2025 IIHF Ishockey VM: Verdensmestre og tilskuere er fans af Herning

De tjekkiske verdensmestre har netop været på visit i Herning for at tjekke forholdene ud forud for det kommende 2025 IIHF Ishockey VM, som afvikles til maj næste år. Fans stiller sig i billetkø, mens arrangørerne arbejder på at skabe verdensklasseforhold for alle.  Med lidt over et halvt år til VM er forberedelserne således i fuld gang. Billedet er lige nu, at Herning har masser af fans.

Herning og Stockholm er værter for 2025 IIHF Ishockey VM i maj. Herning er vært for gruppe B med blandt andre de tjekkiske verdensmestre og Danmark. I denne uge har verdensmestrene været på besøg for at tjekke forholdene ud, og de er fans.

- Det er meget spaciøst her i Herning. Og det oplever vi meget sjældent ved de store mesterskaber. Hele set-uppet har store potentialer og de små udfordringer, vi har set - dem er jeg helt sikker på, vi får løst. Jeg tænker for eksempel på de lange strækninger, som spillerne kommer til at gå. Men som sagt, vi er meget tidligt i forberedelserne, og der er en udtrakt vilje til at løse tingene. Det værdsætter jeg, siger Milan Hnilicka efter besøget. Hnilicka er sportsmanager for det tjekkiske landshold. Og han har noget at have det i. Han er ikke en ”hvilken-som-helst”. 51-årige Milan Hnilicka (tidl. målmand) har bl.a. som aktiv spiller vundet 3 x VM, 1 x OL for Tjekkiet og spillet flere end 120 kampe i verdens bedste liga, NHL.

- Vi har netop vist faciliteterne frem til den tjekkiske sportschef. Han virker meget begejstret og nævnte, at omklædningsrummene er meget rummelige og store, modsat hvad han normalt kommer rundt og ser. Det glæder os alle, at erfaringerne fra VM 2018 kan bæres med over til mesterskabet i 2025. Erfaringer vi bruger i det daglige praktiske arbejde, siger Astrid Andreassen Weyergang, eventkoordinator i MCH A/S.

Som verdensmestre har tjekkerne som højest rangerede nation også 1. valg på det hele. Dvs. omklædningsrum, hoteller osv. Efter at have tjekket forholdene ud skal de nu hjem og beslutte sig for, på hvilket hotel, de gerne vil drømme om medaljer. Som vært har det danske landshold også stor indflydelse på, hvor de gerne bo.

Det faktum, at både de tjekkiske verdensmestre men også USA spiller i Herning betyder, at der allerede nu er kø ved den digitale billetluge. Flere end 23.000 har skrevet sig om til at blive Verified Fan, inden billetsalget starter.

-Det er virkelig imponerende og flot, at der allerede nu er over 23.000, der har tilmeldt som ”Verified Fan”, inden billetsalget er startet. Der er enorm efterspørgsel fra både Tjekkiet, Tyskland, USA, ja nærmest hele vejen rundt, for at blive en del af hockeyfesten til maj i Herning. De danske fans virker også meget opsatte på, at vi skal have en rød/hvid fest igen, så vi kan se frem til lige så flot opbakning til Danmarks kampe som i 2018, fortæller Ulrik Larsen, direktør for VM2025 i Herning, som afvikler for Danmarks Ishockey Union i samarbejde med Herning Kommune og Sport Event Denmark.

Fakta om

2025 IIHF Ishockey VM
Herning bliver centrum for de danske VM-festligheder, mens Stockholm bliver vært for den anden pulje, slutkampene og den traditionelle IIHF-kongres. 30 indledende kampe, heraf syv danske gruppekampe, spilles i Jyske Bank Boxen.

Gruppe A (34 kampe)
Canada, Finland, Sverige, Slovakiet, Letland, Østrig, Frankrig og Slovenien.

Gruppe B (30 kampe)
Tjekkiet, Schweiz, USA, Tyskland, Danmark, Norge, Kasakhstan og Ungarn.

Billetsalg
Der er allerede nu flere end 23.000 personer – fra hele verdenen, der har tilmeldt sig som ”Verified Fan” og vist interesse for kampene og billetterne til Herning. Som Verified Fan får man mulighed for at købe billetter allerede onsdag den 18. september forud for det officielle billetsalg, som starter 3. oktober. Målsætningen er 150.000 solgte billetter i Herning.

Fanzone
18.000 m² store fanzone, hvor store som små kan boltre sig blandt aktiviteter, konkurrencer, merchandise og mad. I 2018 lagde flere end 200.000 gæster fra ind- og udland vejen forbi den gratis fanzone.   Fanzonen er udvidet denne gang både arealmæssigt og aktivitetsmæssigt – og er igen både udendørs og indendørs.

Historisk: VM 2018
IIHF Ishockey VM 2018 blev afholdt i Danmark, hvor Jyske Bank Boxen i Herning og Royal Arena i København lagde is til de 64 kampe. Eventen blev afholdt fra den 4. til den 20. maj 2018 med deltagelse af de 16 bedste ishockeynationer i verden. Danmark har siden 2003 hvert år været kvalificeret til at spille med i A-VM. Et rekordstort antal billetter blev solgt til kampene i Danmark: 353.000 billetter.

Partnerskabskredsen
Danmarks Ishockey Union arrangerer verdensmesterskabet gennem projektselskabet 2025 IIHF Ishockey VM for den internationale ishockeyunion, IIHF. VM-projektet støttes af Sport Event Denmark, Herning Kommune og Region Midtjylland. Yderligere danske partnere er Dansk Metal, Scandic, Ticketmaster. Kampene afvikles i Jyske Bank Boxen.

Ulrik Larsen, direktør for VM2025 i Herning. Mobil 20469541
Henrik Bach Nielsen, formand, Danmarks Ishockey Union. Mobil 40464785

Værdien af internationale sportevents12.8.2024 09:10:55 CEST | Pressemeddelelse

OL i Paris 2024 repræsenterer det ypperste inden for sportsevents, og den reelle værdi strækker sig langt ud over de økonomiske gevinster. Det er en af de mange diskussioner, som har ligget i kølvandet af OL. Men vi må tålmodigt vente på data og effektanalyserne fra Frankrig. Imens vi venter på de franske data, kan vi vende blikket mod Danmark og det arbejde, som forbund, værtsbyer og Sport Event Denmark lægger i arbejdet med internationale sportevents.

Succesfuld afvikling af 3x3 EUROPE CUP-kvalifikation på trods af udfordrende vejrforhold10.6.2024 12:10:58 CEST | Pressemeddelelse

I weekenden afholdt Danmarks Basketball Forbund FIBA 3x3 Europe Cup Qualifier (kvalifikation til EM i 3x3 basketball) i Superkilen Park på Nørrebro. Vejret bød på udfordringer, men det kom ikke til at betyde ret meget, da arrangørerne valgte at flytte lørdagens kampe indendørs til Nørrebrohallen. Weekenden bød således på en problemfri afvikling af de mange spektakulære kampe både fredag og lørdag.