Aarhus forbyder turbokyllinger

Aarhus Kommunes byråd har netop vedtaget at stoppe indkøb af turbokyllinger. Forbuddet træder i kraft fra 2025 og er det første forbud i en dansk storby. I byrådet fik forslaget opbakning fra et bredt flertal.

Anima Anima

Anima glæder sig og håber, at beslutningen vil starte en dominoeffekt.

“Aarhus viser vejen frem ved at sige klokkeklart, at byens fælles pengekasse ikke skal bruges til at købe forpinte turbokyllinger. Det er stærkt og byen fortjener virkelig ros for at handle på denne dagsorden” siger Joh Vinding, direktør i Anima.

Forslaget øger ikke udgifter
Turbokyllinger af racen Ross308 vokser fra 50 g til to kg i løbet af 35 dage, hvilket bl.a. betyder, at mange af dyrene ikke kan stå på deres ben. Hele 45 tons kyllinger af denne type indkøbte kommunen i 2023. Med den nye politik vil dette ophøre, og man vil kræve, at alle kyllinger har mindst et hjerte i det statslige dyrevelfærdsmærke.

Omlægningen fører dog ikke til øgede udgifter, da kommunen i stedet omlægger sit indkøb til andre produkter. Ifølge et notat fra Magistraten kan man i byens køkkener udskifte en brystfilet fra en turbokylling med en overlårsfilet der har to hjerter i det statslige dyrevelfærdsmærke og blot øge omkostningerne med 1%

Flere skal ind i kampen
Forslaget var stillet af SF og løsgængeren Thure Hastrup, men fik bred opbakning i byrådet, hvor forslaget blev kaldt: “Et opgør med dyremishandling”.

“Politik handler om resultater, og derfor er jeg mega glad for at se den brede opbakning til gennemføre vores forslag. Med det kommer vi til at gennemføre vores forslag. Med det kommer vi til at løfte dyrevelfærden, og vi forhindrer, at virkelig mange kyllinger skal leve et liv i stor lidelse

siger Liv Gro Jensen fra SF og fortsætter:

Nu skal vi have implementeret forandringen, men jeg håber i fremtiden vi kan gå et skridt længere og sikre, at alle kyllinger i vores indkøb har mindst 2 dyrevelfærdshjerter”.

Stadig flere tager ansvar for at udfase turbokyllingerne. I 2023 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om at stoppe indkøb af turbokyllinger i alle statslige institutioner. Roskilde kommune vedtog en lignende politik i 2024  og Frederiksberg kommune  behandler nu et forslag. Samtidig har en lang række virksomheder fra Salling til REMA1000 og Lidl begyndt udfasningen.

"Nu, hvor Aarhus Kommune viser vejen, er det virkelig svært at forstå, at en supermarkedsgigant som Coop, der i sommer blev købt af det aarhusianske energiselskab OK, ikke kan finde ud af gøre det samme. Nu må OK hanke op i Coop" siger Joh Vinding.

Turbokylling i stald
Turbokylling i stald