Pisiffik A/S

Dansk-norsk-grønlandsk virksomhed i front for unge

Pisiffik, Grønlands største privatejet detailvirksomhed, har oplevet stor succes med mentorordninger, der er målrettet koncernens mange unge medarbejdere. Et initiativ, der er et  led i virksomhedens strategi om at tage et større samfundsansvar og skabe en bæredygtig fremtid gennem ansvarligt købmandskab.

Per Steen Larsen, administrerende direktør i Pisiffik: - Vores mål med mentorordningen er at hjælpe de unge med at blive den bedste version af sig selv. Foto: Pisiffik

Som en nøglespiller i den grønlandske detailhandel, med 54 butikker fordelt over seks byer og over 800 ansatte, har Pisiffik i stigende grad fokuseret på bæredygtighed. Ét af virksomhedens mest succesfulde tiltag er et mentorprogram for unge under 18 år, som er designet til at fremme både personlig og faglig udvikling hos de unge medarbejdere.

Pisiffik, der er ejet af NorgesGruppen, købmandsfonden KFI og Nalik Ventures, lancerede mentorordningen i 2022 i partnerskab med UNICEF, som de første i Grønland. På blot ét år blev fem mentorer uddannet, og siden da er antallet steget til 17, som nu støtter 72 unge medarbejdere. Dette betyder, at hele 40 procent af Pisiffiks unge medarbejdere er tilknyttet programmet, og flere mentorer er på vej.

Pisiffik håber naturligvis, at mange af ungarbejderne vælger at fortsætte deres karriere i virksomhedens butikker, er det overordnede mål at hjælpe de unge til at udvikle sig personligt og professionelt.

Per Steen Larsen, administrerende direktør i Pisiffik, udtaler:
"Vores mål er at hjælpe de unge med at blive den bedste version af sig selv. Vi er stolte, uanset om de vælger at fortsætte hos os eller bevæger sig ud i andre nøglepositioner i samfundet."

Virksomheden er i gang med at indsamle data og erfaringer fra mentorordningen med ambitioner om at udvide programmet til også at inkludere voksenansatte. Ledelsen har desuden planer om at dele deres erfaringer og træningsmodeller med andre grønlandske virksomheder og institutioner.

Julia Pars, bestyrelsesformand i Pisiffik, siger:
"Vi ved, at positive arbejdsmæssige rammer og støtte fra en mentor kan gøre en forskel for unge. Hvis andre virksomheder følger trop, vil det kunne bidrage til, at flere unge trives bedre og vokser med det ansvar, de får på arbejdspladsen. At tiltag som mentorordninger spredes som ringe i vandet har alle i samfundet gavn af – ikke mindst de unge.”

Mentorerne udvælges efter evner, passion og lyst til at give videre. Det er HR og de lokale butikker, der matcher parterne. Alle ungarbejdere i Pisiffiks butikker får tilbud om at blive omfattet ordningen.

Mentorordningen er blot ét af mange bæredygtighedsinitiativer, Pisiffik har implementeret siden 2022. Virksomheden arbejder også målrettet på at reducere blandt andet madspild, mindske CO2-udledning, fremme sundere fødevarer, støtte lokale producenter og øge medarbejdertilfredsheden.

Om Pissifik

Mere end 800 medarbejdere står klar til at give dig den bedste service og en god indkøbsoplevelse. Pisiffik er en moderne butikskæde med tolv butikskoncepter og en webshop hvor vi sætter fokus på højt kvalitetsniveau, konkurrencedygtige priser og et særdeles højt serviceniveau.

Vi har mere end 50 butikker i Grønlands 6 største byer, hvor vi driver detailkoncepterne Pisiffik Supermarked, Spar, Akiki, Torrak Fashion, Elgiganten, ILVA, SuKu JYSK, Pisattat, Nota Bene, Sunset Boulevard samt en webshop. Derudover driver vi engroshandel i hele landet gennem KK Engros og KK Cash & Carry-butikkerne.

Vores mål er at være Grønlands foretrukne indkøbssted og arbejdsplads, og det mål gør vi vores ypperste for at indfri.

Følg pressemeddelelser fra Pisiffik A/S

Flere pressemeddelelser fra Pisiffik A/S