Åben for indstillinger: Hvem er Danmarks bedste holdkammerat?

DIF og A.P. Møller Fonden kårer Fremtidens Idræt for Børn og Unge ’Årets Holdkammerat’ til Sport 2024 i Herning i januar. Der er nu åbnet for, at både holdkammerater, trænere, frivillige, forældre eller andre kan indstille til prisen.

Lars Møller

Det sociale liv i idrætsforeningerne er noget helt særligt. Med prisen Fremtidens Idræt for Børn og Unge ’Årets Holdkammerat’ ønsker Danmarks Idrætsforbund (DIF) med støtte fra A.P. Møller Fonden at hylde de unge, der gør noget særligt for de gode fællesskaber.

Holdkammerater, trænere, forældre og andre kan indstille til prisen frem til søndag 11. oktober, og vinderen findes ved Sportsgallaen i Herning 4. januar 2025.

”Vi kender nok alle sammen en holdkammerat, der har betydet noget helt særligt for os. De typer, der gør det nemt at starte til en ny idræt, eller som giver én lyst til at møde til træning på en blæsende efterårsdag. Som Danmarks største børne- og ungeorganisation ønsker vi at fremhæve de børn og unge, der er afgørende for det gode miljø i idrætsforeningerne,” siger Frans Hammer, der er næstformand i DIF.

Prisen deles med holdet
Blandt alle indstillede findes tre nominerede, hvor vinderen vælges. Med titlen som ’Årets Holdkammerat’ følger et gavekort på 50.000 kroner, der i prisens ånd går til en god oplevelse for hele holdet eller idrætsforeningen. De to andre nominerede får 10.000 kroner hver til holdet.

”De sociale fællesskaber er en helt afgørende faktor for både at starte op og blive hængende i idrætsforeningerne. Det vil vi gerne være med til at understøtte med prisen, så vi kan vise værdien af de mange børn og unge, der er med til at skabe positive og inkluderende fællesskaber i hele landet,” siger Frans Hammer.

Sidste år vandt fodboldspilleren Olivia Kirkegaard fra Grindsted GIF, og hun har blandt andet brugt præmien på at invitere hele holdet til kvindelandskamp i Parken:

”Det her år som årets holdkammerat har været megafedt. Jeg har haft en masse gode oplevelser sammen med holdet, og vi er blevet mere tætte af de fantastiske oplevelser sammen. Det er et år, som jeg altid vil huske,” fortæller Olivia.

Læs mere og indstil ’Årets Holdkammerat’ her.

Tidslinje:

• 9. september-11. oktober: Åbent for indstillinger
  • 25. oktober: En jury udpeger 3 finalister
  • 4. januar 2025: Vinderen kåres ved Sportsgalla 2023 i Herning

Fakta om Fremtidens Idræt for Børn og Unge:

• A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget 85 mio. kr. til projektet ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’, der er udviklet af og drives af Danmarks Idrætsforbund.
  • ‘Fremtidens idræt for børn og unge’ er et ambitiøst og omfattende projekt, som løber over de næste fem år.
  • Danmarks Idrætsforbund er paraplyorganisation for 62 danske specialforbund.
  • Under Danmarks Idrætsforbund er der i runde tal 6.000 børne- og ungdomsforeninger og 850.000 medlemmer under 18 år.
  • Projektindsatserne er mange under følgende overskrifter: øge kapaciteten, trænerløfte og trivsel, involvering og rekruttering samt synlighed og videndeling.
  • Se mere om programmet: www.dif.dk/bornogunge

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.