Sager om erstatningskrav fra bilister til Vejdirektoratet er eksploderet

Alene i årets første seks måneder har Vejdirektoratet modtaget 360 erstatningskrav fra bilister, der har fået skader på bilen efter at have kørt på en statsvej. Det er 70 procent flere end hele sidste år, hvor der var 210 sager om erstatning. Samtidig er det kun i meget få tilfælde, der rent faktisk bliver udbetalt erstatning.

Det viser nye tal, som Vejdirektoratet har udleveret til Autoparts24.

Sidste års våde vintervejr var særdeles hård ved vejene mange steder i landet, hvor kombinationen af store mængder regn og frost gjorde det svært at nå at følge med i forhold til at reparere de mange huller, der opstod i vejene som følge af vejrforholdene.

Og sidste vinters mange huller har også kunnet mærkes hos Vejdirektoratet, der har ansvaret for statsvejene herhjemme.

Her er antallet af sager om bilister, der kræver erstatninger efter at fået skader på bilen, nemlig eksploderet i forhold til tidligere år.

Hvor der i hele 2023 var 210 sager med krav om erstatning fra bilister, er det tal alene i dette års første seks måneder steget til 360 sager.

Dermed ligger antallet af sager allerede 70 procent højere i årets første seks måneder end hele sidste år.

Det viser en opgørelse, som Vejdirektoratet har foretaget for Autoparts24.

Vejret har været afgørende

Og selvom det ikke er alle sager, der drejer sig om huller i vejene, så er der ingen tvivl om, at sidste års vintervejr har været afgørende for stigningen i antallet af sager om erstatning,  siger Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.

- Det var en rigtig hård vinter for vejene, og det har kunnet aflæses i antallet af skader, det har medført på biler. Men problemerne har været så omfattende, at uanset hvor hårdt Vejdirektoratet har arbejdet på at udbedre skader, så har de ikke kunnet nå det hele, siger han.

Trods de mange sager om erstatninger, er det kun i meget få tilfælde, at der også rent faktisk bliver udbetalt erstatning. Det skyldes, at det skal kunne bevises, at Vejdirektoratet har handlet uansvarligt ved ikke at reparere et trafikfarligt hul, selvom de har kendskab til det.

Og i langt de fleste sager har Vejdirektoratet kunnet dokumentere, at de har igangsat en korrekt indsats, når de er blevet bekendt med en skade på vejnettet.

Lignende udfordringer i fremtiden

Da de mange skader på asfalten har formentlig har været udløst af klimaforandringer, der har gjort vores vintre meget vådere end tidligere, så kan bilister formentlig godt forberede sig på, at problemerne med huller i vejene også vil være et omfattende problem i fremtiden.

Og derfor opfordrer Troels Meier til, at bilister bliver bedre til at være opmærksom på forholdene og kontakte myndighederne, når de oplever trafikfarlige huller.

- Det er vigtigt at køre med korrekte dæk og dæktryk, ligesom man skal være forudseende og sætte farten ned, hvis man kører på en beskadiget vej. Og hvis man så oplever trafikfarlige huller, så skal man indberette det til enten kommunen eller Vejdirektoratet, så de kan få udbedret skaderne, siger han.