Aarhus Kommune gav turbokyllingerne en hånd - Nu må byens virksomheder følge trop

Efter Aarhus beslutning om at forbyde turbokylling kommer Anima med et opråb til byens virksomheder om at gå samme vej. Anima retter særligt blikket mod Energiselskabet OK med hovedsæde i Viby, da de ejer Coop, som er det supermarked, der sælger flest turbokyllinger.

Demonstranter foran OKs hovedsæde i Aarhus
Anima til demo foran OK i Aarhus Anima Anima

“Det er på tide, at OK tager ansvar og hanker op i Coop, når det kommer til dyrevelfærd. Aarhus Kommune har sendt et klart signal, og nogle af de store virksomheder må have røde ører over at have fået baghjul af kommunen på et område, hvor de historisk har været frontløbere”, siger Joh Vinding, direktør i Anima.

Turbokyllinger er avlet til at vokse fra 50 g til 2 kg i løbet af 35 dage, hvilket bl.a. betyder, at mange af dyrene udvikler problemer med deres organer og ikke kan gå ordentligt.

Anima har flere gange kritiseret Coop for at være fodslæbende i forhold til andre supermarkeder, som Salling Group, der har taget langt flere skridt for at få turbokyllinger ud af sortimentet. Hos OK Plus er man også kommet langt og har indført en standard der bl.a. sikrer, at kyllingerne vokser langsommere, har bedre pladsforhold og naturligt lys. https://okplus.dk/om-okplus/

“Derfor er det også slående, at OK - der selv har en politik om bedre dyrevelfærd - endnu ikke har meldt klart ud, at de som nye majoritetsejere af Coop selvfølgelig også vil få turbokyllingerne ud af alle Coops butikker. Aarhus Kommune viser nu, at det kan lade sig gøre. Så hvorfor venter de store selskaber stadig?” spørger Joh Vinding og fortsætter: "Med deres magt og indflydelse burde de være de første til at gå foran - ikke de sidste til at reagere”.

Mange virksomheder er med
Flere prominente virksomheder som Salling Group, Rema 1000, Lidl, 7-Eleven, Q8, Joe & The Juice, Espresso House, Scandic Hotels og Shell har allerede forpligtet sig til at udfase indkøb af turbokyllinger. Anima håber at listen i fremtiden også vil inkludere navne som ARoS, Den Gamle By og selvfølgelig Coop.

Demonstranter foran OK i Aarhus
Anima foran OK i Aarhus