Grønt flybrændstof kræver billig strøm og mindre tøven
Vi kan dække hele Danmarks indenrigsbehov med grønt flybrændstof, men der er både politiske, økonomiske og tekniske udfordringer, der skal løses, før det bliver en realitet. Det konkluderer ny forskning fra Aalborg Universitet.

Hvis man vil have konkurrencedygtige priser på grønt flybrændstof, så skal man have billig strøm, tilgængelig biomasse, god varmeintegration og langsigtede aftaler.
Det er blandt andre nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Aalborg Universitet, hvor forskerne har undersøgt otte forskellige scenarier for e-SAF – altså bæredygtigt flybrændsel fremstillet med elektricitet.
”Det er helt tydeligt, at man med kløgtig varmeintegration, billig strøm og tilgængelig biomasse kan gøre grønt brændsel mere konkurrencedygtig på pris, men der er faktorer som aftalelængder, distributionsomkostninger og certificeringsprocesser, som også skal ændres, hvis man for alvor vil flyve grønnere,” siger Iva Ridjan Skov, der er lektor i energiplanlægning og fremtidens energi systemer på Aalborg Universitet.
Forskerne har undersøgt scenarier, hvor brændslet udvindes gennem to forskellige synteseprocesser (Fischer-Tropsch eller Methanol-to-jet) ved hjælp af elektrolyse og CO2-kilden. CO2 kan komme fra flere kilder; våd biomasse (dyremøg), tør biomasse (som træ og halm) eller direkte gennem CO2 fra punktkilder eller fra luften.
Men uanset hvilket scenarie, man kigger på, så kræver det billig strøm. Analysen indikerer, at det er muligt for det grønne flybrændstof produceret via elektricitet fra dedikerede havvindmølleparker at blive pris-konkurrencedygtige med deres fossile modstykker, hvis den samlede levetidsomkostning for en MWh er på 30 euro, men der er vi altså ikke endnu.
”Som det ser ud nu, så er det klart billigst at blive ved med at hive olie op af jorden og lave brændstof af dét. Men det harmonerer rigtig dårligt med, at vi gerne vil have en grønnere fremtid. Derfor bliver vi nødt til at stoppe med at behandle e-SAF som en luksusvare – for det er jo ikke en luksus, vi har råd til at fravælge,” siger Iva Ridjan Skov.
e-SAF er branchens ’champagne’
Det grønne flybrændsel bliver for nuværende både fravalgt og behandlet som en luksusvare af flybranchen selv, fordi det bedre kan betale sig at betale bøder for manglende brug af grønt brændsel end faktisk at bruge grønt brændsel. Det betyder, at forbrugerne enten betaler for den dyre grønne brændsel eller for sort brændsel plus bøder.
”Forbrugerne kommer til at betale gennem billetprisen, uanset om der flyves med bæredygtige brændselsblandinger eller udelukkende fossilt brændsel. Bøderne er ikke store nok til at det modsvarer omkostningerne ved at investere i teknologien til e-SAF. Det gør grønt flybrændstof til en slags champagne. Vi skal et sted hen, hvor f.eks. flybrændstof på methanol ikke længere er som champagne, men mere bredt og økonomisk tilgængeligt som cava eller prosecco. Derfor skal vi acceptere, at vi et godt styk af vejen bliver nødt til at betale for ’champagnen’ lige nu,” siger Iva Ridjan Skov.
Hele Danmarks behov kan dækkes
Selv om prisen er høj pt, så ser fremtiden for det grønne flybrændsel ikke så sort ud, som man skulle tro. Iva Ridjan Skov peger bl.a. på, at Arcadia eFuels har annonceret produktionen af 66.000 MT e-jet i Vordingborg i 2026, hvilket er mere, end hvad der er nødvendigt for at dække det danske indenlandske grønne luftfartsmandat i 2030.
Så kommer der dog udfordringer i form af manglende godkendelser og en uhensigtsmæssig tradition for korte kontrakter til producenterne af det bæredygtige brændsel. Det skal der gøres op med, hvis man vil have et endnu større potentiale.
”Vi kan jo se at teknologien er der, men for nuværende så er der for lang ventetid på certificeringer og godkendelser, ligesom aftaleperioderne med flyselskaberne generelt er for korte. Det kræver, at man har længerevarende aftaler om at producere og levere e-SAF, fordi det simpelthen er for omkostningstungt at komme i gang,” siger Iva Ridjan Skov.
Du kan få tilsendt rapporten ved at kontakte AAU Kommunikation og Public Affairs.
Kontakter
Jakob ElkjærAAU
Tlf:30549640jakobel@adm.aau.dkMads Sejer NielsenJournalist og presserådgiver ved AAU Kommunikation
Tlf:29644981sejer@adm.aau.dkFølg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Aalborg Universitet investerer 530 millioner i nyt kraftcenter for rumteknologi20.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aalborg Universitet bygger nogle af Europas mest moderne faciliteter til forskning og uddannelser indenfor rumteknologier.
Rumteknologi har skabt milliardindustri i Nordjylland17.10.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, at Nordjylland er ved at udvikle sig til en europæisk hub for rumteknologi. De kommercielle muligheder i rummet står til at vokse eksplosivt de kommende år.
Ny analyse: Europa risikerer at forblive tech-afhængigt af USA9.10.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vi står foran de største beslutninger i en hel generation: Lænker vi os yderligere fast til eksterne teknologi, eller bygger vi vores egne suveræne tech-aktører? Gør vi det alene eller sammen med USA? Overdreven selvforsyning har også sine begrænsninger, ligesom øgede spændinger over Atlanten heller ikke er til Europas fordel, skriver to tech-eksperter i en ny analyse udgivet af Nationalt Forsvarsteknologisk Center.
Frivilligt arbejde mindsker brugen af antidepressiv medicin hos ældre8.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Frivilligt arbejder er godt for det mentale helbred. Et nyt studie fra Aalborg Universitet viser, at et par timer om ugen i en genbrugsbutik eller en forening kan mindske ældres brug af antidepressiv medicin.
Milliardbevilling til grøn omstilling af det byggede miljø7.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en rekordstor forskningsbevilling fra Villum Fonden styrker Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet og Syddansk Universitet indsatsen for en mere bæredygtig byggesektor. De fire universiteter skal i en historisk forskningsindsats skabe ny viden, der kan gøre en afgørende forskel for vores klima, miljø og biodiversitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum