Bedste danske PL-resultat i 20 år

Med 10 medaljer fordobler de danske para-atleter høsten fra Tokyo og vinder for første gang siden legene i Beijing 2008 flere medaljer end OL-holdet.

Alexander Hillhouse vandt guld i 100 m fly på første konkurrencedag ved PL i Paris. Foto: Lars Møller (billedet er til redaktionel omtale af PL i Paris)

Det startede med guld til svømmer Alexander Hillhouse, og det sluttede med guld til cykelrytter Emma Lund. Indimellem kom tre sølvmedaljer og fem bronzemedaljer. Fra første til sidste dag ved PL i Paris har de danske para-atleter demonstreret, at de er verdensklasse. Danmark slutter som nr. 38 af 165 lande i medaljetabellen og er bedst blandt de nordiske lande.

De 10 danske medaljer er to mere den officielle målsætning, der lød på otte medaljer. Det er samtidig en fordobling af resultatet fra PL i Tokyo i 2021. Ikke siden de Paralympiske Lege i Athen i 2004, hvor Danmark vandt 15 medaljer, har det sportslige resultat været bedre.

Chef de mission Nicklas Bjaaland fra DIF er stolt af de danske atleter.

- Alle vores atleter har præsteret på et helt sindssygt højt niveau, og det er dybt imponerende, at vi fordobler vores medaljehøst fra Tokyo. Så vi er meget, meget glade rent sportsligt. Samtidig har stemningen inde i PL-byen været fantastisk, og der har været en fælles ånd om at hjælpe hinanden og løfte hinanden, som har været helt speciel, og som jeg tror, vi alle sammen vil huske. Det har været et fantastisk PL, siger Nicklas Bjaaland.

Parasport Danmarks sportschef Michael Møllgaard Nielsen glæder sig over, at rigtig mange års intense forberedelser og fokus har givet pote for de danske atleter og for de trænere, eksperter og klubber, der står bag dem.

- Der ligger en stor holdindsats bag resultaterne, og i parasporten har vi virkelig fået samlet et stærkt hold og organisation omkring vores atleter i tæt samarbejde med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund. Det er et meget flot resultat, vi rejser hjem med, og det skal vi bygge videre på over de kommende fire år, så de danske atleter står endnu stærkere i Los Angeles, siger Michael Møllgaard Nielsen.

Lars Balle Christensen fra Team Danmark rejser også hjem fra Paris fuld af begejstring og optimisme.

- Det har været et meget flot PL, og atleter og trænere kan være virkelig stolte af præstationerne og de mange medaljer til Danmark. Det har været en kæmpe fornøjelse at opleve på tætteste hold i Paris. Parasporten er inde i en flot udvikling, som lover godt for fremtiden. Sammen med Parasport Danmark kan vi godt tillade os at være ambitiøse og sætte høje mål for fremtiden, og i de kommende måneder kommer vi i fællesskab til at lægge sporene frem mod PL i Los Angeles i 2028. Jeg er sikker på, at vi også her kommer til at juble over de fremragende PL-atleter om fire år, hvor niveauet uden tvivl bliver endnu højere, siger Lars Balle Christensen.

Der er afslutningsceremoni ved de Paralympiske Lege søndag aften på Stade de France, og de danske atleter forlader Paris mandag.

De danske medaljer ved PL i Paris

Guld: Emma Lund, cykling, linjeløb; Alexander Hillhouse, svømning, 100 m fly

Sølv: Daniel Wagner, atletik, længdespring; Daniel Wagner, atletik, 100 m løb; Katrine Kristensen, dressur, individuel event

Bronze: Bjørk Nørremark, atletik, længdespring; Peter Rosenmeier, bordtennis, single; Emma Lund, cykling, enkeltstart; Lisa Kjær, taekwondo; Martin Black Jørgensen, skydning, 10 m luftriffel

Fakta om den danske deltagelse ved PL i Paris

• Deltagelse i ni sportsgrene
  • 32 atleter
  • 12 debutanter
  • Målsætning: 8 medaljer
  • Resultat: 10 medaljer

Læs mere om det danske hold på hjemmesiden paralympiskelege.dk og sociale medier @danmarktilpl

DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark. Parasport Danmark er som national paralympisk komité ansvarlig for at kvalificere og udtage det danske PL-hold.

Nicklas Bjaaland, paralympisk chef de mission i DIF
E-mail: nbj@parasport.dk

Michael Møllgaard Nielsen, sportschef i Parasport Danmark
E-mail: mmn@parasport.dk

Lars Balle Christensen, sportsdirektør i Team Danmark
E-mail: lbch@teamdanmark.dk

Foto: Lars Møller (billedet er til redaktionel omtale af PL i Paris)

Links

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.