Bjørk Nørremark vinder PL-bronze i længdespring

Det 21-årige stjerneskud sikrede sig karrierens hidtil største resultat og sin første internationale medalje med en forrygende præstation i længdespringsfinalen ved de Paralympiske Lege i Paris.

Bjørk Nørremark vinder PL-bronze i længdespring i Paris.
Bjørk Nørremark vinder PL-bronze i længdespring i Paris. Foto: Lars Møller (billedet må udelukkende bruges til redaktionel omtale af PL i Paris)

Fredag formiddag sprang Bjørk Nørremark fra København sig helt ind på den paralympiske stjernehimmel.

Inden danskerens sidste forsøg i længdespringsfinalen stod det klart, at der skulle noget helt særligt til for at sende hende på podiet i kvindernes T47-klasse. Det leverede hun i den grad med en klar personlig rekord på 5,76 m, der sendte samtlige danskere på Stade de France i total ekstase og medaljefavoritten Anna Grimaldi ud af top tre. Bjørk Nørremark selv havde svært ved at tro det.

- Det her er for sindssygt. Jeg forstår det ikke. Jeg kan slet ikke forstå, at jeg står her og har vundet en PL-medalje, siger Bjørk Nørremark, der deltager ved sit andet PL.

Danskeren lagde godt fra land i konkurrencen med et spring på 5.57 m, men mistede så markeringen af, hvor hun skulle starte sit tilløb.

- Det var faktisk en meget frustrerende springserie, fordi jeg mistede mit tilløb. Det tog åbenbart så fire spring at komme tilbage. Til sidst slog jeg bare hovedet fra og tænkte, at nu satser jeg alt. Jeg var ligeglad med, om jeg overtrådte. Jeg skulle bare have et langt spring. Så ramte jeg den for sindssygt, siger Bjørk Nørremark.

Kiara Rodriguez fra Ecuador vandt guld med 6,05 m, der samtidig er ny paralympisk rekord, mens Petra Luteran fra Ungarn tog sølvmedaljen.

Bronzemedaljen er Danmarks tredje i atletik ved de Paralympiske Lege i Paris, efter at Daniel Wagner tidligere har vundet sølv i længdespring og 100 m løb. Samlet set har de danske atleter nu rundet ni medaljer ved de PL 2024, der slutter søndag aften.

Om Bjørk Nørremark
Sportsgren: Atletik (længdespring)
Klassifikation: T47
Alder: 21 år
Handicap: Født uden venstre hånd
By: København
Klub: Hvidovre Atletik
Udvalgte resultater: 5. plads ved VM i 2023, 4. plads ved VM i 2024, 11. plads ved PL i Tokyo i 2021. Bronze ved PL i Paris i 2024.
Tidligere PL-deltagelse: Tokyo 2021

Fakta om Danmarks deltagelse ved PL i Paris
Deltagelse i ni sportsgrene
32 atleter
12 debutanter
Målsætning: 8 medaljer

Læs mere om det danske hold på hjemmesiden paralympiskelege.dk og sociale medier @danmarktilpl

DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark. Parasport Danmark er som national paralympisk komité ansvarlig for at kvalificere og udtage det danske PL-hold.

Nicklas Bjaaland, paralympisk chef de mission i DIF
E-mail: nbj@parasport.dk

Michael Møllgaard Nielsen, sportschef i Parasport Danmark

Ander Dehlholm, landstræner i para-atletik

Bjørk Nørremark vinder PL-bronze i længdespring i Paris.

Links

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.