Øresundsbron slår ny sommerrekord

Sommertrafikken over Øresundsbron slog trafikrekord i år.

I perioden juni-august steg trafikken med 2,2 procent i forhold til den seneste rekordsommer i 2023.

Allan Toft/Øresundsbron

– Sommertrafikken var rekordhøj og viste en anden tendens i år. Vi kan se, at højsæsonen var mere spredt ud over sommeren end tidligere, siger Jens Rogmark, salgschef på Øresundsbron.

Aldrig før har der været så mange passager i august som i år. Der blev også sat trafikrekord for perioden juni-august. Der blev dog ikke sat individuelle daglige eller ugentlige rekorder.

– Rejserne over Øresundsbron var ikke så koncentrerede i juli, som normalt er vores bedste måned, sammenlignet med sidste år. At planlægge rejsen efter vejret kan være en af grundene til, at trafikken spreder sig mere, siger Jens Rogmark.

Tyske kunders rejser steg markant i forhold til sidste sommer. Salget af kombinationsbilletter til Øresundsbron og Scandlines-færgerne fra Tyskland steg med 19 procent, og de tyske rejser steg med 5,5 procent. Den tyske trafik er også steget blandt dem, der betalte kontant og rejste med rabataftaler.

Den svenske aftaletrafik med ØresundGO klarer sig bedre end sidste år, mens den danske fritidstrafik er gået tilbage.

– Vi tror, at såvel svenske som danske kunder i højere grad er rejst sydpå i år på grund af det til tider dårlige sommervejr. Dette øger den svenske trafik over broen. Modsat faldt den danske fritidstrafik denne sommer, men den var også på rekordniveau sidste år, siger Jens Rogmark.

Sommertrafikken jun-aug

Trafik pr. døgn