Frederik er en de faglige forbilleder den grønne omstilling sukker efter

Viden og vilje går hånd-i-hånd for ventilationstekniker og projektleder Frederik Gustav Sørensen. Han er eksemplet den slags talent, som ny pris skal hylde. Arbejdsgivere, fagforbund og Jyllands-Posten står bag ny talentpris, der vil kaste et velfortjent lys på de mange faglærte talenter, som især det tekniske erhvervsliv i stigende grad har brug for.

Frederik Gustav Sørensen er 29 år, uddannet ventilationstekniker og nu projektleder i Kemp & Lauritzen.

Fremtiden kalder på tekniske faglærte talenter til at gøre den grønne omstilling til virkelighed. Men det kræver, at der nogle forbilleder at spejle sig, som kan inspirere andre til at gå i samme retning.

Af samme grund har TEKNIQ Arbejdsgiverne sammen med blandt andre Jyllands-Posten etableret talentprisen, Fagtalent, der skal hylde landets dygtigste unge faglærte.

Et godt eksempel er 29-årige Frederik Gustav Sørensen, der er uddannet ventilationstekniker og nu arbejder som projektleder hos teknikentreprenøren Kemp & Lauritzen.

- Jeg klarede den lige akkurat igennem gymnasiet, men som ventilationstekniker fik jeg stort set kun 12-taller. Det afspejler sig i resultatet, når man laver noget, man godt kan lide, siger Frederik Gustav Sørensen.

Han tog selv gymnasiet, fordi alle andre gik den vej. Siden fik han dog øjnene op for karrieremulighederne med en erhvervsuddannelse. På få år er han avanceret fra ventilationslærling, til tekniker, til juniorprojektleder og nu projektleder i Kemp og Lauritzen, hvor han ikke er bange for at drømme stort.

- Min drøm er at blive regionschef eller direktør. Det er kun fantasien, der sætter grænser, så jeg vil bare klø på, siger Frederik Gustav Sørensen.

Faglige talenter som værn mod dyster fremtidsudsigt

TEKNIQ Arbejdsgiverne har i samarbejde med Jyllands-Posten, Blik- og Rørarbejderforbundet, Dansk El-Forbund, Dansk Metal og Dansk Industri stiftet en forening, der står bag uddelingen af prisen. I øjeblikket er der mulighed for at indstille kandidater.

- Dette er første skridt mod at skabe forbilleder for fremtidens lærlinge. Vi tror på, at vi ved at anerkende og fremhæve de dygtigste faglærte kan ændre opfattelsen af faglærte generelt og åbne omverdenens øjne for de gode karrieremuligheder, der venter – ikke mindst i forhold til den grønne omstilling af samfundet, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer det tekniske erhvervsliv i Danmark.

Som en del af indsatsen for at styrke respekten og anerkendelsen for faglærte erhverv, lancerede TEKNIQ Arbejdsgiverne i april 2024 kampagnen ”Værdi Hver Dag”. Kampagnens formål var at fremhæve faglig stolthed og succesfulde rollemodeller inden for de tekniske erhvervsuddannelser i håbet om at få flere unge til at vælge den karrierevej. Der er hårdt brug for dem, viser fremskrivningerne, hvor antallet af faglærte vil falde dramatisk de kommende år frem mod 2035.

For at modtage Fagtalent-prisen skal man være under 36 år og faglært. Der er nu åbent for nomineringer og selve prisen bliver uddelt 28. november i flere forskellige kategorier. Læs mere på Fagtalent.dk

For yderligere information, kontakt:

Michael Degn, presseansvarlig i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 42 42 27 / mdc@tekniq.dk

Karen Thure, kommunikationschef i Kemp & Lauritzen: 22 21 10 14 / kath@kemp-lauritzen.dk

Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.