Tre ud af fire virksomheder tynget af administrative byrder
Hele 77 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelse, at de administrative byrder er stigende. Det hæmmer både vækst, effektivitet og konkurrenceevne. Det gælder ikke kun i Danmark men også resten af EU, hvilket ny rapport netop har slået fast.
Der er brug for en gevaldig hovedrengøring i det bureaukrati, der i stigende grad tynger virksomhederne, hvis vi vil sikre konkurrenceevnen både i Danmark og resten af EU.
I en undersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne svarer tre ud af fire virksomheder i det tekniske erhvervsliv, at de administrative opgaver og bureaukratiet fylder mere og mere i hverdagen. Kun to procent af virksomhederne mener, at det er faldende.
- De administrative byrder er en alvorlig hæmsko for vores medlemmer. Vi ser, at virksomhederne bruger mere og mere tid på at håndtere komplekse regler og krav, hvilket går ud over deres kerneopgave, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.
Bureaukratiet lammer hele EU
Knap 60 procent af virksomhederne bruger over 10 timer om ugen på administrativt arbejde. Det er især de små virksomheder, der er hårdt ramt, da det også oftest er ejeren selv, der sidder med al papirarbejdet, viser medlemsundersøgelsen.
Fra 2015 til 2023 blev det danske erhvervsliv samlet set pålagt ekstra økonomiske byrder for i alt 4,5 milliarder kroner. I 2023 alene blev der indført nye regler, der resulterede i cirka 790 millioner kroner i årlige byrder og kun 85 millioner kroner i årlige lettelser, viser opgørelse fra Erhvervsministeriet.
- Det hænger ikke sammen med, at vi gerne vil have et stærkt og velfungerende erhvervsliv. Ikke kun i Danmark men også resten af EU, hvor vi i det lange løb ender med at blive spist af Kina og USA, hvis vi fortsætter med at gøre det mere og mere besværligt at drive virksomhed, siger Maria Schougaard Berntsen.
Den udfordring har den såkaldte Draghi-rapport netop taget op. Hvis EU skal kunne klare sig i kapløbet med statsstøttede virksomheder i fremtiden, så er der brug for en gedigen økonomisk indsprøjtning, fuld tryk på den grønne omstilling og ikke mindst en reduktion af de administrative byrder.
Læs mere om de administrative byrder, som TEKNIQ Arbejdsgiverne i øjeblikket sætter fokus på.
Yderligere information, kontakt: Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 51 30 95 37 / msb@tekniq.dk
Nøgleord
Kontakter
Michael DegnPresseansvarlig
Tlf:77424227mdc@tekniq.dkOm TEKNIQ Arbejdsgiverne
TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne
Ung klejnsmed vinder hædersmedalje til VM15.9.2024 20:01:49 CEST | Pressemeddelelse
21-årig klejnsmedelærling har netop vundet hædersmedaljen, Medallion for Excellence, ved World Skills. Han er en af de faglærte, som kan inspirere andre unge til at gå samme vej. Der bliver hårdt brug for dem, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Frederik er en de faglige forbilleder den grønne omstilling sukker efter9.9.2024 06:40:00 CEST | Pressemeddelelse
Viden og vilje går hånd-i-hånd for ventilationstekniker og projektleder Frederik Gustav Sørensen. Han er eksemplet den slags talent, som ny pris skal hylde. Arbejdsgivere, fagforbund og Jyllands-Posten står bag ny talentpris, der vil kaste et velfortjent lys på de mange faglærte talenter, som især det tekniske erhvervsliv i stigende grad har brug for.
TEKNIQ Arbejdsgiverne: Grønne ambitioner kræver tempo på digitalisering30.8.2024 11:06:17 CEST | Pressemeddelelse
Der skal flere investeringer til den digitale omstilling i den offentlige sektor, for erhvervslivet er klar til mere tempo, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne som reaktion på regeringens finanslovsforslag.
TEKNIQ Arbejdsgiverne: Sund fornuft at skrotte nye registreringsregler29.8.2024 06:44:18 CEST | Pressemeddelelse
TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig over, at skatteministeren nu har valgt at trække de omstridte nye regler om registrering af brugere af firmabiler tilbage.
TEKNIQ Arbejdsgiverne: Store udfordringer i EU kalder på løsninger28.8.2024 12:45:46 CEST | Pressemeddelelse
Ny regeringsrokade giver flere muskler til at løse de store udfordringer EU står overfor i disse år, lyder det fra erhvervsorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum