sidste offentlige høring, hvor det er muligt at deltage i møder og høre mere om projektet.
Danmarks største skybrudstunnel tættere på første spadestik10.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et kæmpe skridt i kampen mod fremtidens vildere vejr og oversvømmelser i hovedstadsområdet er nu inden for rækkevidde. Svanemøllen Skybrudstunnel, der er 10 kilometer lang og skal løbe under jorden i Gladsaxe, Gentofte og København, står overfor den sidste offentlige høring, hvor det er muligt at deltage i møder og høre mere om projektet.
Danmarks største skybrudstunnel tættere på første spadestik10.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et kæmpe skridt i kampen mod fremtidens vildere vejr og oversvømmelser i hovedstadsområdet er nu inden for rækkevidde. Svanemøllen Skybrudstunnel, der er 10 kilometer lang og skal løbe under jorden i Gladsaxe, Gentofte og København, står overfor den sidste offentlige høring. Det store byggeprojekt forventes at gå i gang ved udgangen af 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum