Boligejernes interesse for omlægning af lån sætter bundrekord

Rekord få boligejere viste interesse for at omlægge lån i august. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark. Trods faldende renter vælger danske boligejere fortsat ikke at omlægge deres lån, men det kan komme, hvis renterne falder yderligere.

I august indhentede danske boligejere 5.099 lånetilbud til omlægninger og tillægslån. Det er et fald på 15 pct. sammenlignet med august 2023. Interessen har været aftagende siden slutningen af 2022, og nu rammer den bunden med det laveste antal lånetilbud til omlægninger og tillægslån siden statistikkens begyndelse i 2017.

”Boligejernes interesse for at omlægge lån og optage tillægslån er det laveste i syv år. Mange boligejere omlagde i løbet af 2022 deres fastforrentede lån med en lav rente til et nyt lån med en højere rente. Det gjorde de, da renterne steg i 2022, og derfor kunne boligejere med et fastforrentet lån skære op mod 30 pct. af deres restgæld. Den lave interesse for omlægninger, vi ser nu, kan skyldes, at mange boligejere venter i spænding på, om renterne falder nok til, at det kan blive interessant for dem at lægge lånet om igen til et nyt med en lavere rente,” siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og ejendomsfinansiering i Finans Danmark.

Lavere rente kan gøre det relevant at omlægge igen

For et år siden lå renten på et 30-årigt fastforrentet lån med afdrag og bevægede sig omkring 5,2 pct. I dag er renten faldet med godt 1 pct. point og befinder sig på nuværende tidspunkt på omkring 4,1 pct. Samtidig viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for Finans Danmark, at næsten halvdelen af boligejerne tror, at renterne på boliglån indenfor de kommende 12 måneder vil falde.

”De få lånetilbud til omlægninger tyder på, at rentefaldet, vi har set det seneste år, ikke er tilstrækkeligt til, at boligejerne vælger at lægge deres lån om. Men det kan komme, hvis renterne falder yderligere. Det kan måske også spille ind, at næsten hver anden boligejer forventer, at renterne vil falde indenfor det kommende år. Så er det ikke så overraskende, at de ser tiden lidt an. Er man i tvivl, om det kan betale sig at omlægge sit lån, kan man kontakte sit penge- eller realkreditinstitut og høre mere om mulighederne,” siger Peter Jayaswal.

Læs hele nyheden og hent statistik