Molslinjen A/S

Solen skal levere energi til Als-færge

Del

Som et vigtigt skridt i den grønne omstilling investerer Molslinjen nu i en ny solcellepark på Djursland. Den vedvarende energi fra parken skal drive en innovativ elfærge på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav. Dette markerer et væsentligt fremskridt i Molslinjens vision om emissionsfri drift inden 2040.

Alslinjens elfærge, Nerthus, er lige nu ved at blive bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet. Den vedvarende energi fra solcelleparken på Djursland skal drive den innovative nye færge, der skal sejle på ruten mellem Bøjden og Fynshav.
Alslinjens elfærge, Nerthus, er lige nu ved at blive bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet. Den vedvarende energi fra solcelleparken på Djursland skal drive den innovative nye færge, der skal sejle på ruten mellem Bøjden og Fynshav.

Forleden blev det første spadestik taget til en 132.000 MWh stor solcellepark i Kolind på Djursland. Fra foråret 2025 skal parken de kommende 10 år levere strøm til blandt andre Molslinjen, som skal bruge den vedvarende energi til driften af den kommende elfærge på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav.

”Vi kan ikke sende produktionen fra solparken direkte til Als – men vi bidrager til at øge den samlede mængde af vedvarende energi i elnettet, samtidig med vi bruger en tilsvarende mængde strøm på Als, når den nye elfærge kommer til ruten omkring årsskiftet”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Molslinjen skal sammen med to andre virksomheder aftage den vedvarende energi gennem en såkaldt PPA-aftale, som er indgået med Energi Danmark. Aftalen løber i 10 år. Det er NRGi Renewables, som bygger parken, der efter planen skal være i drift fra foråret 2025.

”Vi er stolte af vores samarbejde med Molslinjen, som med denne PPA demonstrerer deres engagement i at fremme additionalitet og støtte udviklingen af ny vedvarende energi. Vi glæder os til at fortsætte rejsen mod en grønnere fremtid sammen,” siger Claus Holck Hertz, Senior Energy Risk Advisor ved Energi Danmark. 

”Denne form for samarbejde og teknologisk innovation er afgørende for at nå de ambitiøse klimamål. Ved at investere i banebrydende løsninger og partnerskaber accelererer vi overgangen til en fuldt bæredygtig fremtid – både for vores virksomhed og for samfundet som helhed”, supplerer Kristian Durhuus.

Elfærgen ’Nerthus’ er i øjeblikket ved at blive bygget på et værft i Tyrkiet. Den 117 meter lange færge skal drives af batterier på 3,1 MWh. Færgen kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart mellem de to landsdele. Færgen vil kunne sejle emissionsfrit på sin rute mellem de to landsdele, hvilket baner vejen for en grønnere fremtid inden for dansk søfart.

Nøgleord

Kontakter

Om Molslinjen

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 19 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.

Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.

Mere info: www.molslinjen.dk

Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye