Green Innovation Makers - Business Skive

Fremtidens fødevarer: Unge under uddannelse viser vejen

Hvordan arbejder fremtidens ernæringsprofessionelle for en grønnere og sundere verden? I følge Kost- og Ernæringsforbundet kommer der til at mangle 3.700 ernæringsassistenter i 2034, hvilket svarer til, at omkring hver tredje stilling ikke kan besættes. Men hvad laver en ernæringsassistent og hvordan går bæredygtighed og innovation hånd i hånd med uddannelsen? Det får vi blandt andet svar på, når ernæringsassistentelever fra Nordic Food College, Uddannelsescenter Holstebro og projektet Growing Food(ies) inviterer til oplæg og aktiviteter under Green Innovation Week torsdag d. 26. september 2024 i Skive.

Green Innovation Week 2023 - Nordic Food College har udviklet nye opskrifter med bl.a. græs- søstjerne- og muslingeprotein Adam Liebach

Hvad f*** er en bælgfrugt?

Der er lagt op til en masse hands-on aktiviteter, når Green Innovation Week løber af stablen. Det skyldes blandt andet en høj involvering af unge under uddannelse, der byder ind med aktiviteter og oplæg som en del af deres undervisning.

På Nordic Food College har ernæringsassistentelever kastet sig ud i forskellige anvendelsesmetoder for danskproducerede bælgfrugter. Underviser, Katrine Søndergaard, fortæller: ”Ved at bidrage til Green Innovation Week arbejder vi blandet andet med faget ’teknologi’, hvor vores elever får omsat teorier til praksis. Idéerne bobler og eleverne ser frem til at vise nye opskrifter og metoder frem for et bredt publikum, hvor bl.a. Ingrid Ærter fra Aurion og tang fra Limfjorden spiller en central rolle. Ernæringsassistenter har en afgørende rolle for vores generelle sundhed, og der er behov for, at flere får konkret indsigt i hvad uddannelsen går ud på”.

Katrine Søndergaard understreger vigtigheden i at elevernes arbejde med bæredygtighed kommer frem i lyset og den vej kan inspirere andre til at vælge en karriere indenfor fødevareindustrien.

Ernæringsassistentelever fra Uddannelsescenter Holstebro arbejder tilsvarende med danskproducerede rodfrugter, og man kan opleve de to uddannelsesinstitutioner i forening, når elever bidrager med scene-oplægget: ”Ernæringsassistent i det grønne køkken”. Her fortæller elever fra begge uddannelser om deres vej til det grønne arbejdsmarked.

Nordisk projekt skal vække unges interesse for fødevareindustrien

Det er ikke kun i Danmark, der kommer mangel på kvalificeret arbejdskraft i fødevareindustrien. Det nordiske projekt, Growing Food(ies), er også at finde i forbindelse med Green Innovation Week.

”De nordiske lande står overfor en markant udfordring inden for fødevareindustrien, og det til trods for vores gunstige betingelser for f.eks. at dyrke landbrug. Det kan få alvorlige konsekvenser for hele fødevareværdikæden, hvis for få unge vælger en karriere i branchen”, forklarer Karen Refsgaard, der er projektleder for Growing Food(ies). Projektet er en del af Nordregio’s projektportefølje og fokuserer på, hvordan unge kan motiveres til at engagere sig i fødevareproduktion.

”Det er en oplagt mulighed for os at være en del af Green Innovation Week, dels fordi vi kommer til at møde en række engagerede og passionerede elever, der allerede er i gang med en karriere indenfor fødevarebranchen. Vi kan også komme i dialog med en masse andre unge for at forstå deres karrierevalg og –fravalg, som kan give input til bedre politiske rammebetingelser for branchen”, slutter Karen Refsgaard.

Green Innovation Week kulminerer torsdag d. 26. september i Skive og er støttet af Tietgenfonden.

Om Tietgenfonden

Tietgenfonden støtter almennyttige aktiviteter, der fremmer virkelyst og vækst i erhvervslivet med særligt fokus på kvalitet og stolthed i håndværksfagene. Fonden uddeler årligt ca. 40 mio. kr.

Samlingspunkt for grøn omstilling

Green Innovation Makers er et samlingspunkt, der matcher uddannelser og erhverv for at sætte turbo på løsningsforslag, der bidrager til den grønne omstilling.

Vores Green Challenges er virksomheder og organisationers reelle grønne udfordringer, der kan anvendes direkte i undervisningen og innovationsforløb på erhvervs-, ungdoms- og videregående uddannelser.

Hvert år afholdes Green Innovation Week i uge 39, hvor aktiviteter og forløb før, under og efter bygger bro mellem uddannelser og virksomheder fra hele landet og kulminerer i er stort event i Skive.

Følg pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Flere pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Forfatter og zero waste ekspert faciliterer tværfaglige samtaler mellem unge under uddannelse og erhvervslivet22.8.2024 10:55:49 CEST | Pressemeddelelse

Otte forskellige samtaler lyder fra scenen, når Green Innovation Week slår dørene op i Skive torsdag d. 26. september 2024. Forfatter og zero waste ekspert, Gittemarie Johansen, er i front til at moderere, facilitere og summere op, når det går løs med emner som: Bliv en del af fremtidens grønne arbejdsmarked, Grøn omstilling og teknologi - Der er brug for dig, og det kan kun gå for langsomt, IDG - Visualisering af dit grønne arbejdsliv, Sådan bygger vi holdbart, åndbart og nedbrydeligt, Fællesskabers rolle i den grønne omstilling samt Sådan får vi mere bæredygtig business- og det skal starte på uddannelserne.

Den populære Circular Design Camp afholdes i Skive14.8.2024 11:40:48 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne omstilling skal eksekveres tværfagligt og ikke mindst i samarbejde med handlingsparate unge, der allerede under uddannelsen bliver klædt på til fremtidens grønne arbejdsmarked. Men hvordan? Drevet af en fælles mission hiver den populære Circular Design Camp teltpælene op og rykker til Skive i forbindelse med Green Innovation Week i uge 39. Her er op mod 250 studerende klar til at udvikle nye løsninger til konkrete udfordringer indenfor den grønne omstilling.