Tiltrængt murbrækker for unges vej til fritidsjob

Ny politisk aftale om fritidsjob til unge modtages med glæde hos Lederne, som håber, at aftalen også kan fjerne nogen af barriererne for de 43.000 unge, som står uden uddannelse og arbejde.

Lars Bo Henriksen, politisk chef for uddannelse og ligestilling hos Lederne.
Lars Bo Henriksen, politisk chef for uddannelse og ligestilling hos Lederne. Foto: Lederne

Unge med fritidsjob får generelt højere karakterer, har en mere stabil tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet og begår mindre kriminalitet.

Derfor glæder det Lederne, landets største faglige organisation for ledere, at samtlige partier i Folketinget i dag er blevet enige om en aftale, som kan lette unges vej til et fritidsjob.

”Aftalen gør det mere attraktivt for flere unge at prøve kræfter med arbejdslivet ude i landets virksomheder. Samtidig ved vi, at et fritidsjob kan styrke de unges trivsel og kompetencer og ruste dem til både uddannelse og det arbejdsliv, der venter, når de forlader skolebænken,” siger Lars Bo Henriksen, politisk chef for udannelse og ligestilling hos Lederne.

Aftalen vil blandt andet fjerne arbejdsmarkedsbidraget for unge under 18 år og udvide arbejdstidsreglerne for de 15- til 17-årige.

"De unges arbejdsmiljø er højeste prioritet, og det skal selvfølgelig fortsat sikres. Aftalen kan være til gavn for både de unge og landets virksomheder, og hos Lederne ser vi frem til den videre realisering af ambitionerne bag aftalen,” siger Lars Bo Henriksen, og uddyber:

”Samtidig vil de nye regler kunne fjerne nogen af barriererne for de 43.000 unge, som i dag, står uden uddannelse og arbejde. Noget, som længe har været en mærkesag for Lederne, men også et område, hvor vi stadig har brug for en fokuseret indsats for at give disse unge det løft, som kan give dem noget at stå op til hver dag.”

Yderligere oplysninger:
Jesper Melgaard, pressechef hos Lederne - mo.: 27 69 45 69