Kun 32% skolebørn spiser op: Nyt initiativ fra Lidl og Too Good To Go skal bekæmpe madspild i børns madpakker

Lidl og Too Good To Go er gået sammen om et spændende nyt tiltag under konceptet "Hver Bid Tæller", der skal hjælpe danske familier med at mindske madspild i børns madpakker.

København, 11. september: Madspild er en stor udfordring i Danmark, hvor mere end 900.000 tons mad ender i skraldespanden hvert år (Fødevarestyrelsen, 2024). En ny undersøgelse, foretaget af Lidl og Too Good To Go i samarbejde med Megafon, viser, at børns madpakker er særligt udsatte. For at adressere dette problem har Lidl og Too Good To Go lanceret et nyt initiativ under konceptet "Hver Bid Tæller", som består af tips, tricks og inspiration målrettet danske børnefamilier.

Undersøgelsen fra Megafon afslører, at:

• 73% af danske familier sender deres børn i skole med madpakker dagligt. Dog spiser børnene ofte kun dele af maden eller slet intet, hvilket 68% af forældrene bekræfter.

• Årsagerne til dette madspild varierer: 37% af forældrene siger, at børnene får for meget mad med, 33% mener, at maden er kedelig, og 21% peger på, at børnene er kræsne.

• Samtidig finder 38% af forældrene det svært at finde tid til at lave spændende madpakker, og lige så mange synes, det er for dyrt at købe ind til dem.

• 37% af forældrene ønsker at blive bedre til at lave interessante madpakker, mens 59% gerne vil reducere madspild i hjemmet.

En spændende madpakke giver mindre madspild
Det nye madpakkeinitiativ under "Hver Bid Tæller" er blevet lanceret i forbindelse med skolestart i uge 36-37 og har til formål at hjælpe danske familier med at lave mere spændende madpakker med mindre madspild. Projektet tilbyder tips og tricks, opskrifter og idéer til at spare tid ved madpakke-forberedelsen.

"Vi håber, at Hver Bid Tæller vil inspirere familier til at lave madpakker, som børnene glæder sig til at spise, og som samtidig mindsker madspild. Gode vaner kan indlæres allerede fra barnsben, og det er initiativet en oplagt mulighed for," siger Claus Krogh, Head of Corporate Affair hos Lidl.

Ken Vanhoegaerden, der er landedirektør for Too Good To Go tilføjer: "Madspild er et problem, som vi alle kan være med til at løse. Ved at gøre madpakker mere spændende og tilpasse dem børnenes appetit, kan vi reducere mængden af mad, der ender i skraldespanden. Hver bid tæller, og vi er glade for at kunne samarbejde med Lidl om dette vigtige initiativ."

Med "Hver Bid Tæller" håber Lidl og Too Good To Go at skabe en bevægelse, hvor hver bid mad bliver nydt og ikke spildt. Initiativet vil køre i hele skolestartsperioden og sigter mod at gøre en mærkbar forskel i danske hjem.

Too Good To Go er en certificeret B Corp social impact-virksomhed med en mission om at inspirere og give alle mulighed for at bekæmpe madspild sammen. Gennem sin markedsplads forbinder Too Good To Gos fællesskab usolgte fødevarer fra en række forretningspartnere, herunder detailhandlere, bagerier, caféer, restauranter og producenter. Siden 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 330 mio. måltider fra at gå til spilde, hvilket svarer til 891.000 tons CO2.

Det anslås, at 40 pct. af alle producerede fødevarer går til spilde hvert år, hvilket bidrager til 10 pct. af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger (WWF, 2021). Derfor er bekæmpelse af madspild udnævnt til at være den vigtigste løsning til at løse klimakrisen (Project Drawdown, 2020).

Too Good To Go er vokset til over 95 mio. registrerede brugere og 160.000 aktive forretningspartnere på tværs af 18 lande i Europa, Nordamerika og Australien, hvilket gør selskabet til den førende teknologivirksomhed i kampen mod madspild.