SMVdanmark: Aftale om fritidsjobs rummer gode tiltag, men mangler klarhed om skøre regler

En ny politisk aftale på fritidsjobområdet peger i den rigtige retning, mener SMVdanmark. De små- og mellemstore virksomheders erhvervsorganisation ærgrer sig dog over, at aftalen ikke konkret tager fat på det opgør med unødigt restriktive arbejdsmiljøregler, som regeringen ellers havde lovet.

De seneste år har tendensen været klar: Færre og færre unge har et fritidsjob. Det skal vi have lavet om på, for det at have et fritidsjob er til gavn for både de unge, for virksomhederne og for samfundet som helhed. Det er holdningen hos SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder. Derfor er der her også glæde over, at et bredt politisk flertal nu kan præsentere en aftale, som netop har som mål, at flere unge skal have et fritidsjob.

Aftalen indebærer bl.a. at undtage unge fra at betale AM-bidrag, og at arbejdstidsreglerne for unge i alderen 15-17 år bliver mere lempelige.

Adm. direktør i SMVdanmark Jakob Brandt siger:

"Vi ved, at unge, der har haft fritidsjobs, får højere karakterer, trives bedre og er i mindre risiko for at blive arbejdsløse senere i livet. Samtidig kan de unge også gøre en reel forskel ude i virksomhederne. Derfor er jeg overordnet tilfreds med, at området nu får politisk fokus med en aftale, der bestemt peger i den rigtig retning.”

Jakob Brandt uddyber:

”Det er helt rigtig set at fjerne AM-bidraget for de unge. Lønnen og det beløb, der går ind på kontoen, betyder selvfølgelig noget for motivationen til at tage et fritidsjob. Så når vi fjerner AM-bidraget, øger vi deres lyst til at tage på arbejde i stedet for at sætte sig ved Playstationen. Det er entydigt godt.”

Revision af unødigt restriktive arbejdsmiljøregler udestår

Regeringen havde i sit oprindelige udspil lagt op til en større revision af unødigt restriktive arbejdsmiljøregler for børn mellem 13 og 17 år. Men denne revision har foreløbig ikke fundet vej til den politiske aftale.

Her lyder det mere overordnet, at aftalepartierne vil gennemføre en række initiativer, som har til formål at gøre det lettere for arbejdsgivere og foreningsliv at tilbyde unge et job. Det er positivt, men slet ikke konkret nok, mener SMVdanmark:

“Skøre og helt unødigt restriktive regler betyder, at vores medlemsvirksomheder desværre må afvise mange unge, som ellers står klar til at tage et ungdomsarbejde. Det kan for eksempel dreje sig om regler for ganske ufarlige maskiner, som de unge i dag hverken må betjene eller være i nærheden af. Det er især et problem i brancherne uden for detailhandlen som for eksempel autoværksteder, som vi har tusindvis af i Danmark,” siger Jakob Brandt.

Han uddyber:

”Jeg havde håbet, at vi nu fik en samlet aftale, der kunne skabe klarhed om fritidsjobområdet og tog opgøret med de skøre regler. Det må vi vente lidt på. Det ærgrer jeg mig over. Både på de unges, på virksomhedernes og på samfundets vegne,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

En finanslov med mange gode tiltag for Danmarks tusindvis af små og mellemstore virksomheder30.8.2024 11:00:39 CEST | Pressemeddelelse

SMVdanmark tager positivt imod det finanslovsforslag, som regeringen netop har præsenteret. Finansloven vil på flere områder kunne skabe bedre vilkår for de tusindvis af små og mellemstore virksomheder over hele landet, lyder vurderingen. SMVdanmark roser bl.a. genindførslen af håndværkerfradraget og midler til at hjælpe unge uden uddannelse og job, men havde dog på flere fronter gerne set et højere ambitionsniveau.