Sindberg Kommunikation ApS

Fire spirende skuespiltalenter modtager ’Believe in You’-prisen ved Lauritzen-prisen 2024

Sara Fanta Traore, Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Youssef Wayne Hvidtfeldt og Nina Rask modtager hver årets ’Believe in You’-pris, når Lauritzen Fonden uddeler priser inden for skuespil, film og TV på søndag den 15. september på Folketeatret.

Modtagerne af Believe in You- priserne 2024.  Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Youssef Wayne Hvidtfeldt, Nina Rask, Sara Fanta Traore
Modtagerne af Believe in You- priserne 2024. Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Youssef Wayne Hvidtfeldt, Nina Rask, Sara Fanta Traore

Siden 2011 har Lauritzen-prisen, som er Danmarks største og ældste skuespilpris, hyldet unge og spirende skuespiltalenter med de særlige ’Believe in You’-priser – og dem uddeles der i år fire af.

De fire nye stjerneskud modtager den flotte pris søndag den 15. september på Folketeatret i København, hvor Lauritzen Fonden også uddeler to Lauritzen-priser, en Børne- & Ungepris og Backstageprisen.

Allerede nu løftes sløret for modtagerne af de fire ’Believe in You’-priser, som udover hæderen også modtager 50.000 kr. hver. De fire prismodtagere, og ordene, som priskomitéen giver dem med på vejen, er:

• Sara Fanta Traore – bl.a. kendt fra Viften, Min Kamp, Bag Enhver Mand, Sex og Tjener for to herrer samt Mungo Parks ensemble:
    Sara Fanta Traore er fra Amager, Allerød og alle vegne. Vi tror på, at hun bliver ved med at være lige her på scener, skærme og filmlærreder i meget lang tid. Vi tror på fremtiden i dansk teater og film. Og vi tror på dig, Sara.”

• Flora Ofelia Hofmann Lindahl – bl.a. kendt fra Du som er i himlen, Birthday Girl og Ulven kommer:
    Det er på visse måder skørt at give Flora Ofelia en ’Believe in You’-pris. Fordi hun allerede er så stærkt etableret som skuespiller, så SELVFØLGELIG tror vi på det. Alligevel giver det mening – for vi tror på, at med Floras arbejdsomhed og Floras måde at forsvare sine roller på, så er det kun begyndelsen. Begyndelsen har bare været ret eksplosiv.”

• Youssef Wayne Hvidtfeldt – bl.a. kendt fra Huset, Borgen 4, Yes No Maybe, :
    Han kan spille introvert – uden at det nogensinde bliver introvert. Og det kræver meget af en skuespiller at ramme den balance. For hvordan puster man liv i en kompleks karakter, der tænker mere end den taler, uden af publikum mister interessen? Youssef Wayne Hvidtfeldt ved hvordan man gør.”

• Nina Rask – bl.a. kendt fra Orkestret, Carmen Curlers, Nattevagten 2, Grubleren, Sex og Too Sune:
    Nina tør udstille alle – ikke mindst sig selv. Nina flyder frit i kønsdebatten, i kunsten, i komikken og i et kulturliv, der trænger til at få genoprettet balancen. Det er modigt og – lader det til – HELT naturligt for Nina.”

De fulde motiveringstaler offentliggøres efter prisuddelingen på søndag.

Sidste års modtagere af ’Believe in You’-prisen var Alexander Mayah Larsen, Hanin Georgis, Jonathan Bergholdt Jørgensen og Petruska Miehe-Renard.

Blandt tidligere års modtagere af denne talentpris finder man navne som Danica Curcic, Mikkel Boe Følsgaard, May el-Toukhy, Esben Smed, Sara Hjort Ditlevsen, Mathilde Arcel Fock, Sara Viktoria Bjerregaard, Fanny Bernth samt den ene af værterne ved årets prisuddeling, Pelle Emil Hebsgaard.

Officielle pressefotos af prismodtagerne og stemningsbilleder fra prisuddelingen kan downloades fra den 15. september kl. 22.00 via dette link: https://www.dropbox.com/scl/fo/wzqzizo3bsthif4sv4s99/AHWVqAGiFVqplxCanAsfbE0?rlkey=denhabcek616cdl3zeg8ck4nh&st=sc8wi65d&dl=0

—

Priskomitéen

• Jens Ditlev Lauritzen, formand for priskomitéen

• Piv Bernth, CEO, executive producer, Apple Tree Productions

• May el-Toukhy, instruktør

• Jakob Engmann, teaterdirektør, BaggårdTeatret i Svendborg

• Morten Kirkskov, skuespilchef, Det Kongelige Teater

• Marianne Moritzen, forhenværende afdelingschef fiktion, Det Danske Filminstitut

• Kim Skotte, filmanmelder, Politiken

• Trine Wisbech, dramaturg, manuskriptkonsulent og konceptudvikler

Billeder

Flora Ofelia
foto: NIKOLAJ THANING RENTZMANN
Nina Rask
PR foto
Youssef Wayne Hvidtfeldt
Foto: HEIN
Sara Fanta Trore
Foto: Camilla Winther

Om Lauritzen-prisen

Lauritzen-prisen er en pris, der går på tværs af scenekunsten, film og tv-dramatik. Den uddeles hvert år til to danske skuespillere, der har markeret sig med unikke skuespillerpræstationer på en dansk scene, på TV eller i film. Prisen har markeret sig som én af de absolut største skuespilpriser i Danmark og de to modtagere tildeles hver 250.000 skattefri kroner.

Udover de to Lauritzen-priser uddeler Lauritzen Fonden også tre andre priser til prisuddelingen. Prismodtagerne bliver udvalgt af en priskomité, og priserne kan derfor ikke søges.

Lauritzen-prisen er skænket af Lauritzen Fonden – en erhvervsdrivende fond, der ud over at være moderselskab til J. Lauritzen A/S og DFDS A/S hvert år uddeler omkring 40 millioner kr. rettet mod sociale, kulturelle, uddannelsesmæssige og maritime indsatser. Fonden har rødder i det maritime, men det sociale og humanitære ansvar har altid været i fokus ved siden af forretningen. I dag arbejder Fonden for at flere børn og unge bliver en del af positive fællesskaber og finder deres vej ind i uddannelse og job.

Følg pressemeddelelser fra Sindberg Kommunikation ApS

Flere pressemeddelelser fra Sindberg Kommunikation ApS