Se listen: Det brokker boligejerne sig mest over
Indsigelser over vurderingen handler ofte om ting, som også betyder meget for køberne…. og dermed prisen på boligen
Cirka en mio. boligejere har haft deres nye ejendomsvurderinger til gennemsyn, og nye tal fra Vurderingsstyrelsen viser, at omkring 44.000 boligejere – svarende til knap fem procent – har bedt om ændringer.
Det handler ofte om fejl i BBR-oplysningerne, som ikke stemmer overens med virkeligheden, men også faktorer som støj og manglende udsigt.
Nogle boligejere klager blandt over, at det støjer mere, end vurderingen tager højde for, at udsigten er forringet eller forsvundet – f.eks. hvis naboens træer har taget den – og at der er længere til vandet, end Vurderingsstyrelsen lægger til grund for den vurderede værdi.
Indsigelserne om støj handler typisk om, at boligejerne føler sig generet af trafikstøj fra en større trafikeret vej – og at det bør medføre en ændring i ejendomsvurderingen.
Dét betyder noget for prisen
Ejendomsmæglerkæden Home forstår godt, hvorfor der kommer indsigelser om støj. Det er nemlig noget, som kommende købere også lægger vægt på.
”Støj betyder meget. I vores flyttebarometer har næsten hver tredje dansker et hjem uden støj på listen blandt de tre vigtigste ønsker,” siger Michael Dalsager, der er senior kommunikationskonsulent og talsperson i Home:
”Prisen er typisk væsentlig lavere på et støjplaget hjem, fordi der potentielt er færre interesserede købere,” supplerer han.
Udsigt og afstand til vandet er også vigtige parametre for prisen på en ejendom. Flyttebarometeret fortæller, at cirka hver femte dansker ønsker en beliggenhed ’tæt på vandet’, hvis de skulle flytte.
Tjek om der er fejl i BBR
Home anbefaler, at boligejerne tjekker oplysningerne i BBR for at få en retvisende vurdering og for at luge ud i fejl, inden boligen evt. kommer til salg.
Faktaboks: Typiske indsigelser til Vurderingsstyrelsen
- Bygningens stand: Mange boligejere mener, at deres bolig er i dårligere stand end oplyst. Det kan være nedslidt murværk, gamle vinduer eller et tag, der trænger til udskiftning.
- BBR-oplysninger: Over halvdelen af indsigelserne handler om, at oplysningerne i BBR-registeret ikke er opdaterede. Det drejer sig ofte om ændringer i boligarealet, tilbygninger eller varmekilden (fx fjernvarme vs. gasfyr).
- Udsigt: Boligejere gør ofte indsigelse over udsigten. Naboens træer eller bebyggelse kan have blokeret den udsigt til hav eller sø, som vurderingen nævner.
- Støj: Støj fra trafik, motorveje eller større veje fører også til mange indsigelser, hvor boligejere mener, at støjgenerne burde påvirke ejendomsvurderingen.
- Referenceejendomme: Ti procent af indsigelserne handler om de referenceejendomme, der bruges til at vurdere områdets kvadratmeterpris. Boligejere mener ofte, at disse ejendomme ikke er sammenlignelige med deres egen bolig.
- Plandata og servitutter: Boligejere indsender også indsigelser, hvis der er ændringer i plandata eller servitutter, der ikke er taget højde for i vurderingen. Dette kan påvirke ejendommens værdi.
- Effekt af indsigelser: I ca. 45 % af tilfældene medfører indsigelser ændringer i ejendomsvurderingen.
Kilde: Vurderingsstyrelsen
Kontakter
Michael DalsagerTalsperson - senior kommunikationskonsulent - presseservice & analyse
Tlf:2043 3614mida@home.dkLinks
Om home
home-kæden - kort fortalt
home er ejendomsmæglerkæde for Danske Bank-koncernen og et 100 % ejet datterselskab af Realkredit Danmark.
Det er homes mission at være ejendomsmægler for alle, der flytter.
I home hjælper vi dig godt på plads i boliglivet.
- home er landets mest kendte ejendomsmæglerkæde*
- home blev stiftet den 1. august 1989
- home omsætter årligt boliger for en værdi af 30-35 mia. kr.**
- home har ca. 870 ansatte
- home er en franchise-kæde
- home har ca. 120 franchisetagere
- home har 185 home-butikker fordelt over hele landet**
- homes ejendomsmæglere formidler også lejeboliger
- home har særligt uddannede køberrådgivere
- home har tre servicecentre, hvor specialister klarer alt papirarbejdet i handlen
Find nærmeste home-forretning her, eller ring på tlf. 8615 4300.
Kom godt hjem!
* Kilde: Analyseinstituttet YouGov, brandtracking.
** 2023.
Følg pressemeddelelser fra home a/s
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra home a/s
Juletrafik: Så langt har familierne 'hjem til jul' i din region20.12.2024 06:04:03 CET | Pressemeddelelse
Jul i mandtal: Transporten sker mest i egen bil, men toget haler lidt ind – københavnere og nordjyder skal længst, mens østjyder har kortest hjem til jul, viser rundspørge fra Home og YouGov
En åben dør juleaften: Hver 5. dansker er klar til at invitere fremmede indenfor19.12.2024 11:59:56 CET | Pressemeddelelse
Julevenner i rekord: I ny undersøgelse fra Home og YouGov melder mange sig klar til at dele juleaften med en fremmed. Hør hvordan du kan blive 'juleven'
Boligsalget 2024 har kurs mod 85.000 handler19.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det tegner til en stærk afslutning på boligåret 2024 og en god start på det nye år, vurderer Homes administrerende direktør/CEO i en kommentar til Boligsidens tal for handler i november
Stigende priser – i halen på flere fremvisninger og flere handler12.12.2024 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Kommentar til Boligsiden prisstatistik: Flere købere er på boligjagt, og det betyder flere handler med deraf stigende priser, vurderer Homes administrerende direktør/CEO Martin Wiesener
Boligbrief: Flere købere jagter huse til stigende priser9.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter 11 måneder har vi rundet hele boligsalget i 2023 - boligmarkedet har god fart frem mod 2025, viser nyt Boligbrief fra Home og Danske Bank
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum