Finanslovsforslaget gemmer på en kæmpe sejr for cyklister
Det er en kæmpe sejr, når regeringen i sit finanslovsforslag ønsker at fjerne politiets vetoret på bl.a. hastighedsnedsættelser. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der gennem flere år kæmpet for kommunernes muligheder for selvstændigt at afgøre hastighedsgrænser i byerne.
Regeringen ønsker i sit finanslovsforslag at reducere med 1.000 statslige ansatte. Derfor har de lavet et katalog over opgaver, der kan reduceres eller falde bort. En af de opgaver er politiets hidtidige veto ift. hastighedsgrænser og andre trafikale tiltag, så det alene er vejmyndigheden (typisk kommunen), der har ansvaret.
Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, er meget begejstret for det forslag:
- At få lagt beslutningen om hastighedsnedsættelser ud til kommunerne er noget, som vi har kæmpet for længe. Igen og igen har vi hørt fra kommunerne, at de er dybt frustreret over ikke at kunne bruge hastighedsnedsættelser i arbejdet for at gøre det mere trygt og sikkert at være cyklist, fordi de har fået nej fra deres lokale politikreds, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Netop i disse måneder kæmper Cyklistforbundet med den aktuelle underskriftskampagne ’30 er det nye 50’ for at få ændret Færdselsloven, så 30 km/t bliver den nye normalhastighed i byområder, og hurtigere og farligere hastighed bliver undtagelsen. Så kan kommunerne - efter en konkret vurdering - tillade hurtigere hastighed de steder, hvor det ikke går ud over cyklister og gåendes trafiksikkerhed.
Ikke i mål, men et godt skridt
I Cyklistforbundet glæder man sig over, at regeringen har lyttet, og Kenneth Øhrberg Krag opfordrer alle partier til at stille sig bag regeringens forslag om det såkaldte opgavebortfald hos politiet.
- Vi er med regeringens forslag ikke i mål. Men det er et godt skridt på vejen for at gøre det mere attraktivt og sikkert at være cyklist de steder i vores byer, hvor vi bor, arbejder og går i skole.
- Mange kommuner oplever, at den lokale politikreds siger nej til hastighedsnedsættelser. Hvis forslaget bliver vedtaget, får de meget bedre muligheder for at skærpe trygheden og trafiksikkerheden for cyklister, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Han opfordrer desuden til, at der med en vedtagelse følger en forankring i fx Vejdirektoratet, som sikrer en hensigtsmæssig forvaltning af kommunernes nye mandat.
FAKTA
Forskning viser, at omfanget af skader på bløde trafikanter, der bliver ramt af en bil, er væsentligt mindre alvorlige ved 30 km/t sammenlignet med 40 og 50 km/t. Ved 30 kilometer i timen, overlever ni ud af ti bløde trafikanter en påkørsel af bil, mens kun tre ud af ti overlever med 50 km/t.
Kontakter
Kenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Cyklistforbundet og DI efterlyser cykelvenlige skatteregler i regeringens finanslovsforslag30.8.2024 11:03:25 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet kalder det sammen med DI rigtig ærgerligt, at regeringen ikke har prioriteret en bruttolønsordning for cykler i sit finanslovsforslag. De to organisationer efterlyser cykelvenlige skatteregler, der er en nem og billig løftestang for styrket folkesundhed og reducerer trængsel på vejene.
Festlig cykelparade i Kolding sendte 21 cyklister med cerebral parese afsted mod Paris21.8.2024 17:13:47 CEST | Pressemeddelelse
21 cykelryttere med cerebral parese blev onsdag d. 21. august sendt afsted fra Kolding med et brag af en cykelparade. Nu venter en krævende cykeltur, inden de om en uge når frem til Paris og åbningen af de Paralympiske Lege.
Lynge-virksomhed er første vinder af cykelpris24.6.2024 14:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet har for første gang uddelt Pedalkraft-Prisen, der går til en arbejdsplads, der har gjort noget særligt for at gøre det lettere og sjovere at tage cyklen til arbejde.
’Vi cykler til arbejde’ sparede samfundet for næsten 70 mio. kroner13.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På landsplan satte 57.484 deltagere sig i sadlen og tilbagelagde sammenlagt over 9,8 millioner kilometer i årets 'Vi cykler til arbejde'. Samfundsgevinsten ved det er enorm. OBS: Regionale tal i bunden
Hold fra Horsens vinder årets Vi cykler til arbejde12.6.2024 12:27:51 CEST | Pressemeddelelse
Horsens Kommune blev desuden højdespringer i kampagnen med næsten 200 % flere deltagere. 57.500 cyklede med på landsplan.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum