Sidst set for 105 år siden: Biolog finder uhyre sjælden edderkop, som indtil nu var anset for uddød i Danmark

Den krabbeformede stumpkrabbeedderkop – på latin pistius truncatus – er en meget særpræget edderkop og indtil for ganske nylig anset som uddød i Danmark. Den har nemlig ikke været observeret siden 1919.

Foto: Frederik Leck Fischer

Men nu er edderkoppen sensationelt genfundet, endda i flere eksemplarer, og er tilbage på den danske artsliste.

Frederik Leck Fischer, der er biolog og araknolog (edderkoppeekspert), var på besigtigelsestur på Bornholm i slutningen af august for at forberede en større artsundersøgelse i området. Og det skulle vise sig at være en god idé at tage til klippeøen, for pludselig faldt biologen over den krabbeformede edderkop, selvom han i første omgang ikke kunne tro sine egne øjne.

- Det er en nærmest mytisk art, som vi, der arbejder med edderkopper, drømmer om at finde. Det kan måske være svært for andre at sætte sig ind i, men for mig, og for os der dyrker smådyr som passion, er det en kæmpestor nyhed og lidt af en sensation. Derudover er det også en sjov art, fordi den ikke ligner nogen anden dansk edderkop – faktisk er der ingen andre arter der ligner den i Europa, fortæller Frederik Leck Fischer.

Fandt ikke kun én, men 13
Frederik Leck Fischer gjorde fundet i den ældste skov på Bornholm – den lysåbne klippe-egeskov oven for Ekkodalen i Almindingen på Bornholm. Og her viste der sig at være hele 13 styk af den sjældne art.

Ifølge Frederik Leck Fischer er det udtryk for, at edderkoppen ikke blot stadig eksisterer i Danmark, men at den på den lille plet faktisk også har en god bestand.

- Når der er én, så er der også flere. Men at jeg forholdsvist hurtigt kunne spotte en del individer, tyder på, at de har det godt på stedet. Arten er dog meget krævende med dens levested, og stedet den blev fundet er af meget begrænset størrelse. Jeg vurderer, at det er meget muligt, at arten ikke findes andre steder, da skoven den blev fundet i overgår al anden skov, jeg kender til: En gammel, varm, vindblæst og lysåben egeskov på klipper er ikke hverdagskost i Danmark, siger han.

Den sidste observation af en stumpkrabbeedderkop blev gjort i 1919. Dengang blev kun ét eksemplar spottet, og det blev gemt på Statens Naturhistoriske Museum – med en label påskrevet ”Almindingen”.

Med andre ord har arten altså levet videre i området uden nogen har vidst det i 105 år.

Almindingen er fredet
Allerede i 1907 blev Almindingen, herunder Ekkodalen, fredet. Området ejes i dag af Naturstyrelsen og er også beskyttet gennem EU's habitatdirektiv.

Ifølge Anders Horsten, der er biolog og naturpolitisk rådgiver i Danmarks Naturfredningsforening, fortæller genfundet af den sjældne edderkop, at det rent faktisk virker, når vi freder og beskytter naturen.

- Her har vi at gøre med værdifuld natur, som i vid udstrækning er blevet bevaret gennem rigtigt mange år. Og så kan man også bevare levesteder og arter – det er Frederik Leck Fischers fund et godt eksempel på. Hvis vi beskytter naturen og giver plads til naturens egne processer, så vil det gavne både almindelige og sjældne arter og bidrage til at bremse tabet af biodiversitet, siger han og fortsætter:

- Fundet er gjort i lysåben skov, som vi ved huser mange sjældne og sårbare arter – desværre har vi ikke meget af denne type skov i Danmark. Det er heldigvis noget af det som de kommende naturnationalparker kommer til at levere – her vil store dyr som heste, kreaturer og i Almindingen sågar europæisk bison sørge for at spise af træer og buske, så der kommer variation og lys til skovbunden – til stor fordel for den myriade af arter, der lever her, herunder mange edderkopper, afslutter Anders Horsten.

Se edderkoppens genoptegnelse på artslisten og læs flere detaljer om den særprægede edderkop her.

Frederik Leck Fischer er biolog og naturformidler

Værre end sidste år: Allerede nu har 10 fjorde været ramt af iltsvind21.8.2024 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse

Iltsvindet i fjordene er mere fremskredent end samme tid sidste år, og allerede halvvejs inde i august har hele 10 danske fjorde været ramt - to flere end sidste år. Det får Danmarks Naturfredningsforening til at frygte, at vi kommer til at opleve endnu et historisk omfattende iltsvind, der meget vel kan blive endnu værre end sidste års rekordstore iltsvind. I dag tager foreningen hul på en landsdækkende stafet gennem de danske fjorde for at sætte fokus på problemet lokalt.

Frygter nyt omfattende iltsvind: Naturvenner bringer stafet gennem de danske fjorde14.8.2024 13:59:37 CEST | Pressemeddelelse

Fra d. 21. august og en måned frem vil svømmere, kajakroere, sejlere og andre havglade danskere fragte en særlig stafet gennem de danske fjorde. Det vil de som led i initiativet ’30 fjorde 30 dage’, som Danmarks Naturfredningsforening står bag. Målet er at sætte fokus på fjordenes tilstand og vise det store lokale engagement, der er landet over for at redde fjordene fra nye massive iltsvind.